Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2011-12
§71 Alm.del Bilag 61
Offentligt
1079589_0001.png
1079589_0002.png
1079589_0003.png
1079589_0004.png
1079589_0005.png
1079589_0006.png
1079589_0007.png
1079589_0008.png
1079589_0009.png
1079589_0010.png
1079589_0011.png
Endelig rapport om § 71-tilsynets uanmeldte besøgpå Psykiatrisk Center Amager den 8. juni 2011
1. IndledningDen 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Psykiatrisk Center Amager. Tilsynet blevvist rundt på 2 lukkede voksenafsnit B1 og B2 af oversygeplejersken på B1.
2. Tilsynet udtalerTvangTilsynet finder det positivt, at centeret ved hjælp af en målrettet indsats har reduceret bivirkningernebetydeligt fra 2009 til 2010 for patienter, der får nyere antipsykotika.OverbelægningTilsynet finder det beklageligt, at der i forbindelse med specialiseringen af afsnittene i 2009 jævnligt ertale om overbelægning på de to lukkede afsnit, da der i forvejen er tale om to forholdsvis store lukke-de afsnit med 14 patienter på hver.PårørendeTilsynet finder det særdeles positivt, at afsnittene har særlig fokus på at inddrage de pårørende entenved indlæggelsen eller ved at kontakte pårørende inden for 1 døgn efter indlæggelsen og tilbyde ensamtale inden for 7 dage.AktiviteterTilsynet finder det positivt, at der nu er fundet vikarer for fysioterapeut og ergoterapeut, sådan at deplanlagte aktiviteter kan gennemføres til glæde for patienterne.RengøringTilsynet finder, at rengøringsniveauet var kritisabelt på afsnittene, trods at det af regionens svar frem-går, at der gøres rent dagligt.
3. Kort om Psykiatrisk Center AmagerPsykiatrisk Center Amager har 2 lukkede sengeafsnit, 4 specialiserede åbne sengeafsnit, 1 åbentakut modtagersengeafsnit med tilknyttet skadestue og 1 lukket gerontoafsnit med tilknyttet dagafsnit.Herudover har centeret en række ambulatorier og specialafsnit samt en psykiatrisk skadestue.Centeret har desuden registreret patienter i ambulant behandling fra følgende sociale institutioner:Sundbyhus, Sct. Annæ Hjem, Sundbyvang samt asylcenteret Kongelunden.Centerets befolkningsgrundlag er ca. 160.000 borgere fra Amager, eksklusive Christianshavn.
4. Tilsynets rundgang på afdelingenHele afdelingen er beliggende i et 1-plans byggeri, som blev færdiggjort i 2002. På det tidspunkt varder kun et lukket afsnit B1 og et åbent afsnit med mulighed for skærmning B2, men nu er både B1 ogB2 egentlige lukkede afsnit.Begge afsnit har ens fysiske rammer med 14 sengepladser hver og er placeret ved siden af hinandenmed to tværgående gange samt 2 mindre haver imellem sig. Tilsynet foretog derfor primært en rund-gang på afsnit B1 med oversygeplejersken, men så kort afsnit B2.Det blev oplyst, at de to afsnit har et tæt samarbejde og sparring omkring behandlingen. Patienterneer også blandet, sådan at begge afsnit har både akutte patienter og patienter med længerevarendeforanstaltninger. Det blev oplyst, at der var en overvægt af mandlige patienter, men at den var blevetmindre.
1
Afsnit B1Afsnittet er et lukket døgnafsnit med 14 sengepladser. På besøgsdagen var der imidlertid indlagt 16personer.Patienterne er en blanding er administrativt frihedsberøvede og patienter med anbringelsesdom ellerlignende retspsykiatriske foranstaltninger, og derfor er der også stor forskel på, hvor længe de enkeltepatienter er indlagt.Adgang til afsnittet foregår via en sluse med 2 aflåste døre. Afsnittet består af en lang gang med stør-re vinduespartier og højt til loftet med ovenlysvinduer, hvilket gør, at der er meget lyst. Væggene erhvide og uden udsmykning og gulvet med farvet linoleum. Det var enkelte grønne planter. I modsæt-ning hertil var der på B2 en hel del grønne planter og udsmykning på væggene på gangarealet. Detblev oplyst, at det skyldtes, at B2 tidligere havde været et åbent afsnit med skærmning, hvorfra plan-terne og billederne stammede.Øverst på gangen var der et fodboldspil og til begge sider, var der nogle mindre rum, som bruges tilsamtalerum o.lign. Et af dem bliver også brugt i tilfælde af overbelægning. Der var et par personale-rum med vinduer ud til gangarealet og et område (stue) med 2 sofagrupper og små borde, hvorfra dervar udgang til en lukket gårdhave fra begge afsnittene. Gårdhaven var flisebelagt og med planter, ogder var lidt havemøbler. Døren til gårdhaven stod åben, så patienter kunne gå derud på egen hånd ogf.eks. ryge. Længere nede af gangen var der desuden udgang til en mindre lukket have – også mel-lem afsnittene. Den var indrettet med forskellige bede og med mulighed for at sidde ugenert på debænke, som var opsat rundt omkring evt. med pårørende. Der var desuden en grill, som af og til be-nyttet til at lave mad på. Der var et højt hegn for enden af haven. Udgangen til haven er aflåst og skerefter aftale og evt. med ledsagelse af personalet, hvis nødvendigt. Nogle steder på udearealerne bardet tydeligt præg af, at der ikke var opsat askebæger.Nederst på gangen var der desuden en lille dagligstue med 2 lædersofaer, et tv, reoler uden indholdog et billede på væggen.Patientstuerne er placeret sådan, at 8 af dem ligger på en tværgang og 6 ligger nederst på hoved-gangen, hvor der er mulighed for at skærme yderligere ved aflukning af gangarealet i to mindre enhe-der. Alle 14 patientstuer er ens dog er en enkelt lidt større og handicapvenlig for kørestolsbrugere.Alle patientstuer er enestuer med eget bad og toilet.Tilsynet så to patientstuer, som er malet hvide og møbleret med standardmøblement: hospitalsseng,aflåseligt skab, hylder, stol og bord og hvide gardiner. Der var et stor og et mindre vindue med udsigttil grønne opgivelser. Badeværelset var indrettet med toilet, håndvask og håndbruser. Den ene pati-entstue fremstod uden personlige effekter overhovedet, og der var fikseringsremme på sengen, dapatienten nyligt havde været fikseret. Den anden patientstue var indrettet med mange personlige ting– fotografier, legetøj, kaffekande, musikanlæg og cd’ere m.v.Det blev oplyst, at det primært er de patienter, som er der i længere tid, der medbringer personligeting. Værdigenstande kan kun opbevares i det aflåste skab på patientstuerene, da patienterne går indhos hinanden.Køkkenet og spisestuen var i samme rum og havde 3 mindre bord med 4 stole. Det var vinduer ogglasdør med udgang til et større grønt område inklusiv en boldbane, med en åben afdeling overfor.Det blev oplyst, at der er planer om at få især boldbanen ”ordentligt” indhegnet. Som der er nu kanområdet ikke rigtig kan bruges af den lukkede afdeling.Så vidt muligt spiser patienterne sammen i spisestuen. Det blev oplyst, at ergoterapeuten hver tors-dag laver mad med nogle af patienterne på skift fra hhv. B1 og B2 i køkkenet.På en af tværgangene mellem de to afsnit, lå dels et større motionsrum og et mindre hobbyrum. Mo-tionsrummet var indrettet med løbebånd, motionscykler, vægtløftingsudstyr, måtter, boksebold ogmotionsbolde samt et tv. Der havde også været et wii-spil, men det var blevet stjålet. En ung mandvar i gang med at motionere med en fra personalet. Han gav udtryk for, at han var rigtig glad for at
2
lave cirkeltræning 2-3 gang om ugen. Personalet fortalte, at generelt bruges rummet ikke så hyppigtaf patienterne som helhed.Hobbyrummet bestod af et mindre fællesbord med stole og nogle små borde. Der var aflåste skabemed hobbyting, og der var desuden en pc, et musikanlæg og nogle bongotrommer. Det blev oplyst, atafsnittet også har en guitar, som af og til benyttes af patienterne, men at der generelt ikke er så me-get aktivitet i hobbyrummet, og at det nogle gange fungerer bedre, at tage nogle kreative aktiviteterud på fællesområderne. Rummet benyttes primært efter individuel aftale.Afsnittet fremstod noget beskidt både på fællesarealerne og på de patientstuer, tilsynet så, desudenforekom afsnittet forholdsvis slidt på gulve og vægge. Der bør være daglig rengøring, men det frem-gik, at det ikke altid var tilfældet.PersonaleNormering for lægeligt personale:Normering for sygeplejerske:Normering øvrigt plejepersonale:
2 pr. afsnit2 i dagvagt + 1 afd.sygeplejerske pr. afsnit3 pr. afsnit
Plejepersonale i vagt: 5 i dagvagt, 4 i aftenvagt og 2½ i nattevagtØvrigt personale pr. afsnit:Psykolog: ½ pr. afsnit - socialrådgiver: ½ pr. afsnit – ergoterapeut ½ pr. afsnit – fysioterapeut: ½ pr.afsnitRekruttering og efteruddannelseAfsnittene har ikke problemer med rekruttering og ansætter også gerne nyuddannede.Det blev oplyst, at man godt kunne tænke sig mere efteruddannelse især for de kortuddannede, somumiddelbart har færrest muligheder for efteruddannelse.Afdelingen er blevet modelafdeling i regionen, hvilket forventes at give mulighed for mere kompeten-ceudvikling.AktiviteterDe patienter, som har udgangstilladelse kan benytte centerets fælles aktiviteter blandt andet en storgymnastiksal. På selve afsnittet virkede det ikke, som om der var så meget brug af motionsrummet oghobbyrummet. Med mange relativt korte indlæggelser gav det heller ikke meget mening for dissepatienter, blev det oplyst. Der blev fremhævet, at det var mere relevant med tilbud til patienter efterudskrivelsen.Det blev oplyst, at brugen af aktivitetsrummene primært var baseret på individuelle aftaler f.eks. om,hvor vidt det kunne ske med eller uden personale.OverbelægningAfsnittene har jævnligt overbelægning. På B1 er der mulighed for 2 ekstra patienter, ved at inddrageet mindre samtalerum uden vinduer og en lidt større stue nederst på gangen, begge uden toilet ogbad.På besøgsdagen var der indlagt 15 patienter på B1 og 14 patienter på B2.Tilsynet spurgte til, hvad den ideelle størrelse på et lukket afsnit var, og vurderingen lød på ca. 10patienter.TvangsforanstaltningerAfsnittene har ikke særlige fikseringsrum, men man benytter patientstuerne, når det er nødvendigt.Alle sengene kan anvendes ved fiksering. En begrundelse er blandt andet, at man ikke anser det fornødvendigt at ”straffe” patienten yderligere ved at blive taget væk fra sit værelse.
3
MadenAfdelingen får mad fra Rigshospitalets centralkøkken, som anrettes i et modtagekøkken fælles for deto afsnit.Personalet betegnede generelt maden som værende kedelig.TelefonDet blev oplyst, at det politisk er besluttet, at patienterne som udgangspunkt skal have adgang til egen mo-biltelefon og computer. Det giver en del problemer på afsnittet, da personalet ikke har styr på, hvad patien-terne foretager sig, herunder hvis de udlåner mobiltelefoner til andre patienter, der har telefonforbud.RygepolitikDen generelle politik er, at al rygning indendørs er forbudt. Tilsynet kunne dog lugte røg på den ene patient-stue, og det fremgik, at personalet håndhæver rygeforbuddet fleksibelt. Dels er fokus på rygestop ikke deprimære for disse patienter, dels kan man diskutere det rimelige i, at en patient, der er fikseret, ikke skalhave mulighed for at ryge, hvis det vurderes at være forsvarligt i øvrigt.Dobbeltdiagnose patienterDet svinger meget, hvor mange dobbeltdiagnose patienter, der er på afsnittene, men der er altid nogle, ogdet giver problemer i behandlinger og med indsmugling af stoffer osv.TolkTilsynet kunne konstatere, at der var en del patienter af anden etnisk oprindelse og fik på spørgsmål oplyst,at afsnittene bruger en del tolkebistand i den forbindelse.Udviklingsplaner m.v.Personalet gav udtryk for, at der var meget bureaukrati forbundet med f.eks. at søge om udgang hos stats-advokaten, hvilket nemt kunne tage 3 uger. Det betød nogle gange, at patientens frustrationer tiltog og derestilstand forværret.Desuden blev det givet udtryk for, at der var for mange generelle krav om handleplaner for patienterne i for-hold til kommunen, hospitalet, retsvæsnet osv., og at man kunne savne en mere individuel betragtning, dadet ikke er alle patienter, som nødvendigvis kan blive raske. Nogle typer af patienter har mest af alt brug foromsorgspleje og -behandling, som det blev udtrykt.
5. Region Hovedstadens svar på opfølgende spørgsmål§ 71-tilsynet har efterfølgende skriftligt stillet en række spørgsmål til Region Hovedstaden på baggrund afdet uanmeldte tilsyn.Anvendelse af tvangNedenfor fremgår en tabel over den kvartalsvise tvangsanvendelse på Psykiatrisk Center Amager siden2009 indeholdende tal for al tvang indberettet til Sundhedsstyrelsens system (SEI) inklusiv tvangsfikseringog beskyttelsesfiksering.Det er ikke muligt umiddelbart at skelne mellem hverdage, weekender og helligdage, og man kan heller ikkeadskille de enkelte afsnit. Således afspejler tallene tvangsanvendelsen samlet set på Psykiatrisk CenterAmager.Det skal dog fremhæves, at kun en meget lille del af tvangsanvendelsen, for så vidt angår fikseringer medbælte og remme, akut beroligende medicin, fast vagt, tvangsindlæggelser og fastholden, forekommer påandre end de lukkede afsnit. Specielt frihedsberøvelserne, i form af tvangstilbageholdelserne og tvangsbe-handlingerne, videreføres på de åbne afsnit, men påbegyndes oftest på de lukkede afsnit.Når der er anvendt tvang over for en patient, sker der hurtigst muligt, efter at tvangen er ophørt, en opfølg-ning med en eftersamtale. Denne udføres ved en sundhedsfaglig person - på Psykiatrisk Center Amager vedkontaktpersonen - som følger et skema med henblik på at få belyst patientens og personalets opfattelse afden situation, som ledte til tvangsanvendelse dels for at kunne forebygge anvendelsen af yderligere tvangs-anvendelse og dels for eventuelt at gennemføre tvang på en anden måde ved fremtidige tvangsforanstalt-ninger. Patientens tilkendegivelser journalføres og oplysningerne gemmes i journalen til evt. senere brug.
4
Hver eneste episode med anvendelse af tvang gennemgås i den pågældende personalegruppe med en akutdebriefing med en kritisk gennemgang af, hvordan tvangen blev udført og med vægtning på at mindstemid-delprincippet blev tilgodeset. Herudover arbejdes både i personalegrupperne og i lægegruppen med super-vision og undervisning både teoretisk og praktisk med deeskalering og voldsforebyggelseskurser.Anden tvang og frihedsberøvelse, PC Amager:Bælte1234Total1234Total1234TotalTvangsbehandling og beskyttelsesfiksering PC Amager:Somatisk ECT Medicin Ernæring Beskyttelsesforanstaltning111506206053200930141114311000Total82351121160422182002010311602431801Total642827108002201120020334TotalRegionen har i opfølgende brev af 23. januar 2012 har efter anmodning fra § 71-tilsynet redegjort nærmerefor, hvornår de forskellige typer af tvang anvendes. Se bilag 1.Medicinforbrug:Det er Region Hovedstadens Psykiatris politik at ny-diagnosticerede skizofrene patienter skal have tilbudt 2.generations antipsykotika. Samtidig er mange andre patienter også skiftet til nyere medicin de senere år.264864752137112841582984445BeroligendeDør-Fastholdenmedicinaflåsning2591954221080186149112308142111598139360485061029224713171316593019Fast RemmeTvangs-Tvangs-vagtindlæggelse tilbagehold3427301163927126352812945276010013075324215181071222146392734371372726112302821301092930
2009
2010
2011
5
Derfor er der en forventet stigning i anvendelsen af nyere antipsykotika, hvilket fremgår at nedenstående.Her fremgår medicinforbruget fra den 1. september 2009, 2010 og frem til 31.5.2011. Fordelt på henholdsvisalle psykofarmaka og ”gamle” og ”nye” præparater.PC Amager afsnitPB2
Forbrug i definerede døgndoser (DDD)jan. – dec.20101421524165370-286001752973050037603069146951946058jan-dec201047019414jan. - maj201161237363020117118780501789120610176466600
sept. - dec.Antipsykotika/periode2009Antipsychotika i alt4744Perphenazin161Haloperidol721Sertindol0Ziprasidon7Flupentixol0Chlorprothixen25Zuclopenthixol947Penfluridol0Clozapin67Olanzapin1509Quetiapin700Amisulprid26Risperidon254Aripiprazol244Paliperidon0Levomepromazin50sep-dec200919042807
Antipsykotika/periodeÆldreNyere
jan-maj 201115194579
Forbrug af nyere ogældre antipsykotika2009
Forbrug af nyere ogældre antipsykotika2010Ældre33%
Forbrug af nyere ogældre antipsykotika2011Ældre25%
Ældre40%Nyere60%
Nyere67%
Nyere75%
Bivirkninger:De nyere antipsykotika giver andre bivirkninger end de tidligere kendte, hvorfor bivirkninger er valgt somindikatorer i NIP (det Nationale Indikator Projekt) vedrørende skizofreni.Nedenstående tabel viser, hvor mange patienter, der har bivirkninger:Data fra NIP Skizofreni, årsrapport.IndikatorAndel af patienter, som har neurologiske bivirkningerAndel af patienter, som har søvn-og sedationsbivirkningerProcent der har bivirkningen2009201071317333
6
Andel af patienter, som har haft vægtøgning som konse-kvens af antipsykotisk behandlingAndel af patienter, som har seksuelle bivirkningerAndel af patienter, som har forhøjet BMIAndel af patienter, som har forøget taljemålAndel af patienter, som har forhøjet blodsukkerAndel af patienter, som har forhøjede triglycerider og / ellerfor lav HDLAndel af patienter, som har forhøjet blodtryk
7464276785075
3826285255764
Data er fra hele Psykiatrisk Center Amager. Der er ikke data på afsnitsniveau.Patienterne har flere bivirkninger på de fleste målte områder end den nationale standard. Undtaget er stan-darden vedrørende forhøjet blodsukker, hvor færre end forventet har forhøjet blodsukker.Tallene viser et kraftigt fald for flere af indikatorerne fra 2009 til 2010, hvilket skyldes en målrettet indsat. Deter fortsat et indsatsområde for Psykiatrisk Center Amager.KostKostplanen for afsnit PB1 og PB2 to uger i juni 2011 (22 + 23) vedlægges som bilag 2.Patienterne har ingen indflydelse på, hvad der bliver serveret, og for langtidsindlagte patienter kan det bliveensformigt at spise det samme. Desuden kan det være et problem i lukket regi, at de udregnede portionerofte ikke er nok til at mætte især de unge mænd. Det skal bemærkes, at portionerne har et kalorieindholdsvarende til det anbefalede, og kosten har en sammensætning, som skulle forebygge vægtøgning.BelægningPsykiatrisk Center Amager havde indtil den 1. september 2009 stort set ikke overbelægning. I forbindelsemed subspecialisering den 1. september 2009 - og samtidig natlukning fra 22.00 – 8.00 af 8 skadesenge -har der i perioder været en mindre overbelægning. Belægningsforholdene på de to lukkede afsnit PB1 ogPB2 fremgår af nedenstående tabel. Belægningsprocenter i gennemsnit på ca. 99 betyder, at der jævnligt eroverbelægning. I praksis drejer det sig dog om højest 1-2 patienter på hvert afsnit.Belægningsprocent lukkede afsnit PC-AmagerÅr2009200920102011Periode01.01.-31.08.01.09.-31.12.01.01.-31.12.01.01.-30.06.PC295,6PB199,499,2100,7PB298,599,597,6
Færdigbehandlede patienterDen pågældende dag havde de lukkede afsnit tilsammen kun en enkelt patient, som var færdigbehandlet ogafventede plads på et bosted, hvortil han var blevet indstillet under indlæggelsen. Han er aktuelt udskrevet tildette bosted, men ventetiden kom op på ca. 3 måneder.Den pågældende patient havde en dom til behandling og var tilbageholdt i henhold til denne. Han havdeudgang med følge af sin søster eller personalet, hvilket han accepterede. Dette var begrundet i, at han gen-tagne gange havde røget hash under udgange og ved tilbagekomsten i afsnittet var udtalt påvirket og til ge-ne for medpatienterne. Desuden forværredes hans psykotiske tilstand af hashpåvirkningen.Han ville ikke kunne klare sig med et ambulant behandlingstilbud fra egen lejlighed og kunne derfor førstudskrives, når bostedet havde plads.Patientens rettigheder blev sikret som enhver anden patients med klagemuligheder til Patientombuddet og tilDet Psykiatriske Patientklagenævn. Herudover har alle mulighed for at få kontakt til en patientvejleder ogpatienterne bliver i øvrigt vejledt i forhold til deres rettigheder af læger og plejepersonale i afsnittene.Der var ingen patienter på de lukkede afsnit, der den pågældende dag afventede andet behandlingstilbud.
7
Der er oftest flest færdigbehandlede patienter i de åbne afsnit, idet deres tilstand ofte er sådan, at de kanrummes i et afsnit med åbne døre. Hvis der bruges lukkede pladser til sådanne patienter, er det ofte begrun-det i misbrugsproblematik, hvor der er behov for lukkede døre for at forhindre aktivt misbrug mest muligt;alternativt pga. demenstilstand, hvor patienten ikke kan finde tilbage til afdelingen.Der var fire koordinationsplaner/udskrivningsaftaler i 2010. Fra 1. januar 2011 og frem til dags dato har derværet 18.Stigningen skyldes en beslutning om, at alle retspsykiatriske patienter skal have en sådan plan/aftale. Der ermuligvis i 2010 udarbejdet flere, idet registreringen ikke har været optimal.Frihedsberøvede/retspsykiatriske patienterAfsnitAnbringelses-domBehand-lings-dom23Surrogatfængslet/mentalobservationLov omtvang ipsykiatrien§566FrivilligindlæggelseIalt
PB1PB2
2
2
45
1614
På besøgsdagen var der 16 patienter indlagt på det lukkede afsnit PB1 og 14 patienter på det lukkede afsnitPB2. Patienterne fordelte sig, som det fremgår af ovenstående tabel.De 2 anbringelsesdømte - og 3 af de behandlingsdømte patienter - havde bistandsværge. Grunden til at desidste 2 behandlingsdømte ikke havde bistandsværge, var, at de kort forinden havde fået deres dom og der-for endnu ikke havde fået beskikket en bistandsværge. I tilfælde af, at de som ikke har fået bistandsværge,bliver udsat for tvang, får patienterne rutinemæssigt tildelt en patientrådgiver. Det samme gælder for de 2surrogatfængslede / mentalobservander.Alle patienter, der er frihedsberøvede, får automatisk tildelt en patientrådgiver.Patienter der ikke er frihedsberøvede får tildelt patientrådgiver, hvis de udsættes for tvang. Det havde ikkeværet tilfældet for de 9 patienter, der var frivilligt indlagt på besøgsdagen.Dobbeltdiagnose13 ud af de 30 indlagte patienter havde et misbrug. 3 patienter havde alene et hashmisbrug, 1 patient havdealene et alkoholmisbrug, 4 havde et misbrug af hash og alkohol, 4 patienter havde et misbrug af psykostimu-lantia som amfetamin og kokain. Misbruget af sidstnævnte var i kombination med hash og/eller alkohol og iet enkelt tilfælde med opioider (heroin) og medicin (benzodiazepiner). 1 patient havde alene et misbrug afbenzodiazepiner.Behandlingen af psykisk syge med misbrug udgør en særlig udfordring. Misbruget forværrer ikke sjældentpatientens psykiske tilstand og kan bl.a. medføre, at patienterne medikamentelt må behandles mere intensivtend patienter uden misbrug, hvilket kan være forbundet med en øget forekomst af bivirkninger.Der er ingen tvivl om, at antallet af indlæggelser ville falde, hvis man kunne komme mange af patienternesmisbrug til livs. Det er imidlertid meget vanskeligt at få selv ikke-psykotiske ud af et misbrug, og for psykoti-ske patienter er det almindeligvis langt sværere.Misbrugsbehandlingen i lukkede afsnit indebærer først og fremmest, at patienterne så vidt muligt afskæresfra muligheden for at indtage rusmidler. Det lader sig ikke altid gøre, da kreativiteten omkring indsmugling afrusmidlerne er meget stor. Typisk bringes de ind i forbindelse med, at patienterne har udgang, men det kanogså være besøgende, der har dem med.Dernæst kan der være tale om behandling af eventuelle abstinenser og følgetilstande til misbruget, psykoe-dukation, motiverende samtaler og medikamentel behandling med præparater, der nedsætter risikoen for etmisbrugsrecidiv f.eks. antabusbehandling. Ikke sjældent anvendes undersøgelse af urinen for misbrugsstof-fer. Dette anvendes også ambulant hos nogle retspsykiatriske patienter, hvor udskrivelse er betinget af, atpatienten ikke misbruger.Hos nogle psykotiske patienter vil behandlingen af de psykotiske symptomer med antipsykotika mindskerisikoen for misbrugstilbagefald, da patienterne i en del tilfælde anvender misbruget som en form for selvme-dicinering.
8
Nogle patienter udskrives til ambulant misbrugsbehandling i f.eks. alkoholenhederne. De mest syge og”tungt” misbrugende patienter behandles i København i det såkaldte dobbeltdiagnoseambulatorium på CarlNielsens Allé på Østerbro.IndlæggelsestidDen gennemsnitlige indlæggelsestid dækker over en meget stor spredning.Den 1. juni 2011 var der 29 indlagte patienter i lukket afsnit. De var indlagt i median 31 dage (fra 1 dag til 2år og 7 måneder). 6 havde været indlagt under 1 uge, 17 under 2 måneder. 5 personer havde været indlagtmellem 5 måneder og 17 måneder og en enkelt havde været indlagt 2 år og 7 måneder. Mange patienter erkun indlagt ganske kort tid, ca. 1 uge i lukket afsnit, før de flyttes videre til åbent afsnit. Af patienter der ud-skrives, vil nogle udskrives efter op til års indlæggelse (anbringelsesdømte), og andre vil være indlagt 1-2måneder. Vi tilstræber, at patienten så hurtigt som forholdene tillader, kan flyttes til åbent afsnit eller udskri-ves.Patientinformation vedrørende rettighederSundhedsstyrelsens folderfrihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien – om psykiatriske patienters rettig-heder ved tvangudleveres til alle patienter, der undergives tvang. Folderen udleveres ikke til pårørende,men pårørende orienteres om, at den udleveres til patienterne. Herudover vejledes patienterne dels af læ-gerne ved samtale og herudover af kontaktperson.Der indhentes informeret samtykke til frivillig indlæggelse på lukket afsnit, jf. gældende regelsæt i RegionHovedstadens Psykiatri.Rekruttering af personaleDer er ikke aktuelt rekrutteringsproblemer, men der har i perioder været få ansøgere til stillinger i plejen pålukket afsnit.EfteruddannelsesinitiativerKursustilbud i forhold til at forebygge og håndtere konflikter. Formålet er at give personalet en professioneltilgang til konflikter. Der er fokus på ikke-voldelig-kommunikation og deeskaleringsteknik.Kurserne i voldsforebyggelse og konflikthåndtering er obligatoriske for det kliniske personale, og personaletfra de lukkede afsnit prioriteres særligt til disse kurser.Som et led i projekt ”Den Gode Psykiatriske Afdeling” (en af 5 afdelinger i Danmark valgt af Sundhedsstyrel-sen), planlægges endvidere undervisning i afsnittene for det tværfaglige personale i psykiatriloven, tvangs-anvendelse og etiske dilemmaer som følge af tvangsanvendelse. Vi planlægger desuden at afholde kurser ideeskalering for alt personalet på de lukkede afsnit, som led i projektet med at nedbringe tvangsanvendel-sen i afsnittene.Kurser i selvmordsforebyggelse. Det er obligatorisk for al klinisk personale at deltage en gang årligt i denneundervisning.Social- og sundhedsassistenter har siden foråret 2009 haft mulighed for at erhverve sig kompetence til me-dicinhåndtering og medicinadministration.Der er mulighed for at søge andre kurser og undervisningstilbud end dem som udbydes i regi af Region Ho-vedstadens Psykiatri.I 2011 har der været kurser i dokumentation af sygeplejen, i forbindelse med at Region Hovedstadens Psy-kiatri har indført nyt sygeplejefagligt dokumentationssystem.Alle yngre læger er i uddannelsesstilling og følger obligatoriske kurser i Sundhedsstyrelsens regi samt lokalekurser svarende til ovennævnte kursustilbud til plejepersonale i Region Hovedstadens Psykiatri. Tilsvarendekursus tilbydes afdelings- og overlæger samt personale fra andre faggrupper.AktivitetstilbudAktivitetstilbuddene til patienterne i lukket regi er for tiden:Morgenmøde,Kropsgruppe med fysioterapeut og ergoterapeut en gang om dagen,
9
Motionsrum mellem de to lukkede afsnit, kreativt værksted med ergoterapeut, Café en gang om ugen,Aktiviteter med kontaktpersonen, f.eks. ture til tanken og i nærmiljøet.Vi har været ramt af sygdom, barsel og ferie hos ergoterapeut og fysioterapeut, og har i denne forbindelseaf og til været nødsaget til at aflyse enkelte aktiviteter, men i det omfang det er muligt, søger plejepersonaletat gennemføre aktiviteterne på trods af ovenstående, og der er nu fundet vikarer for både fysioterapeut ogergoterapeut.PårørendepolitikBåde Psykiatrisk Center Amager specifikt og Region Hovedstadens Psykiatri generelt har i 2010 styrket ind-satsen vedrørende inddragelse af pårørende.For Psykiatrisk Center Amager har pårørendearbejdet været en del af resultataftalen og der har været ar-bejdsgruppe, som også personale fra de lukkede afsnit har været med i.I vejledningen: ”Inddragelse af pårørende til patienter med skizofreni” står:”Formålet med at inddrage de pårørende er, at forbedre behandlingsresultatet og undgå tilbagefald ved atindhente og anvende information og viden om den syge samt bruge de pårørendes ressourcer til støtte forpatienten i behandlingsforløbet og sikre de pårørendes behov for information, viden og vejledning”.Personalet skal indlede en dialog med de pårørende, hvis de er med ved indlæggelsen. Ellers kontaktes depårørende telefonisk indenfor 1 døgn og tilbydes en samtale inden for 7 dage og efter behov i indlæggelses-forløbet. Patienten skal give samtykke til dette.Børn er velkomne til at besøge patienter, der er indlagt på lukket afsnit, hvilket fremgår af husordenen forafsnit PB1+2. Her står: ”Børn er velkomne. Besøg af børn under 18 år skal være aftalt på forhånd, fordi børni afsnittet kræver særlige hensyn”.Husorden er vedlagt som bilag 3..Brug af mobiltelefon/egen computerVi har tidligere haft forbud mod anvendelsen af mobiltelefoner og computere i lukket afdeling. Baggrundenfor forbuddet har været et ønske om at beskytte patienterne. Selv da patienterne ikke havde mobiltelefonerog computere, og hvor patienten måtte foretage telefonopkald på en fælles patienttelefon (som er gratis),oplevede vi problemer. Der er således patienter, der ringer og blokerer for 112, i en dårlig fase af deres syg-dom ringer og ytrer sig uhensigtsmæssigt sig over for f.eks. arbejdsgivere eller som ringer og truer f.eks.pårørende. Forhold som mange patienter bagefter er kede af, at de har gjort.Der endvidere blevet bestilt store mængder mad udefra, som patienterne ikke kan betale, taxakørsler osv.Der har også været et tilfælde, hvor en patient havde fået et videokamera ind, som han filmede medpatienterog personale med.Beslutningen om at patienterne (også på lukket afsnit) skal have lov til at anvende mobiltelefon og computerer truffet af Direktionen i Region Hovedstadens Psykiatri. Det har indtil nu ikke givet de helt store problemer,men det er dog sket, at patienterne har fået stjålet en dyr computer eller en mobiltelefon, hvilket de med rettekan være utilfredse med. I de lukkede afdelinger er patienterne således ofte i en tilstand, der gør, at de ikkekan tage ordentlig vare på deres værdigenstande, og må forvente, at vi gør det for dem.RengøringAfsnit PB1Kl. 07.00 - 11.00 Rengøring af mellemgang, patientstuer og fællesarealerKl. 11.00 - 12.00 Køkken (frokost)Kl. 12.00 - 12.30 FrokostpauseKl. 12.30 - 13.00 RengøringKl. 13.00 - 14.00 Køkken opvask efter frokostKl. 14.00 - 14.30 Afslutning af rengøring
Afsnit PB2Kl. 06.30 - 08.30 Køkken morgenmad og opvaskKl. 08.30 - 12.00 Rengøring mellemgang, patientstuer og fællesarealerKl. 12.00 - 12.30 Frokostpause
10
Kl. 12.30 - 14.00 Afslutning af rengøringForskningsprojekterDer er ikke aktuelt forskningsprojekter, hvor der foretages forsøg med medicin på patienter på lukkede afsnit.Almindeligvis må der ikke foretages medicinforsøg på patienter, der er underlagt bestemmelser i Psykiatrilo-ven. Undtagelsen herfor er opgørelser af journalmateriale samt eventuelle spørgeskemaundersøgelser.Patienter af anden etnisk oprindelse:Vi oplever i almindelighed ikke særlige problemer i forbindelse med patienter med anden etnisk oprindelseend dansk. Vi har gennem alle årene haft mange patienter af forskellig national herkomst, religiøs og kulturelbaggrund. Det sker en sjælden gang, at patienterne har nogle sammenstød, som kan have baggrund i denævnte forhold.De patienter, med anden etnisk herkomst end dansk, der giver væsentlige problemer, er flygtninge. PåAmager ligger et flygtningecenter for psykisk syge flygtninge, der er asylansøgere. Når de skal indlægges,sker det i herværende psykiatriske center. Problemerne med flygtningene drejer sig dels om diagnostiskusikkerhed (det kan for nogles vedkommende være vanskeligt at afgøre, om eller i hvor høj grad de reelt ersyge eller om de simulerer), dels om psykisk sygdom og herunder selvmordsimpulser, som er udløst af ellerforværres af den usikkerhed, som de oplever. Det kan her lægeligt være yderst vanskeligt at behandle pati-enterne. Det giver sig selv, at det at patienterne ikke taler dansk, også vanskeliggør en psykiatrisk behand-ling. Selv med gode tolke bliver kommunikationen ofte ikke så god som med etnisk danske patienter.Fysiske rammerDer er ingen planlagte ændringer af fysiske rammer, men der er i sommeren sket indhegning af en boldba-ne, med henblik på at patienter indlagt i lukket afsnit kan komme direkte ud til boldaktiviteter.
11