Beskæftigelsesudvalget 2011-12
BEU Alm.del Bilag 1
Offentligt
1029590_0001.png
1029590_0002.png
1029590_0003.png
Beskæftigelsesudvalget (BEU) procedurer mv. for udvalgsarbejdetBeskæftigelsesudvalget holder normalt møde onsdag kl. 10.00 i værelse 2-141.Udvalget bistås af:Chefkonsulent/udvalgssekretær Peter Bohlbro tlf. 33 37 55 60 (e-mail [email protected])Udvalgsassistent Lone Klinke tlf. 33 37 55 42 (e-mail [email protected])Udvalgssekretariatet har kontor på 3. sal i L-bygningen (adgang via Provianthuset).
Beskæftigelsesudvalgets sagsområdeBeskæftigelsesudvalget arbejder med en lang række emner inden for arbejdsmarkedsområdet. Det gælderf.eks. hele beskæftigelsessystemet, som er placeret i kommunerne herunder sager om aktivering, dagpenge,kontant- og starthjælp. Derudover beskæftiger udvalget sig med arbejdsforholdene for danske ogudenlandske arbejdstagere herunder arbejdsmiljø, arbejdsskader og sygedagpenge samt barsel.Beskæftigelsesministeriet er udvalgets primære ressortministerium. Under Beskæftigelsesministeriet hørerbl.a. Arbejdsmarkedsstyrelsen, Arbejdstilsynet, Arbejdsskadestyrelsen, Pensionsstyrelsen og Det NationaleForskningscenter for Arbejdsmiljø.Arbejdet i udvalget knytter sig først og fremmest til behandling af lovforslag fra beskæftigelsesministeren - ogbeslutningsforslag vedrørende arbejdsmarkedspolitiske spørgsmål og den parlamentariske kontrol medregeringen særligt beskæftigelsesministeren. Herudover kan udvalget tage relevantearbejdsmarkedspolitiske emner op.MødeindkaldelserFørste udgaven af en mødeindkaldelse med dagsorden vil normalt blive omdelt fredag i ugen før et mødeafholdes. Dagsordenen indeholder henvisninger til de relevante bilag. Herudover kan dagsordenenindeholde praktiske oplysninger om f.eks. andre planlagte møder i udvalgsregi. Man kan tegne etabonnement på mødeindkaldelserne, således at man får de nye dagsordener pr. e-mail eller på print. Detgør man på Nettingets forside: ”Vælg abonnementer”.De fleste møder holdes i uger, hvor der er møder i salen. I de mødefri perioder og i ferieperioder kan derholdes møder, hvis udvalget beslutter det. En del møder er lukkede, men udvalget kan også holde åbnemøder, f.eks. åbne samråd. Udvalgssekretæren laver efter hvert møde et internt beslutningsresumé, somsendes elektronisk til udvalgets medlemmer.
Udvalgsmedlemmers redskaber i udvalgsarbejdet genereltEt udvalgsmedlem har en række redskaber i forhold til den generelle politiske proces, der finder sted iudvalget. Udvalgsmedlemmer kan fx stillespørgsmålom alle forhold, der vedrører udvalgets sagsområder,herunder om lovforslag eller beslutningsforslag, der behandles i udvalget. Udvalget kan i den forbindelseogså kalde ressortministeren og/eller en anden minister isamråd.Samrådet kan afholdes som et åbentsamråd, hvis minimum 3 medlemmer af udvalget ønsker dette. Derudover kan udvalget f.eks. bedeministeren om en teknisk gennemgang af et lovforslag, afholde høringer og temamøder om udvalgte emnersamt foretage studieture i Danmark og i udlandet. Udvalget får årligt stillet 420.000 kr. til rådighed tiludenlandske studieture, herunder deltagelse i møder og konferencer i udlandet.
Udvalgsmedlemmers redskaber ved behandling af lov- og beslutningsforslagI statsministerens åbningstale ved folketingssamlingens begyndelse vil der i den skriftlige del af talen –lovprogrammet– være en oversigt over de lovforslag, som regeringen planlægger at fremsætte i løbet afsamlingen. Udvalgssekretariatet laver en særlig oversigt over den del af lovprogrammet, der vedrørerBeskæftigelsesudvalget. I forbindelse med udarbejdelsen af et lovforslag har ministerierne ofte indhentetudtalelser om dette fra interesseorganisationer m.fl. (høringssvar). Samtidig med fremsættelsen aflovforslaget (og senest fredag inden 1. behandling af lovforslaget) modtager udvalget kopi af høringssvarenesamt ethøringsnotat,der typisk redegør for ressortministerens holdning til høringssvarerne og for, hvilkeændringer høringssvarene har givet anledning til.
Når et forslag efter 1. behandling er henvist til udvalget, sættes det pådagsordenentil det førstkommendeudvalgsmøde. På dette møde fastlægger udvalget efter udkast fra udvalgssekretariatet en tidsplan forbehandlingen af forslaget, herunder frist for at stille spørgsmål til ministeren og frist for udvalgets afgivelse afbetænkning over forslaget. For private forslag gælder det, at forslagsstilleren selv skal bede om at få det til 2.behandling.Hvis et forslag skal færdigbehandles, skal der inden 2. behandling afgives enbetænkningover forslaget,som udvalgssekretariatet udarbejder udkast til. Her hjælper udvalgssekretæren f.eks. med teknisk bistand tilat stille ændringsforslag. Mens forslaget er til behandling i udvalget, vil forslaget blive sat på dagsordenenfor udvalgets møder med henblik på gennemgang af besvarelser af udvalgets spørgsmål, modtagelse afdeputationer m.v. Relevante dokumenthenvisninger vil fremgå af dagsordenen.Når udvalget modtagerskriftlige henvendelservedrørende et forslag, stiller udvalgssekretariatet automatisket spørgsmål til den relevante minister for at få ministerens kommentar til henvendelsen. Når udvalgetmodtager ministerens kommentar videresender sekretariatet ministerens kommentar til henvendelsensafsender.Henvendelsen, spørgsmålet og svaret omdeles til udvalget. Udvalget afslutter behandlingen af lovforslagmed den ovenfor omtalte betænkning, hvor de enkeltepartiers stillingtil forslaget og eventuelleændringsforslagfremgår. Et forslag kantages tilbageeller stilles i bero, eller man kan afslutte etikkefærdigbehandlet forslag med enberetning.Udvalgssekretariatet udarbejder udkast til sådanneberetninger for udvalget. I vedhæftede bilag A er en beskrivelse af nogle supplerende redskaber, der kanvære relevante under lovforslags og beslutningsforslags behandling.UdvalgsdokumenterDer er i udvalget to hovedkategorier af materiale, nemlig dokumenter vedrørende forslag (lovforslag ogbeslutningsforslag) og dokumenter vedrørende udvalgets almindelige kontrol med regeringen, dvs.dokumenter på alm. del. Dokumenterne er endvidere opdelt i 3 underkategorier: bilag, spørgsmål/svarog samrådsspørgsmål. Dokumenterne er altid knyttet til en bestemt folketingssamling, hvor indeværendesamling kaldes 2011-2012.Abonnement og søgning.Det er muligt at tegne abonnement på dokumenter, dagsordener m.v. påNettingets forside. Det bemærkes, at udvalgenes offentlige bilag er tilgængelige for offentligheden påFolketingets netsted (www.ft.dk) dagen efter bilagsomdelingen på Christiansborg. Medlemmerne afFolketinget har dog mulighed for at se dokumenterne bl.a. i E-dueslaget, som findes via Nettingets forside.
EU-procedureHalvårsoversigt.Udvalget modtager en halvårlig oversigt fra ministeren vedrørende væsentlige EU-sager, der for tidenog i den kommende tid er under behandling i Rådet. Når halvårsoversigten er modtaget af udvalget, sættes den normaltpå udvalgets dagsorden.Grund- og nærhedsnotater.Udvalget modtager grund- og nærhedsnotater fra ministeren på alle nye EU-lovgivningsforslag (direktivforslag og forordningsforslag) senest, når regeringen begynder at binde sig til holdninger iRådets arbejdsgrupper, dog altid senest 4 uger efter forslagets oversendelse fra Kommissionen til Rådet. Resumeer afhøringssvar fra interesseorganisationer og andre høringsparter oversendes, som snart de foreligger. Fsva. de forslag,der er sat på Europaudvalgets årlige oversigt over prioriterede nye forslag, skal grund- og nærhedsnotatet væreEuropaudvalget i hænde senest 3 uger efter modtagelsen af forslaget i dansk version. Grund- og nærhedsnotatet skalredegøre for forslagets baggrund, hjemmelsgrundlag, formål og indhold, høringsparter, høringsfrist samt Europa-Parlamentets inddragelse. Notatet skal endvidere indeholde en vurdering af, om nærhedsprincippet er overholdt.Samlenotat.Udvalget modtager forud for et rådsmøde et samlenotat om de sager, der er på dagsordenen for rådsmødet.Med udgangspunkt i samlenotatet afholder udvalget typisk et samråd med ministeren i samme uge, som denneforelægger rådsmødedagsorden og eventuelle mandatforslag for Europaudvalget.Referater og redegørelser. Udvalget får regeringens referat af ministerrådsmødet. Der er endvidere mulighed for at fåMinisterrådets eget referat af rådsmødet, hvis udvalget er særligt interesseret.
EU-noter.Folketingets EU-konsulent udarbejder i samarbejde med udvalgssekretæren udredninger, analyser ogoversigter vedrørende udvalgte EU-emner.Beskæftigelsesudvalget afholder forud for rådsmøderne (samlingen for beskæftigelse og sociale anliggender) samrådmed beskæftigelsesministeren.
Deltagelse i konferencer og høringer m.v.Beskæftigelsesudvalget modtager en række invitationer til at deltage i høringer og konferencer. Når udvalgetmodtager en invitation, hvor deltagelse er gratis, omdeles denne, og de enkelte medlemmer tilmelder sigdirekte til arrangøren. Hvis der er tale om et arrangement, hvor der opkræves deltagerbetaling, kan udvalgetbeslutte at betale for eventuel deltagelse i arrangementet. I så fald sker tilmelding til arrangementet viasekretariatet på en tilmeldingsblanket, som vil blive vedhæftet den pågældende invitation.Yderligere informationFor spørgsmål, råd og vejledning kan udvalgsmedlemmet altid kontakte udvalgssekretærerne,og en del oplysninger kan også findes pånettet:Håndbog i folketingsarbejdet, 2011søg: Nettinget / Ft.dk om> / Grundlaget for folkestyret / Håndbog i folketingsarbejdet (er også omdelt i print)Kvalitetshåndbogen, der indeholder en række forretningsgange, bl.a. udvalgsbetjeningen:søg: Nettinget / Vejledninger / Kvalitetshåndbogen / UdvalgsbetjeningBaggrundsmateriale om alm. del og forslag samt links til ministerier, der har relation til Retsudvalget:søg: Nettinget / Links og baser / Linksamling / Ministeriersøg: Nettinget / Udvalg og delegationer / Udvalg / RetsudvalgetEU links:søg: Nettinget / EU-OplysningenNogle supplerende redskaber ved behandlingen af forslagNedenfor er en beskrivelse af yderligere redskaber, der kan være relevante under behandling af lovforslag.-Der kan ved en fornyet udvalgsbehandling mellem 2. og 3. behandling afgives entillægsbetænkning,hvori man kan få tilføjet ændringsforslag med bemærkninger, nye synspunkter og krav samt fåindskrevet en eventuel ny indstilling til afstemningen ved 3. behandling.Man kan stille etnyt ændringsforslag uden for betænkningenmed bemærkninger til forslaget.Der er også mulighed for at få særlige dokumenter, typisk spørgsmål til ministeren og dennessvar,optryktsom bilag til betænkningen/tillægsbetænkningen. Udvalgssekretariatet skal angive, hvilkepartier der står bag ønsket om optryk af sådanne bilag og dokumenter.Et forslag kantages tilbageellerstilles i beroaf forslagsstiller.Ordføreren har mulighed for at bede om ordet også under 2. og 3.behandling og herunder redegørefor sin stillingtagen eller stille(mundtlige)spørgsmåltil ministeren om forslaget.
--
--