Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2011-12
§71 Alm.del Bilag 23
Offentligt
§ 71-tilsynets virksomhed
administrativtopfølgningCOP15-topmøde
patientrådgivereudtalelserretlige grundlagdet2010-2011
frihedsberøvede
§ 71
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
1
§ 71-tilsynets virksomhed2010-2011
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 12. september 2011
2
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
§ 71-tilsynets virksomhed 2010-2011Udgiver: Tilsynet i henhold til grundlovens § 71, FolketingetUdgivelsesår: 2011Layout og produktionsstyring: Folketinget, KommunikationsenhedenTryk: Folketinget, PrintcentretOplag: 200
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
3
Beretning om tilsynets virksomhedi folketingsåret 2010-11
INDHOLD
Forord
............................................................................................................................................................................................... 051.
2.
3.
§ 71-tilsynets virksomhed generelt
....................................................................................................................... 07Indledning
............................................................................................................................................................................. 09Konkrete sager
.................................................................................................................................................................. 09
4. Spørgsmål til ministre
................................................................................................................................................... 094.1 Bisidder til udsatte børn og unge ................................................................................................................................. 094.2 Tvungen opfølgning ........................................................................................................................................................... 104.3 Bæltefiksering af svært overvægtige patienter ...................................................................................................... 105. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
.................................................................................................................. 115.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup ..................................................................................................... 115.2 Københavns Kommunes børn og unge-udvalg ......................................................................................................... 125.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense ................................................................................................... 125.4 Odense Kommunes børn og unge-udvalg .................................................................................................................. 135.5 Psykiatrisk Center Hvidovre ........................................................................................................................................... 135.6 Psykiatrisk Center Amager ............................................................................................................................................. 145.7 Brønderslev Kommune ....................................................................................................................................................... 14
4
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriske afdelinger m.v.
............................................................... 14Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, Sikringen ................................................................................................. 14Psykiatrisk Center Sct. Hans .......................................................................................................................................... 16Aalborg Børne- og Ungdomspsykiatriske afdeling ................................................................................................. 17Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg ................................................................................................. 19
7. Opfølgning på årsberetninger fra de lokale psykiatriske patientklagenævn
.................................. 197.1 Opfølgning på årsberetninger for 2010 ..................................................................................................................... 198. Møder
..................................................................................................................................................................................... 198.1 Folketingets Ombudsmand ............................................................................................................................................. 198.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark ............................................................. 209.
Information om tilsynets arbejde
......................................................................................................................... 20
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
5
Forord
Det er Folketingets § 71-tilsyns opgave at føre kontrol med forholdene for de personer, som under etkaldes administrativt frihedsberøvede. Det drejer sig bl.a. om tvangsindlagte psykiatriske patienter,tvangsanbragte børn og demente, der bliver tilbageholdt på et plejehjem.Tilsynets opgave følger af grundloven og omfatter ud over tilsynet med forholdene for administrativtfrihedsberøvede personer også deres ret til at henvende sig til os i tilsynet.Der er 9 medlemmer af § 71-tilsynet, som pr. 7. oktober 2011 er: Karen J. Klint (S) næstformand, Orla Hav(S), Liv Holm Andersen (RV), Özlem Sara Cekic (SF), Per Clausen (EL), Jane Heitmann (V), Karen Jespersen(V), Liselott Blixt (DF) formand og Thyra Frank (LA).Tilsynet har i en årrække udsendt denne pjece, der i korte træk beskriver tilsynets kompetence og giveren beretning for det forgangne folketingsår 2010-2011. Formålet med pjecen er at udbrede kendskabet tilvores arbejde i § 71-tilsynet til en bredere kreds af offentlige myndigheder, personale og – ikke mindst –de administrativt frihedsberøvede.I pjecen kan du bl.a. læse om de tilsynsbesøg, som § 71-tilsynet har været på, og hvilke udtalelser det hargivet anledning til og, hvilke spørgsmål tilsynet har stillet til forskellige ministre.I år har tilsynet bl.a. haft fokus på børn og -ungeområdet med tilsynsbesøg på børne- og ungdoms-psykiatriske afdelinger. Desuden har tilsynet haft møder med et par kommuner om børn anbragt påprivate institutioner i henhold til servicelovens bestemmelser med det formål at føre en dialog om kvalite-
6
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
ten i kommunernes tilsyn med de private døgntilbud. Et såkaldt tilsyn med tilsynet. Endvidere har tilsynethaft fokus på bisidderordningen for tvangsanbragte børn.Årets beretning er afgivet inden folketingsvalget den 13. september 2011 af det daværende § 71-tilsyn.God læselyst
På § 71-tilsynets vegne
Liselott Blixtformand
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
7
Beretning afgivet af § 71-tilsynetden 12. september 2011
1. § 71-TILSYNETS VIRKSOMHED
Det retlige grundlag§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af en frihedsberøvelse, der ikke er besluttet af endømmende myndighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlændinge, på begæring af den, derer berøvet sin frihed, eller den, der handler på hans vegne, forelægges de almindelige domstole elleranden dømmende myndighed til prøvelse.Nærmere regler herom fastsættes ved lov.Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer undergives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil depågældende skal have adgang til at rette henvendelse.«Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 eller i dagligtale § 71-tilsynet.§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.
OpgaverMed hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fra Folketingets øvrige udvalg. På sine møder
8
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
behandler tilsynet en række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov- og beslutningsforslag ikkehenvist til behandling i tilsynet.Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner, som administrativt er berøvet deres frihed. Endel af disse henvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunder spørgs-mål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mest hensigtsmæssigt athenvise eller videresende til de administrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældenderetsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve behandlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynetbehandler disse sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriske afdelinger.§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelinger. Besøgene, der kan være enten anmeldteeller uanmeldte, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden. Som led i de almindeligebestræbelser på at følge med i, hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder, kan tilsynetogså besøge væresteder, skoler m.v.Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet også møder med foreninger m.v. Foreningerne kan bl.a.være med til at belyse, hvad der – set fra henholdsvis patienternes, de ældres, de pårørendes og persona-lets synsvinkel – giver anledning til problemer på tilsynets områder.§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v. inden for tilsynets sagsområder.De generelle og konkrete sager giver sammen med besøgene, møderne og konferencerne bl.a. anledningtil, at tilsynet retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre og andre.
Udtalelser§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, der vedrører behandlingen af administrativt frihedsbe-røvede. F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalinger og henstillinger. Typisk sker det enteni forbindelse med behandlingen af en konkret sag eller på baggrund af besøg på en institution, hvor der eradministrativt frihedsberøvede personer.§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkrete sager, behandle en klage eller tage stilling til,om en beslutning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller forkert.
Sammenfatning§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føre tilsyn med behandlingen af de personer, somadministrativt er berøvet deres frihed.§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føre dette tilsyn på en sådan måde, at behandlingen
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
9
– i vid forstand – af de administrativt frihedsberøvede personer til stadighed forbedres på såvel detkonkrete som det generelle plan.
2. INDLEDNING
§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2010-11 holdt 8 møder.Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på 4 psykiatriske afdelinger, heraf 2 uanmeldte, og holdtmøder med 3 kommuner om tilsyn vedrørende tvangsfjernelser på børne- og ungeområdet.Tilsynets drøftelser har i indeværende samling været præget af drøftelser omkring brugen af tvang,overbelægning ogtvangsanbragte børn, herunder bisidderordningen, søskendekontakt m.v.Tilsynets medlemmer har endvidere haft lejlighed til at deltage i konferencer m.v.De generelle og konkrete sager, der løbende har været i tilsynet, har sammen med besøgene og mødernegivet anledning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgsmål til bl.a. indenrigs- og sundheds-ministeren og socialministeren samt regioner og kommuner om forskellige problemstillinger.
3. KONKRETE SAGER
Tilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendelser fra og om enkeltpersoner, der administrativter berøvet deres frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgsmål, som ligger uden for tilsynetskompetence, herunder spørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen eller tvangsforanstaltningen.Andre sager har tilsynet fundet det mest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de administra-tive klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældende retsområde. Tilbage er et antal sager, dervedrører forholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandlet disse sager fortroligt.
4. SPØRGSMÅL TIL MINISTRE
4.1 Bisidder til udsatte børn og unge
§ 71-tilsynet har bedt socialministeren om – med udgangspunkt i en konkret sag – at oplyse nærmere omanbragte børns ret til en bisidder, og hvilken forpligtelse kommunerne har til at gøre børnene opmærksompå dette.
10
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
Socialministeren svarede bl.a.:»Børn, hvis sag behandles efter servicelovens kapitel 11 om særlig støtte til børn og unge og dermed f.eks.børn, der er anbragt uden for hjemmet med eller uden samtykke, har efter servicelovens § 48 a ret til atlade sig bistå af andre. Myndigheden kan dog under særlige omstændigheder træffe afgørelse om attilsidesætte barnets mulighed for at lade sig bistå, om valget af bisidder og om at udelukke bisidderenhelt eller delvist fra et møde jf. servicelovens § 48 a stk. 2 og 3. Afgørelser herom kan indbringes for detsociale nævn af barnet eller den unge, der er fyldt 12 år.«Socialministeren svarede endvidere:»Det fremgår derfor af Socialministeriets vejledning til kommunerne om særlig støtte til udsatte børn ogunge (vejledning nr. 3 til serviceloven), at det er vigtigt, at et barn eller en ung, som har en sag om særligstøtte til behandling hos den kommunale myndighed, ved, at det har ret til at lade sig bistå af andre efterservicelovens § 48 a. Det er derfor afgørende, at sagsbehandleren tager initiativ til at tale med barneteller den unge om den støtte, som en bisidder kan give, og mere aktivt hjælper barnet eller den unge medat finde den rette person og kontakte vedkommende.«
Se § 71-tilsynets alm. del, svar på spm. 1 og 2.4.2 Tvungen opfølgning
§ 71-tilsynet har spurgt indenrigs- og sundhedsministeren om, hvilke kriterier der har været til stede iforbindelse med det ene tilfælde af tvungen opfølgning, som har været indberettet til Sundhedsstyrelseni perioden 1. oktober 2010 – 31. december 2010.Indenrigs- og sundhedsministeren svarede bl.a.:»Tvungen opfølgning efter udskrivning kan iværksættes, hvis der på baggrund af den aktuelle indlæg-gelse er en begrundet formodning om og nærliggende risiko for, at patienten efter udskrivning vil ophøremed at følge den behandling, der er nødvendig for patientens helbred, og– patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse er blevet tvangsindlagt mindst 3 gange,– patienten i de seneste 3 år forud for den aktuelle indlæggelse i mindst ét tilfælde har undladt at følgeden behandling, der er anført i en udskrivningsaftale eller koordinationsplan,– patienten i forbindelse med den aktuelle indlæggelse blev tvangsindlagt eller tvangstilbageholdt og– patienten inden for det sidste halve år forud for den aktuelle indlæggelse har været ordineretopsøgende behandling ved et udgående psykiatriteam, men har undladt at følge den ordinerede,medicinske behandling.«
Se § 71-tilsynets alm. del, svar på spm. 3 og bilag 61.4.3 Bæltefiksering af svært overvægtige patienter
§ 71-tilsynet har bedt indenrigs- og sundhedsministeren om at oplyse, hvordan man andre steder i landet
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
11
håndterer problemstillingen med tvangsfiksering med mavebælte af svært overvægtige personer.Ministeren har anført følgende i sit svar:»Til brug for min besvarelse, har Sundhedsstyrelsen oplyst, at svært overvægtige patienter har lettere vedat skubbe sig ud af mavebælter, der anvendes til tvangsfiksering, således at det kan være nødvendigtogså at anvende hånd- eller fodremme. Sundhedsstyrelsen er bekendt med, at man ofte i disse situatio-ner kun anvender én hånd- og én fodrem. Disse bliver anlagt på hver sin side, fx om venstre hånd og højrefod, således at den overvægtige patient sikres mest mulig bevægelsesfrihed. Det er en forudsætning, atder samtidig anvendes bælte om maven.«
Se § 71-tilsynets alm. del, svar på spm. 4 og bilag 30 og 68.
5. BESØG PÅ PSYKIATRISKE AFDELINGER M.V.
§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uanmeldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskelligepsykiatriske afdelinger.Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapport og stiller en række opfølgende spørgsmål til denpågældende region. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en endelig rapport, hvor tilsynet giver sinvurdering af konkrete forhold på afdelingen.De endelige tilsynsrapporter er offentligt tilgængelige.5.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup
Den 22. november 2010 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Børne- og Ungdomspsykiatrisk CenterGlostrup. §71-tilsynet havde indledningsvis et møde med repræsentanter fra afdelingen og RegionHovedstadens Psykiatri. Efterfølgende blev tilsynet vist rundt på afsnit 59, Børnepsykiatrisk afsnit, ogafsnit 62, Lukket ungdomspsykiatrisk afsnit. Under rundgangen havde tilsynet lejlighed til at tale medpersonale og patienter på afsnittet.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»TvangTilsynet finder det positivt, at afdelingen arbejder for at nedbringe de mest indgribende tvangsforanstalt-ninger, og som konsekvens heraf har nedbragt antallet af fikseringer med bælte og remme.Tilsynet har noteret sig, at Region Hovedstandens Psykiatri siden tilsynets besøg har ændret praksis fsva.tvangsforanstaltninger, hvor der foreligger samtykke fra forældrene. Det er sket på baggrund af Inden-rigs- og Sundhedsministeriets fortolkning af reglerne, som er, at der i disse tilfælde ikke er tale om tvang i
12
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
henhold til psykiatriloven. Hidtil har regionen haft den praksis, at psykiatriloven har fundet anvendelse ialle tilfælde, hvor der er tale om tvang – uanset forældresamtykke – for på den måde at give patientenden bedst mulige retssikkerhedsgaranti.De fysiske rammer
Tilsynet finder det positivt, at der er igangsat initiativer, som vil aflaste ungeafsnittet herunder give flereenestuer.Tilsynet finder det imidlertid beklageligt, at der ikke p.t. er ressourcer til at renovere børneafsnittetherunder afsnit 59, som fremstår meget trangt og utidssvarende med få bade- og toiletfaciliteter – ikkemindst når det tages i betragtning, at forældrene ofte også opholder sig/overnatter på afsnittet.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 46.5.2 Københavns Kommunes børn og unge-udvalg
Den 22. november 2010 holdt § 71-tilsynet et møde med repræsentanter fra Københavns Kommunes børnog ungeudvalg og Socialforvaltningen om kommunens tilsyn med private og kommunale opholdssteder/botilbud og plejefamilier på børne- og ungeområdet.Forud for mødet havde Københavns Kommune fremsendt en årsopgørelse over indberetninger af magt-anvendelser i 2009 og et notat om tilsyn på de kommunale og private tilbud i 2009.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet har noteret sig, at kommunen påpeger, at kommunerne ikke er gode til at informere hinandenvedr. såkaldte nomadefamilier, så længe deres sager er i udredningsfasen, hvor der ikke endnu er enegentlig aktiv sag.Tilsynet har noteret sig, at kommunen vurderer, at Barnets Reform fsva. kontinuitet i anbringelsen harmedført længere genbehandlingsfrister i forbindelse med tvangsanbringelser, som kan have denkonsekvens, at kommunen vil være tilbageholdende i forhold til at indstille til tvangsadoption.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 47.5.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense
Den 31. januar 2011 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøg på Børne- og Ungdomspsykiatrisk AfdelingOdense. Tilsynet afholdt først et møde med ledelsen og repræsentanter for regionen. Herefter blevtilsynet vist rundt på afsnit 3.
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
13
I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, dels at afdelingen har eget produktionskøkken, som betyder, at der lavesmad, som er beregnet/tilpasset børn og unge, dels at patienterne har medindflydelse på menuen ogdeltager i madlavningen en gang ugentligt.Tilsynet finder det positivt, at afdelingen registrerer al tvang – også selvom der foreligger forældresam-tykke.Tilsynet finder det uheldigt, at der i perioder er overbelægning på afdelingen og deraf følgende øgetstressbelastning af patienterne.Tilsynet har noteret sig, at det er afdelingens indtryk, at der hyppigere er problemer med at udslusefærdigbehandlede patienter, fordi udskrivningen afventer kommunens § 50- undersøgelse og et pas-sende efterbehandlingstilbud, og det kan være svært at få den praktiske udslusning koordineret.Tilsynet har noteret sig, at afdelingen finder, at især den skærmede enhed behøver mere plads, men atafdelingens fysiske forhold løbende bliver tilpasset, indtil afdelingen flytter.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 92.5.4 Odense Kommunes børn og unge-udvalg
Den 31. januar 2011 holdt § 71-tilsynet et møde med Odense Kommunes børn og unge-udvalg omkommunens tilsyn med private og kommunale opholdssteder/botilbud og plejefamilier.Forud for mødet havde Odense Kommune fremsendt materiale om kommunens anbringelsesgrundlag,opgørelser over tvangssager, frivillige og tvangsmæssige afgørelser osv. samt retningslinjer for udarbej-delse af handleplaner, § 50-undersøgelser og tvangsmæssige afgørelser.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»§ 71-tilsynet har noteret sig, at kommunen finder, at der er kommet mange nye og anvendeligeredskaber via lovgivningen Barnets Reform, og at der ikke p.t. er behov for yderligere regler, men ro til atimplementere de nuværende.«
Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag 91.5.5 Psykiatrisk Center Hvidovre
Den 1. april 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Psykiatrisk Center Hvidovre. Tilsynet blevvist rundt på 2 lukkede voksenafsnit, henholdsvis afsnit 809 og 811.
14
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
Tilsynsrapporten er på tidspunktet for beretningens afgivelse endnu ikke færdigbehandlet. Tilsynetsendelige udtalelse vedrørende besøget på Psykiatrisk Center Hvidovre vil derfor først fremgå af næste årsberetning.5.6 Psykiatrisk Center Amager
Den 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt besøg på Psykiatrisk Center Amager. Tilsynet blev vistrundt på 2 lukkede voksenafsnit, B1 og B2.Tilsynsrapporten er på tidspunktet for beretningens afgivelse endnu ikke færdigbehandlet. Tilsynetsendelige udtalelse vedrørende besøget på Psykiatrisk Center Amager vil derfor først fremgå af næste årsberetning.5.7 Brønderslev Kommune
Den 9. august 2011 holdt § 71-tilsynet et møde med repræsentanter for Brønderslev KommunesBørne- og Skoleudvalg og Børne- og familieafdelingen.Referatet af mødet er på tidspunktet for beretningens afgivelse endnu ikke færdigbehandlet.Tilsynets endelige udtalelse vedrørende mødet med Brønderslev Kommune vil derfor først fremgå afnæste års beretning.
6. OPFØLGNING PÅ TIDLIGERE BESØG PÅ PSYKIATRISKE AFDELINGER M.V.
Det er tilsynets praksis, at der et års tid efter et tilsynsbesøg som udgangspunkt følges op på den rapport,som besøget mundede ud i, over for den ansvarlige region.§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en opfølgende status på de kritikpunkter, som fremgikaf den endelige rapport på henholdsvis Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland - Sikringen, PsykiatriskCenter Sct. Hans, Aalborg Børne- og Ungdomspsykiatriske afdeling samt Børne- og UngdomspsykiatriskCenter Bispebjerg.6.1 Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland, Sikringen
§ 71-tilsynet aflagde den 30. november 2009 et anmeldt besøg på Psykiatrihospitalet Nykøbing Sjælland,Sikringen.På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsynet et opfølgende brev til regionSjælland og spurgte til status vedrørende følgende forhold:
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
15
» § 71-tilsynet noterede sig i rapporten, at antallet af anvendelse af bælte og remme var stegetbetydeligt i de sidste tre år også fraregnet de tre langtidsindlagte patienter. Tilsynet vil derfor høre,hvordan antallet af anvendelsen af bælte og remme har udviklet sig siden tilsynsbesøget?– Tilsynet udtalte i den endelig rapport, at de fandt det beklageligt, at Sikringen ikke udleveredeSundhedsministeriets pjece omTvang i psykiatrientil patienter og pårørende. Udleveres pjecen nusystematisk på Sikringen?– Regionen bedes redegøre for, hvilke ændringer der er sket med hensyn til kostpolitikken sidentilsynsbesøget i lyset af den undersøgelse, som Ombudsmanden havde iværksat?«Af Region Sjællands svar fremgår bl.a. :»TvangSom svar på spørgsmålet om udviklingen i antallet af fikseringer kan det med henvisning til de tidligerefremsendte besvarelser, hvoraf tallene for 2007, 2008 og 2009 fremgik oplyses, at der i 2010 er registre-ret følgende fiksering med henholdsvis bælte og remme:Bælte (alle patienter) 2467 (ekskl. 3 patienter) 162Remme (alle patienter) 2412 (ekskl. 3 patienter) 148Det er således sket et fald i antallet af fikseringer med bælte, når fikseringerne af de 3 omhandlendepatienter fraregnes, mens der med hensyn til det samlede antal fikseringer ses en mindre stigning.«Endvidere svarede regionen, at man nu systematisk udleverer pjecen»Tvang i psykiatrien«til allepatienter og pårørende.Kost
Vedrørende patientkost svarede regionen, at »restriktioner af patienters spisevaner bliver truffet ud franogle individuelle kriterier, som baseres på objektive målinger. Der iværksættes således først kostreduk-tioner, hvis en patient har et højt BMI (når patienten er klinisk fed, d.v.s. BMI over 30), når der er tydeligeblodprøvesvar, der indikerer at patienten har sukkersyge eller udviklet forhøjet kolesterol, eller hvispatientens tænder er svært carieret, og patienten er i risiko for at miste tandsættet.Der er ingen undervægtige patienter på Sikringsafdelingen, men til gengæld en del der er overvægtige.Normalkost til patienterne leveres af sygehuskøkkenet med en kostsammensætning svarende til, at ungemandlige sportsaktive patienter skal have dækket deres kostbehov. En særlig kostgruppe har undersøgtkostbehovet i dialog med sygehuskøkkenet, og resultatet er udmøntet i det aktuelle køkkentilbud.Derudover kan patienterne en gang ugentlig bestille grillmad til aften. Patienterne kan købe frugt og slikhos den stedlige købmand. Det er ikke muligt at indkøbe eller opbevare (af hygiejniske grunde) supple-rende madvarer.«
16
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
Tilsynet tog regionens svar til efterretning.
Brevene er fortrolige og kan derfor ikke ses på Folketingets hjemmeside (bilag 49, 70 og 79).6.2 Psykiatrisk Center Sct. Hans
§ 71-tilsynet aflagde den 30. november 2009 et anmeldt besøg på Psykiatrisk Center Sct. Hans. Påbaggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsynet et opfølgende brev til region Hoved-staden og spurgte til status vedrørende følgende forhold:» Tilsynet udtalte i den endelig rapport, at de fandt det beklageligt, at der i både 2008 og 2009 var taleom overbelægning med inddragelse af fællesrum til gene for patienterne generelt. Hvordan harsituationen med hensyn til overbelægning udviklet sig siden tilsynsbesøget?– På besøgstidspunktet var der problemer med udslusning af færdigbehandlede patienter og især et parstykker, som havde ventet i meget lang tid på et egnet tilbud. I den forbindelse bedes regionen redegørefor, hvordan balancen er mellem færdigbehandlede patienter og udskrivninger på nuværende tidspunkt.– Tilsynet fandt det i rapporten beklageligt, at de fysiske rammer især på afsnit L1 og R7 var nedslidte,og at det f.eks. var svært at stille tilfredsstillende faciliteter til rådighed for både rygere og ikke-rygere.Hvordan er status med hensyn til de fysiske rammer på nuværende tidspunkt? – Endvidere vedlæggertilsynet kopi af svar fra indenrigsog sundhedsministeren vedr. forhold på Psykiatrisk Center, Sct. Hans,som tilsynet gerne vil bede om regionens kommentarer til.«Af Region Hovedstadens svar fremgår bl.a.:
Overbelægning»Det var kun i januar måned 2010, at belægningen var over 100 %. Den gennemsnitlige belægning var 90 %for hele 2010 samt januar 2011. Overbelægning er således ikke noget aktuelt problem for afsnittet (L1).For L2 var belægningen mellem 90 % og 100 % med et gennemsnit på 94 %. På afsnit R7 er der fortsat enoverbelægning kvantitativt set, men det er kvalitativt acceptabelt, idet afsnittet varetager en regions-funktion og det er de 12 mest flugtsikrede pladser Regionen kan tilbyde til patienter under fuldbyrdelseaf deres foranstaltninger.«Færdigbehandlede patienterAktuelt er alle patienterne på S1 (tidligere L1) i et aktivt behandlingsforløb. Ingen patienter er registreretsom færdigbehandlede. På S2 (tidligere L2) er 2 patienter registreret som færdigbehandlede.« … »der vilfremover forsat være færdigbehandlede patienter i afdeling S, men det skønnes, at de vil udgøre enmindre del af det samlede antal patienter, og at de ikke vil vente så længe som hidtil.«Fysiske rammer»Generelt er indeklimaet bedret væsentligt siden man indførte rygeforbud indendørs i afsnittet iefteråret 2010.«
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
17
… »Det planlægges, at der skal bygges 80 nye senge i et byggeri, der på bedste måde kan rumme deretspsykiatriske patienter, således at både den behandlings- og plejemæssige indsat kan forenes medden sikkerhedsmæssige dimension.«… »De fysiske rammer på S1 er i øvrigt stort set uændrede siden § 71-tilsynets besøg i 2009, men indgår icentrets renoveringsplan. «Endvidere anfører regionen som kommentar til indenrigsog sundhedsministerens svar vedrørende forholdpå Psykiatrisk Center Sct. Hans:
Vedr. tvang»Der har været noget øget forekomst af fysisk magtanvendelse i weekender og søgnehelligdage i forholdtil hverdage. Der er ikke nogen entydig forklaring på dette.« …»Tvangen er dog primært afledt af, at der fortsat finder en større stofindtagelse sted i disse perioder ogat frustrationen over at være undergivet en foranstaltning er størst for disse patienter om aftenen og iweekenden.«»Psykiatrisk Center Sct. Hans har den glædelige erfaring i en periode at kunne indlægge alle patienter frafængslet på et speciel designet afsnit. Et afsnit der efter Region Hovedstadens Psykiatris opfattelse harideelle fysiske rammer og en faglig kompetent personalebemanding. På dette afsnit har fysisk tvang storset ikke været til stede.«Vedr. ventelister»Det er forsat venteliste fra fængslerne til de 2 retspsykiatriske afdelinger på Psykiatrisk Center Sct.Hans. Visitationsproceduren står imidlertid nu overfor en omfattende strukturændring i hele RegionHovedstadens Psykiatri med etablering af en central visitation.«Tilsynet besluttede at stille opfølgende spørgsmål til Region Hovedstaden om muligheden for andenanvendelse af personaleressourcerne/flerfaglighed for at forebygge øget tvang i weekenderne og omantallet af patienter med dobbeltdiagnose og deres behandling.
Vedr. bæltefiksering af overvægtige»Det ideelle mavebælte til svært overvægtige patienter er simpelthen ikke opfundet.«Tilsynet tog herefter regionens svar til efterretning.
Se tillige § 71-tilsynet alm. del – bilag 48, 68, 77 og 97.6.3 Aalborg Børne- og Ungdomspsykiatriske afdeling
§ 71-tilsynet aflagde den 12. april 2010 et anmeldt besøg på Aalborg Børne- og Ungdomspsykiatriskeafdeling.
18
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsynet et opfølgende brev til regionNordjylland og spurgte til status vedrørende følgende forhold:» Har afdelingen haft en fortsat positiv udviklingen med hensyn til at nedbringe tvangstallene?– Er der fortsat stort set ikke tale om overbelægning på afdelingen?– Hvordan er situationen på afdelingen med hensyn til vanskelighederne med at rekruttere speciallægerpå området, og har det fortsat betydning for ventetiden på ambulant udredning?– Er der sket ændringer med hensyn til forholdene omkring afdelingens terrasse og have, som liggerumiddelbart ved siden af haven tilhørende et lukket voksen afsnit, hvor der er frit udsyn mellem haverne.«Af Region Nordjyllands svar fremgår bl.a.:
Tvang»Antal tvangsindlæggelser er i 2010 på samme niveau som de seneste år. Andre former for tvangsforan-staltninger forekommer meget sjældent, om end der i 2010 har været en øget tvangsanvendelse i form affysisk fastholden, tvangsfiksering og døraflåsning. Det vurderes, at det er enkelte konkrete patienter, derhar begrundet stigningen.«Overbelægning»Der har i 2010 været korterevarende overbelægning med en enkelt patient opstået som følge af behovfor indlæggelse af patienter via den psykiatriske skadestue. Der har ikke været vedvarende ellerlængerevarende overbelægning. Belægningsprocenter i 2010 for døgnafsnit A1d var 81,8 %, hvilket er entilfredsstillende belægning.«Rekruttering»Det er fortsat vanskeligt at rekruttere speciallæger indenfor børne-ungdomspsykiatri, men det erlykkedes at øge den faste bemanding ved yderligere en overlæge (dansk) og en dansk talende polskafdelingslæge – begge med fast tilknytning til børne-ungdomspsykiatrisk afdeling A.« … »Der er fortsatventetid på udredning/behandling » … «men der er sket et i fald i antallet af patienter, der venter megetlænge (over ½ år).Vi kan oplyse, at der fortsat arbejdes på at nedbringe ventetiden på børne-ungdomspsykiatrisk udred-ning/behandling. I den forbindelse er det netop politisk besluttet, at Region Nordjylland etablerer enbørne-ungdomspsykiatrisk friklinik med opstart efterår 2011.«
Fysiske rammer»Der er foretaget visse fysiske ændringer, idet der er kommet halvtag over dele af den lukkede afdelings-terrasse og der er planlagt udskiftning af ruderne i siderne på terrassen, således at der isættes frostederuder, Disse tiltag bevirker, at udsynet til det lukkede sengeafsnits have ikke er så direkte. Afdelingen har
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
19
yderligere arbejdet på at gøre haven mere hyggelig og indrettet til børn og unge med bålplads og mål tilboldspil.«Tilsynet har ikke på tidspunktet for afgivelse af beretningen haft regionens svar til drøftelse på et møde endnu.
Se tillige § 71-tilsynet alm. del – bilag 94 og 117.6.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg
§ 71-tilsynet aflagde den 7. juni 2010 et uanmeldt besøg på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg.På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgende brev til regionHovedstaden for at spørge til status på forskellige områder. Svaret er på tidspunktet for beretningensafgivelse ikke modtaget, men vil blive nævnt i næste års beretning.
7. OPFØLGNING PÅ ÅRSBERETNINGER FRA DE LOKALE PSYKIATRISKE PATIENTKLAGENÆVN
Det følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriskepatientklagenævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deres virksomhed. Det følger samtidig afforarbejderne til loven, at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynet bliver gjort bekendt med årsberetningerne.7.1 Opfølgning på årsberetninger 2010
§ 71-tilsynet har drøftet årsrapporterne 2010 og efterfølgende skrevet til statsforvaltningerne medbemærkninger om følgende emner:– Stigningen i antallet af tilsidesættelser.– Stigningen i antallet af sager.– Stigning i antallet af afgørelser.– Fremmødeprocenter for henholdsvis bistandsværger og patienter.– Fokus på tilstrækkelig dokumentation ved tvang.– Lav gennemsnitlig sagsbehandlingstid.
Se § 71-tilsynet alm. del – bilag 120-124.
8. MØDER
8.1 Folketingets Ombudsmand
Tilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand, Hans Gammeltoft-Hansen, inspektionschefLennart Frandsen og fuldmægtig Mai Vestergaard onsdag den 27. oktober 2010.
20
§ 71-T I L S Y N E T S V I R K S O M H E D 2 010 -2 011
På mødet blev bl.a. drøftet reglerne for visitation, manglende aktiviteter på de psykiatriske afdelinger,tvungen opfølgning, retsenheden i landet, kostpolitik i psykiatrien, fordelingen af åbne og lukkedesengepladser, husordener og nedsættelse af den kriminelle lavalder.8.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark
Tilsynet har holdt møde med Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsværger i Danmark (LPD)onsdag den 27. oktober 2010.På mødet blev drøftet forskellige konkrete sager og nogle mere generelle problemstillinger bl.a. husorde-ner, restriktioner af psykiatriske patienters indkøb, bistandsværger og patientrådgiveres vilkår og fritsygehusvalg for psykiatriske patienter.
9. INFORMATION OM TILSYNETS ARBEJDE
I det forløbne folketingsår har tilsynet som i tidligere år udsendt en folder om årets arbejde i tilsynet medhenblik på at udbrede kendskabet til hele sin virksomhed til en bredere kreds af offentlige myndigheder,personale og – ikke mindst – patienter.Målet er, at folderen skal medvirke til en positiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvedepersoner, hvor de end befinder sig, bliver tilbudt nogle forhold, som samfundet kan være bekendt.Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 300 forskellige myndigheder, organisationer, foreninger m.v. Efter-følgende er folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelse med besvarelse af henvendelser.Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver tilsynets opgaver efter grundloven, udsendes entenefter anmodning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelsessteder eller i forbindelse medbesvarelse af henvendelser.Tilsynets offentlige dokumenter kan endvidere findes på Folketingets hjemmeside under Folketingets71-tilsyn.
Sophie Løhde (V) Birgitte Josefsen (V) Marion Pedersen (V) Anita Christensen (DF) nfmd. Vivi Kier (KF)Karen J. Klint (S) fmd. Orla Hav (S) Özlem Sara Cekic (SF) Anne Baastrup (SF)
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71FolketingetChristiansborg1240 København KTlf. 33 37 55 00www.folketinget.dk