Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2011-12
§71 Alm.del Bilag 135
Offentligt
1171883_0001.png
1171883_0002.png
1171883_0003.png
1171883_0004.png
1171883_0005.png
1171883_0006.png
1171883_0007.png
1171883_0008.png
OMTRYK
Beretning nr.9
Folketinget 2011-12
OMTRYK(Ændret årstal for beretningsafgivelse)
Beretning afgivet af § 71-tilsynet den 10. september 2012

Beretning

om
tilsynets virksomhed i folketingsåret 2011-121. § 71-tilsynets virksomhed generelt2. Indledning3. Konkrete sager4. Spørgsmål til ministre4.1 Politiets medvirken ved tvangsfjernelse af børn4.2 Overmedicinering5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.5.1 Psykiatrisk Center Hvidovre5.2 Psykiatrisk Center Amager5.3 Brønderslev Kommunes børne- og skoleudvalg ogdertil hørende forvaltning.5.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov5.5 Psykiatrisk Center København, Rigshospitalet6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriskeafdelinger m.v.6.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg6.2 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense6.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup6.4 Psykiatrisk Center Hvidovre6.5 Psykiatrisk Center Amager7. Opfølgning på årsberetninger frapsykiatriske patientklagenævn7.1 Opfølgning på årsberetninger for 2011delokale9. Information om tilsynets arbejde1. § 71-tilsynets virksomhedDet retlige grundlag§ 71-tilsynet er udtrykkeligt nævnt i grundloven.Grundlovens § 71, stk. 6 og 7, har følgende ordlyd:»Stk. 6. Uden for strafferetsplejen skal lovligheden af enfrihedsberøvelse, der ikke er besluttet af en dømmende myn-dighed, og som ikke har hjemmel i lovgivningen om udlæn-dinge, på begæring af den, der er berøvet sin frihed, ellerden, der handler på hans vegne, forelægges de almindeligedomstole eller anden dømmende myndighed til prøvelse.Nærmere regler herom fastsættes ved lov.Stk. 7. Behandlingen af de i stk. 6 nævnte personer under-gives et af Folketinget valgt tilsyn, hvortil de pågældendeskal have adgang til at rette henvendelse.«Bestemmelserne er baggrunden for, at man taler om Tilsy-net i henhold til grundlovens § 71 eller i daglig tale § 71-til-synet.§ 71-tilsynet består af 9 medlemmer.OpgaverMed hensyn til sine opgaver adskiller § 71-tilsynet sig fraFolketingets øvrige udvalg. På sine møder behandler tilsyneten række generelle og konkrete sager. Derimod bliver lov-og beslutningsforslag ikke henvist til behandling i tilsynet.Tilsynet modtager henvendelser fra og om enkeltpersoner,som administrativt er berøvet deres frihed. En del af dissehenvendelser vedrører spørgsmål, som ligger uden for tilsy-nets kompetence, herunder spørgsmål om lovligheden afselve frihedsberøvelsen. Andre sager finder tilsynet det mesthensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de admini-strative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågældenderetsområde. Tilbage er et antal sager vedrørende selve be-handlingen under frihedsberøvelsen. Tilsynet behandler dis-
8. Møder8.1 Folketingets Ombudsmand8.2 Landsforeningen af Patientrådgivere og Bistandsvær-ger i Danmark
AX014369
OMTRYK2
se sager, som bl.a. giver anledning til besøg på psykiatriskeafdelinger.§ 71-tilsynet besøger som nævnt bl.a. psykiatriske afdelin-ger. Besøgene, der kan være enten anmeldte eller uanmeld-te, er et meget væsentligt element i tilsynsvirksomheden.Som led i de almindelige bestræbelser på at følge med i,hvad der sker i regioner og kommuner på tilsynets områder,kan tilsynet også besøge væresteder, skoler m.v.Ud over sine ordinære møder holder § 71-tilsynet ogsåmøder med Ombudsmanden, foreninger m.v., som bl.a. kanvære med til at belyse, hvad der set fra henholdsvis patie-nternes, de ældres, de pårørendes og personalets synsvinkelgiver anledning til problemer på tilsynets områder.§ 71-tilsynet deltager desuden i konferencer m.v., som an-går emner inden for tilsynets sagsområder.De generelle og konkrete sager giver sammen med besø-gene, møderne og konferencerne bl.a. anledning til, at tilsy-net retter henvendelse til og stiller spørgsmål til ministre, re-gioner og andre.Udtalelser§ 71-tilsynet kommer med sin vurdering af forhold, dervedrører behandlingen af administrativt frihedsberøvede.F.eks. kan tilsynet udtale kritik og komme med anbefalingerog henstillinger. Typisk sker det enten i forbindelse med be-handlingen af en konkret sag eller på baggrund af et tilsyns-besøg på en institution, hvor der er administrativt frihedsbe-røvede personer.§ 71-tilsynet kan derimod ikke træffe afgørelser i konkretesager, behandle en klage eller tage stilling til, om en beslut-ning om administrativ frihedsberøvelse er rigtig eller for-kert.Sammenfatning§ 71-tilsynet er nedsat i henhold til grundloven for at føretilsyn med behandlingen af de personer, som administrativter berøvet deres frihed.§ 71-tilsynet bestræber sig i hele sin virksomhed på at føredette tilsyn på en sådan måde, at behandlingen – i vid for-stand – af de administrativt frihedsberøvede personer til sta-dighed forbedres på såvel det konkrete som på det generelleplan.2. Indledning§ 71-tilsynet har i løbet af folketingsåret 2011-2012 holdtni møder. Tilsynet har endvidere været på tilsynsbesøg på topsykiatriske afdelinger.Tilsynets drøftelser har i indeværende samling været præ-get af drøftelser om brugen af tvang og overbelægning.De generelle og konkrete sager, der løbende har været itilsynet, har sammen med besøgene og møderne givet anled-ning til, at tilsynet har rettet henvendelse og stillet spørgs-mål til justitsministeren og ministeren for sundhed og fore-byggelse samt regioner og kommuner om forskellige pro-blemstillinger.
3. Konkrete sagerTilsynet har i løbet af folketingsåret modtaget henvendel-ser fra og om enkeltpersoner, der administrativt er berøvetderes frihed. En del af disse henvendelser vedrørte spørgs-mål, som ligger uden for tilsynets kompetence, herunderspørgsmål om lovligheden af selve frihedsberøvelsen ellertvangsforanstaltningen. Andre sager har tilsynet fundet detmest hensigtsmæssigt at henvise eller videresende til de ad-ministrative klage- eller tilsynsmyndigheder på det pågæl-dende retsområde. Tilbage er et antal sager, der vedrørerforholdene under frihedsberøvelsen. Tilsynet har behandletdisse sager fortroligt.4. Spørgsmål til ministre4.1 Politiets medvirken ved tvangsfjernelse af børn§ 71-tilsynet har bedt justitsministeren om at oplyse, hvil-ke regler der findes for politiets fysiske medvirken i gen-nemførslen af en kommunens beslutning om at flytte et min-dreårigt anbragt barn, der modsætter sig flytningen.Justitsministeren svarede blandt andet:»… det følger af politilovens § 2, nr. 6, at politiet kan ydeandre myndigheder bistand efter gældende ret.«og videre oplyses det:»... at sådan bistand ofte vil bestå i at skaffe særmyndighe-den adgang til et ikke frit tilgængeligt sted, men også kanbestå i eksempelvis at sikre, at en kommunes afgørelse omtvangsfjernelse af et barn kan gennemføres.Det følger generelt af politilovens § 16, at politiets magt-anvendelse skal være nødvendig og forsvarlig og alene måske med midler og i en udstrækning, som står i rimeligt for-hold til den interesse, der søges beskyttet. Det skal indgå ivurderingen af forsvarligheden, om magtanvendelsen inde-bærer risiko for, at udenforstående kan komme til skade.Det følger endvidere af bestemmelsens stk. 2, at magt skalanvendes så skånsomt, som omstændighederne tillader, ogsåledes at eventuelle skader begrænses til et minimum.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 1.4.2 Overmedicinering§ 71-tilsynet har bedt ministeren for sundhed og forebyg-gelse om at svare på, om overmedicineringen i Region Ho-vedstadens Psykiatri er givet som tvangsmedicinering ellertil patienter, der har været tvangsindlagt/tvangstilbageholdt.Endvidere har tilsynet spurgt ministeren, om der i andre re-gioner sker en lignende overmedicinering.Ministeren for sundhed og forebyggelse har svaret:»Som det er fremgået af pressens omtale, er Sundhedssty-relsen ved at undersøge sagen. Sundhedsstyrelsen har ikkefærdiggjort undersøgelsen endnu.Når jeg har modtaget Sundhedsstyrelsens rapport vedrø-rende undersøgelsen, vil jeg oversende den til Tilsynet ihenhold til grundlovens § 71.«Se § 71-tilsynet svar på spm. 2 og 3.
OMTRYK3
5. Besøg på psykiatriske afdelinger m.v.§ 71-tilsynet tager i løbet af et folketingsår på både uan-meldte og anmeldte tilsynsbesøg på forskellige psykiatriskeafdelinger. Efterfølgende skriver tilsynet en faktuel rapportog stiller en række opfølgende spørgsmål til den pågældenderegion. Når disse er besvaret, skriver § 71-tilsynet en ende-lig rapport, hvor tilsynet giver deres vurdering af konkreteforhold på afdelingen. De endelige tilsynsrapporter er of-fentligt tilgængelige.5.1 Psykiatrisk Center HvidovreDen 1. april 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsynpå Psykiatrisk Center Hvidovre, afsnit 809 og 811, lukkededøgnafsnit, voksen almen. Selvom tilsynet foregik i forrigefolketingsår, nåede den endelige rapport ikke at blive omtalti årsberetningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det særdeles beklageligt, at der ofte er ta-le om overbelægning på de to afsnit, og kan konstatere, atder i perioder er belægning på over 105 pct. til gene for bådepatienter og personalet.Tilsynet finder det positivt, at der på afsnittene er stor fo-kus på information til patienterne om deres rettigheder. Til-synet finder det tillige positivt, at der også er stor fokus påinformation og inddragelse af de pårørende, herunder evt.børn.Tilsynet finder det positivt, at personalet mødes med fasteintervaller for at drøfte tiltag, der kan nedbringe tvangen, ogdermed har fokus på dette.Tilsynet finder det beklageligt, at de fysiske rammer fore-kommer noget nedslidte, og at der virkede knapt så rent påpatientstuerne.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag13.5.2 Psykiatrisk Center AmagerDen 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsynpå Psykiatrisk Center Amager på to lukkede voksenafsnit,B1 og B2. Selvom tilsynet foregik i forrige folketingsår,nåede den endelige rapport ikke at blive omtalt i årsberet-ningen for 2010-11.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»TvangTilsynet finder det positivt, at centeret ved hjælp af enmålrettet indsats har reduceret bivirkningerne betydeligt fra2009 til 2010 for patienter, der får nyere antipsykotika.OverbelægningTilsynet finder det beklageligt, at der i forbindelse medspecialiseringen af afsnittene i 2009 jævnligt er tale omoverbelægning på de to lukkede afsnit, da der i forvejen ertale om to forholdsvis store lukkede afsnit med 14 patienterpå hver.
PårørendeTilsynet finder det særdeles positivt, at afsnittene har sær-lig fokus på at inddrage de pårørende enten ved indlæggel-sen eller ved at kontakte pårørende inden for 1 døgn efterindlæggelsen og tilbyde en samtale inden for 7 dage.AktiviteterTilsynet finder det positivt, at der nu er fundet vikarer forfysioterapeut og ergoterapeut, sådan at de planlagte aktivite-ter kan gennemføres til glæde for patienterne.RengøringTilsynet finder, at rengøringsniveauet var kritisabelt på af-snittene, trods at det af regionens svar fremgår, at der gøresrent dagligt.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag61.5.3 Brønderslev KommuneDen 9. august 2011 holdt § 71-tilsynet et møde med Brøn-derslev Kommunes børne- og skoleudvalg og dertil hørendeforvaltning. Selvom mødet foregik i forrige folketingsår,nåede det endelige referat ikke med i årsberetningen for2010-11.I den endelige referat udtalte tilsynet:»Tilsynet har noteret sig, at kommunen finder det vanske-ligt at opnå kommunal refusion. I lyset af den konkrete sag,som kommunen har indsendt som eksempel, har tilsynetskrevet til social- og integrationsministeren og bedt om, atministeren kommenterer sagen over for kommunen.Tilsynet har noteret sig, at kommunens erfaring er, at deter vanskeligt at anvende de nye regler om tvangsadoption,fordi det er svært at opfylde alle kriterierne, især om at for-ældrene ikke må have kontakt til barnet.«Hele referatet kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag60. Se tillige social- og integrationsministerens svar på §71-tilsynet alm. del – bilag 63.5.4 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center RisskovDen 26. marts 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsynpå Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Risskov, afsnit G,Center for spiseforstyrrelse og afsnit C, alment afsnit forskolebørn.I den endelige rapport udtalte tilsynet:»Tilsynet finder det positivt, at de fysiske forhold på beg-ge afsnit er gode, og at der på afsnit G nu er etableret mulig-hed for udgang til terrasse på det skærmede afsnit.Tilsynet finder det beklageligt, at anvendelsen af tvang vi-ser en stigende tendens i løbet af de sidste 3 år, især fsva.døraflåsning og fastholden.Tilsynet finder det positivt, at belægningsprocenten for af-snit C er faldet i 2011, og at der generelt ikke er tale omoverbelægning på afsnit G.
OMTRYK4
Tilsynet finder det beklageligt, at der er tale om et stigen-de antal genindlæggelser, som resultat af at de specialisere-de tilbud til patienterne efter udskrivning er aftagende tilfordel for mere generelle tilbud fra kommunerne.«Hele rapporten kan læses på § 71-tilsynet alm. del – bilag130.5.5 Psykiatrisk Center KøbenhavnDen 29. maj 2012 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt besøgpå Psykiatrisk Center København, Rigshospitalet, afsnit6402 afsnit for spiseforstyrrelser.Tilsynsrapporten er på tidspunktet for beretningens afgi-velse endnu ikke færdigbehandlet. Tilsynets endelige udta-lelse vedrørende tilsynsbesøget vil derfor først fremgå afnæste årsberetning.6. Opfølgning på tidligere besøg på psykiatriskeafdelinger m.v.Det er tilsynets praksis, at der cirka et års tid efter et til-synsbesøg som udgangspunkt følges op på den rapport, sombliver udarbejdet til den ansvarlige region efter besøget.§ 71-tilsynet har i indeværende samling spurgt til en op-følgende status på de kritikpunkter, som fremgik af den en-delige rapport for følgende afdelinger:6.1 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg§ 71-tilsynet aflagde den 7. juni 2010 et uanmeldt tilsynpå Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Bispebjerg. Påbaggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget har til-synet skrevet et opfølgende brev til Region Hovedstaden forat spørge til status på forskellige områder.Af Region Hovedstadens svar fremgår det blandt andet:»Ad 1: Har afdelingen haft en forsat positiv udvikling medhensyn til at nedbringe tvangstallene, sådan som det vartilfældet for perioden 2007-2009?Nedenfor fremgår antallet af tvangsindgreb BUC Bispe-bjerg i perioden 2009 – 1. halvdel 2011. Af oversigten frem-går det, at der fra 2009 til 2010 har været en svag stigning idet samlede antal tvangsindgreb, mens tallene for 1. halvår2011 viser en faldende tendens.Stigningen fra 2009-2010 bør ikke ses som en generel ten-dens, men snarere som et udtryk for, at tallene er forholdsvislave, hvor en enkelt svær patient kan påvirke det samledebillede.
Beroligende medicinBælteFastholdenRemmeTvangsindlæggelseTvangstilbageholdelseAf legemlig lidelseErnæringMedicinering
502155212816143013532167
1175014023091527422141026377
2772405811617013940115
Antal tvangsindgreb, i alt
325
Ad 2: Er det fortsat praksis på B102, at man ikke harsengeliggende patienter?De børn og unge der er indlagt på centret, er sjældent sen-geliggende. Det gælder også patienterne på B102. Kun i detilfælde, hvor de er meget fysisk svækkede, kan det blivenødvendigt med kortere perioder, hvor de er sengeliggende.Ad 3: Hvordan har udviklingen været med hensyn til over-belægning på de to afsnit?2010201020102011Belægning ipct.2. kvartal 3. kvartal 4. kvartal 1. kvartalAfsnit B 102102,5Afsnit B 1046,388,5101,598,992,4105,3110,8
Magtanvendelses-type
2009
2010
1.halvår2011
Som det fremgår af ovenstående tabel, har belægningspro-centen på B104 (på nær sidste kvartal) ligget under 100 pct.i 2010. Når belægningsprocenten ikke når 100 pct., skyldesdet, at det så vidt muligt hele tiden skal være muligt at ind-lægge unge mennesker akut, hvorfor det tilstræbes at holdeen plads ledig.Belægningsprocenten på B102 er altid nær 100 pct. Der erstort pres på afsnittets pladser fra Region Hovedstaden ogRegion Sjælland og i korte perioder overbelægning. Centrethar i foråret 2011 etableret seks dagpladser (PORTEN) tilpatienter med spiseforstyrrelser, dette bl.a. med henblik påat aflaste døgnafsnittet og dermed forebygge overbelægning.Med PORTEN har centret skabt en fleksibel behandlingskæ-de mellem tilbud af stigende intensitet: ambulant behand-ling, dagbehandling og døgnbehandling.
OMTRYK5
Ad 4: Hvordan har antallet af indlagte, færdigbehandledepatienter udviklet sig siden tilsynsbesøget?I andet halvår af 2010 blev otte patienter registreret somfærdigbehandlede i hospitalsregi, uden at de kunne udskri-ves. Tilsammen tegnede de 8 patienter sig for 249 indlæg-gelsesdøgn.På B102 drejer det sig om fem patienter, i alt 132 indlæg-gelsesdøgn.På B104 drejer det sig om to patienter, i alt 111 indlæg-gelsesdøgn.Samlet blev der i 2010 registreret 21 færdigbehandlingeruden udskrivelse på hele centret. De færdigbehandlede pa-tienter var samlet indlagt 679 døgn efter endt behandling.I 2009 var tallet 20 registrerede færdigbehandlinger udenudskrivelse svarende til i alt 871 indlæggelsesdøgn efterendt behandling.Ad 5: Hvad er status med hensyn til ændringer af de fysiskerammer?Det har ikke været muligt at udvide centrets lejemål påLersø Parkallé. Centret har i stedet fået lokaler på Brønshøj-vej, disse rummer nu centrets ADHD-klinik.Der er bevilget penge til at udvide og forbedre de eksister-ende lokaleforhold i bygning 17, som rummer afsnit B102og B101 (Døgnafsnit for større børn).Arbejdet med at etablere flere enestuer til patienterne påafsnit B102 er i fuld gang og forventes afsluttet med udgan-gen af 2011. Der udvides med tre nyetablerede enestuer, he-raf en som skal fungere som skærmet enhed (et værelse medeget bad og toilet, der ligger lidt trukket væk fra de øvrigepatientområder). Desuden etableres toilet- og badefacilitetermellem værelserne. Det betyder, at der fra alle værelser vilvære adgang til toilet og bad. Toilet og bad deles af to væ-relser – der vil være særskilt adgang fra hvert værelse. Deretableres et lukkesystem, der sikrer, at begge døre spærres,når den ene dør låses.Når arbejdet er tilendebragt, vil der være otte (ni inkl.skærmet enhed) eneværelser med egen adgang til toilet ogbad på afsnit B102.På B101 etableres ligeledes 2 gange toilet og bad for i alt4 værelser. På afsnittet etableres desuden et baderum medspabad, som kan anvendes i arbejdet med børnene.Der er ansøgt om penge til at forbedre vente- og opholds-faciliteterne flere steder på centret, ligesom centret håber påen fondsbevilling til at etablere nye lege- og udeopholdsrumi atriumgården i bygning 17.«Tilsynet tog regionens svar til efterretning.Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 7.6.2 Børne- og Ungdomspsykiatriske Afdeling Odense§ 71-tilsynet aflagde den 31. januar 2011 et anmeldt tilsynpå Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling Odense. På bag-grund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsy-
net et opfølgende brev til Region Syddanmark og spurgte tilstatus vedr. forskellige forhold.Af Region Syddanmarks svar fremgår det:»1. Udviklingen i brugen af tvang herunderforanstaltninger, hvor der foreligger forældresamtykke.Antal patienter udsat for tvang har på de fleste områderværet små, og det er vanskeligt at vurdere udviklingen enty-digt. Dog er stigningerne i anvendelse af bæltefiksering,fastholdelse og medicin med tvang større end forventet.Stigningerne kan ikke relateres til én patients adfærd.Afdelingsledelsen er opmærksom på udviklingen og haroprettet et specielt undervisningsforum for yngre læger samtøget undervisningen af personalet. Derudover vil afdelingengenopfriske de handlingsstrategier, afdelingen tidligere harudviklet i et kvalitetsudviklingsprojekt med fokus på fore-byggelse af tvang og vold.Ved alle tvangsforanstaltninger foreligger der forældre-samtykke, og der udfyldes tvangsprotokoller for alle uansetalder.2. Status på belægningen på afdelingen herunder periodermed overbelægning og konsekvenserne heraf:Den gennemsnitlige belægningsprocent og patienternesgennemsnitlige liggetid har været på 88,2 pct. og 29,3 dage i2010 og 98,8 pct. 37,5 dage i 2011.I afdelingen findes to værelser, hvor dagambulante patien-ter har mulighed for privatliv og hvile. Værelserne inddra-ges ved overbelægning.Det vurderes, at overbelægning i sig selv ikke bidrager tiløget patientstress og anvendelse af tvang, der hyppigt fore-kommer i skærmede afsnit.3. Status på problemstillinger vedr. udslusning affærdigbehandlede patienter og koordineringen af passendeefterbehandlingstilbud.Med udgangspunkt i patienttyngden vurderes hovedpartenaf de indlagte patienter at have behov for kommunale foran-staltninger efter udskrivningen. For at fremme et sammen-hængende patientforløb orienteres og inddrages kommuner-ne flere gange under indlæggelsen gennem telefonisk kon-takt og netværksmøder.Fordi kommunerne ikke altid har færdiggjort deres § 50-undersøgelser, inden patienterne udskrives, er der stadigproblemer med at skabe sammenhængende patientforløb.4. Status på afdelingens fysiske rammer herunderforholdende for den skærmede enhed.Hvad afdelingens fysiske rammer angår, er der ingen æn-dringer sket siden tilsynets besøg.«Tilsynet tog regionens svar til efterretning.Se svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 110.
OMTRYK6
6.3 Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup§ 71-tilsynet aflagde den 22. november 2010 et anmeldttilsyn på Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Glostrup.På baggrund af § 71-tilsynets rapport fra tilsynsbesøgetskrev tilsynet et opfølgende brev til Region Hovedstaden ogspurgte til status vedr. forskellige forhold.Af Region Hovedstadens svar fremgår det blandt andet:»Spørgsmål 1) Status på initiativer der kan nedbringeantallet af tvangsforanstaltninger:Folketinget og Danske Regioner har igennem de senere århaft en klar målsætning om at nedbringe anvendelsen aftvang i psykiatrien. Behandlingen af psykiatriske patienterskal finde balancen mellem patientens selvbestemmelsesretog en værdig, omsorgsfuld og respektfuld behandling. Fol-ketinget har taget flere skridt gennem lovgivningen i retningaf at nedbringe tvang i psykiatrien. Der er i lovgivningen nutiltag til opfølgning og forebyggelse af tvang, og tiltag, somhar haft til formål at øge vores viden og erfaringer om, hvor-dan tvangen kan nedbringes.Mindste-middel-princippetEt vigtigt mål for afsnit WU62 er at følge psykiatrilovensprincip om mindste middel i forbindelse med enhver tvangs-anvendelse. Iagttagelse af mindste-middel-princippet er målfor en ledelsesmæssig prioritet, ligesom personalegruppenkvalificeres til at nedbringe anvendelsen af tvang samt til atkvalificere brugen af den tvang, som nogen gange er nød-vendig at anvende. Der udvikles hensigtsmæssige strategierfor patienterne, med det formål at mindske ind- og udadret-tet aggression gennem det daglige relationelle kontaktper-sonarbejde, ved behandlersamtalerne og til behandlingskon-ferencerne.«Endvidere fremgår det:»Spørgsmål 2) Status på initiativer der kan aflasteungeafsnittene:Det er sket en ombygning og en tilbygning på åbent afsnit61, således at der:– Er etableret enestue til alle patienter– At badeværelserne er nyrenoveret med etablering af eks-tra brusekabine– Der er i tilbygningen etableret handicaptoilet.På afsnit 62 er der:– Sket en udvidelse af slusen– Der etableres eget bad + toilet på den sidste stue.Der er per 1. feb. 2012 etableret et nyt akutafsnit, der skalaflaste bl.a. 62 for akutte indlæggelser.Spørgsmål 3) planer for renovering af afsnit 59:Ved årsskiftet 2010/2011 skete der en organisatorisk æn-dring, der medførte at døgnafsnit 59 fik betydeligt mereplads.– En opholdsstue og en spisestue er totalt renoveret, incl.nye møbler– 3 patientstuer er totalt renoveret, også med nye møbler
– Et forældreopholdsrum er etableret og renoveret medbl.a. et lille tekøkken– Et stort badeværelse er totalt renoveret– I 2012 planlægges med renovering af den lange gang,med nyt loft med lyddæmpende plader.– Der mangler fortsat renovering af 5 patientstuer– Det mangler fortsat renovering af patienttoiletter.«Tilsynet tog regionens svar til efterretning.Se hele svaret på § 71-tilsynet alm. del – bilag 111.6.4 Psykiatrisk Center Hvidovre§ 71-tilsynet aflagde den 1. april 2011 et uanmeldt tilsynpå Psykiatrisk Center Hvidovre. På baggrund af § 71-tilsy-nets rapport fra tilsynsbesøget skrev tilsynet et opfølgendebrev til Region Hovedstaden og spurgte til status vedr. for-skellige forhold.Af Region Hovedstadens svar fremgår det:»1) Hvordan har udviklingen i overbelægning været på deto besøgte afsnit siden tilsynsbesøget, og hvilkekonsekvenser har det for patienter og personale?Belægningsprocenterne på henholdsvis afsnit 809 og 811har været uændret høje.Gennemsnitsbelægningsprocenten på afsnit 809 var i 2011på 102 pct., mens den på afsnit 811 lå på 101 pct.Gennemsnitsbelægningsprocenten på afsnit 809 var i pe-rioden 1. januar til 1. juli 2012 111 pct., mens den på afsnit811 var 101 pct.Vedlagt som bilag 1 er oversigt over belægningsprocentpr. måned for afsnit 809 og 811.Det skal bemærkes, at med i gennemsnitsbelægningspro-centen på afsnit 809 tæller også patienter der ikke rent fysiskopholder sig i afsnit 809, men i stedet er det der kaldes dob-beltindlagte på somatisk hospital, Hvidovre Hospital. Psy-kiatrisk center Hvidovre har ændret praksis, således at allepatienter, der er dobbeltindlagte, figurerer som indlagte påafsnit 809. Det forenkler arbejdsgange med patientrådgiver,patientklagenævn, faste vagter med mere.Det er såvel ledelsen på Psykiatrisk Center Hvidovre somDirektionens opfattelse, at Psykiatrisk Center Hvidovre,med den befolkningsbaggrund centeret servicerer, burde ha-ve flere lukkede senge. Det har også hele tiden været planen,men på grund af den aktuelle ombygning bliver det først ef-fektueret midt i byggeperioden. Det skal bemærkes, at i for-bindelse med ombygningen bliver alle sengeenheder forbe-redt, således at de kan fungere som lukkede afsnit, såfremtdet er nødvendigt.Begge afsnit er normeret til 11 patienter, og det er klart, atdet faktum, at der i perioder er 12 patienter, har en betyd-ning for de patienter, der skal dele stue. Det har også en be-tydning for det personale, der skal have overblik over patie-ntbehandlingen. Psykiatrisk Center Hvidovre har derfor tid-vis ekstra personale i form af faste vagter, med henblik på atsikre behandlingen.
OMTRYK7
2) På besøgstidspunktet fik tilsynet at vide, atoverbelægningsniveauet bevirkede, at man var nødt til athave en aktiv prioritering hele tiden for at skaffe plads tilakutte patienter. Hvordan er status på nuværende tidspunkt?Psykiatrisk Center Hvidovre er ikke af den opfattelse, at etmenneske skal være længere tid på lukket, psykiatrisk afsnitend højst nødvendigt. Vi foretager derfor dagligt prioriteringog vurdering af hvor vidt den enkelte patient har behov forat være i et lukket miljø. Såfremt det ikke længere er nød-vendigt, bliver patienten flyttet til åben enhed. Såvel patien-ter og personale vil derfor opleve, at man dagligt foretageren prioritering og flytninger.3) Hvordan har udviklingen været med hensyn til brug aftvangsforanstaltninger herunder også ECT, og harpersonalet fortsat faste møder, hvor tiltag for at nedbringetvang drøftes?Der ses en stigning i anvendelse af beroligende medicinmed tvang. Psykiatrisk Center Hvidovres initiativ, med fo-kus på at nedbringe brugen af bæltefiksering, har ikke ænd-ret tallene markant.Med hensyn til ECT var der i 2011 i alt 3 episoder medECT under tvang. I første kvartal 2012 har der ligeledes væ-ret 3 episoder. Det er en relativt sjælden begivenhed, hvor-for det derfor ikke er muligt at konkludere, om der er taleom en reel stigning i anvendelsen af ECT med tvang. Ved-hæftet som bilag 2, 3 og 4 er oversigt over anvendelsen aftvang på Psykiatrisk Center Hvidovre.Psykiatrisk Center Hvidovre har fortsat en gruppe af per-sonalemedlemmer, der arbejder på, hvordan anvendelsen aftvang kan nedbringes. Psykiatrisk Center Hvidovre er ved atgentænke gruppens arbejde, idet det må konstateres, at maner langt fra situationen i 2000, hvor det lykkedes at reducereanvendelse af bæltefikseringer med 66 pct. Siden er Psykia-trisk Center Hvidovres optageområde øget med 10.000 bor-gere, sengetallet er gået ned, og der behandles flere menne-sker ambulant. Psykiatrisk Center Hvidovres anvendelse aftvang er ikke reduceret som ønsket.Da det kan konstateres, at anvendelsen af beroligende me-dicin er øget, har centerledelsen iværksat en møderækkemed ledelserne fra de lukkede afsnit, med henblik på drøf-telser af, hvorledes der skabes et miljø i de lukkede enheder,hvor antallet af voldsomme episoder, anvendelsen af tvangog anvendelsen af psykofarmaka nedbringes. Overlægernefra de lukkede afsnit har været på studiebesøg i England,hvorfra de har medbragt inspiration. I den kommende tid vilvi drøfte hvilke erfaringer, vi kan anvende derfra.4) Er der sket eller planlagt ændringer af de fysiske rammerfor de to afsnit, og er der sket ændringer med hensyn tilrengøringsstandarden?Der er endnu ikke sket ændringer i de fysiske rammer forde to lukkede afsnit 809 og 811. Der pågår aktuelt en størreombygning af Psykiatrisk Center Hvidovre. Denne ombyg-ning er igangsat 1. april 2012 og forventes at vare 2½ -3 år.
Ombygningen betyder, at de fysiske rammer for alle senge-afsnit på Psykiatrisk Center Hvidovre bedres.Det betyder, at alle patienter får enestuer med eget bad ogtoilet. Enestuerne på de lukkede enheder ændres således, atde får samme størrelse alle sammen. Aktuelt er der noglemeget små sengestuer på den ene side af gangen og noglestørre på den anden side af gangen. Det, at alle sengestuerbliver lige store, betyder, at de mindste sengestuer udgår.Det vil få betydning for sikkerheden både for patienter ogpersonale.Det vil også gavne patienternes ophold, idet der vil væremere luft for den enkelte patient samt mulighed for bedre atopbevare sine ejendele. Hele afsnittet vil i øvrigt blive reno-veret, og der vil blive etableret en slags slusefunktion til delukkede afsnit og et meget stort motionsrum samt et aktivi-tetsrum. Ombygningen tager endvidere udgangspunkt i enmeget omfattende haveplan, således at der til et afsnit blivertre typer haver: en lukket gård, stillehaver og aktivitetsha-ver.I byggeprojektet indgår fokus på lysindfald, således at alleenheder vil fremstå lyse, venlige og imødekommende, ogpatienterne vil have mulighed for at se ud på nogle grønnearealer.Ved tilsynets besøg havde der været rengøringsaudit, derviste at ca. 50 pct. af rummene bestod. I november 2011 varder fornyet rengøringsaudit, hvor 75 pct. af de tilsete lokalerbestod. Pr. 1. januar 2012 har Psykiatrisk Center Hvidovrefået ny rengøringsaftale. Aftalen er indgået med Elite Miljø.Der er i foråret 2012 foretaget nye såvel intern- som eksternaudit. Vi kender ikke resultatet af denne endnu.«Tilsynet tog regionens svar til efterretning.Se tillige § 71-tilsynet alm. del – bilag 113.6.5 Psykiatrisk Center AmagerDen 8. juni 2011 aflagde § 71-tilsynet et uanmeldt tilsynpå Psykiatrisk Center Amager. På baggrund af § 71-tilsynetsrapport fra tilsynsbesøget har tilsynet skrevet et opfølgendebrev til Region Hovedstaden for at spørge til status på for-skellige områder.Svaret er på tidspunktet for beretningens afgivelse ikkemodtaget, men vil blive nævnt i næste årsberetning.7.DelokalepsykiatriskepatientklagenævnsårsberetningerDet følger af lov om frihedsberøvelse og anden tvang ipsykiatrien § 39, stk. 1, at de lokale psykiatriske patientkla-genævn hvert år skal offentliggøre en beretning om deresvirksomhed. Det følger samtidig af forarbejderne til loven,at det forudsættes, at bl.a. § 71-tilsynet bliver gjort bekendtmed årsberetningerne.7.1 Opfølgning på årsberetninger 2011§ 71-tilsynet har drøftet årsrapporterne 2011 og efterføl-gende skrevet til statsforvaltningerne med bemærkninger omfølgende emner:
OMTRYK8
Stigning i omgørelsesprocenten.Stigning i antallet af tilsidesættelser.Stigning i klageprocenten.Fremmødeprocenter for henholdsvis patientrådgivere ogpatienter.Se brevene på § 71-tilsynet alm. del – bilag 102-105 og114.8. Møder8.1 Folketingets OmbudsmandTilsynet har holdt møde med Folketingets Ombudsmand,Hans Gammeltoft-Hansen (nu forhenværende), inspektions-chef Lennart Frandsen og fuldmægtig Mai Vestergaard ons-dag den 23. november 2011.På mødet blev blandt andet drøftet reglerne om visitation,husordner, medicinhåndtering, tvang i psykiatrien og tvun-gen opfølgning.8.2LandsforeningenafBistandsværger i DanmarkPatientrådgivereog
ntrådgiver, forskellig honorering af bistandsværger og patie-ntrådgivere, rekruttering af nye patientrådgivere og bi-standsværger og »borgerligt ombud« for patientrådgivere ogbistandsværger.9. Information om tilsynets arbejdeDer findes en folder, som orienterer om tilsynets kompe-tence og arbejde. Målet er, at folderen skal medvirke til enpositiv udvikling, således at administrativt frihedsberøvedepersoner, hvor de end befinder sig, bliver tilbudt nogle for-hold, som samfundet kan være bekendt.Folderen blev oprindelig udsendt til ca. 300 forskelligemyndigheder, organisationer, foreninger m.v. Efterfølgendeer folderen udsendt enten efter anmodning eller i forbindelsemed besvarelse af henvendelser.Den særlige pjece om tilsynet, der nærmere beskriver til-synets opgaver efter grundloven, udsendes enten efter an-modning fra f.eks. psykiatriske afdelinger eller uddannelses-steder eller i forbindelse med besvarelse af henvendelser.Orientering om tilsynets arbejde, herunder de offentligedokumenter, kan endvidere findes på Folketingets hjemme-side under Folketingets §71-tilsyn:(http://www.ft.dk/Folketinget/udvalg_delegationer_kom-missioner/Udvalg/71tilsynet. aspx)
Tilsynet har holdt møde med Landsforeningen af Patie-ntrådgivere og Bistandsværger i Danmark (LPD) onsdagden 23. november 2011. På mødet blev drøftet forskelligekonkrete sager og nogle mere generelle problemstillinger,blandt andet patienternes medindflydelse på valg af patie-
Karen J. Klint (S)nfmd.Orla Hav (S) Liv Holm Andersen (RV) Özlem Sara Cekic (SF)Per Clausen (EL) Jane Heitmann (V) Karen Jespersen (V) Liselott Blixt (DF)fmd.Thyra Frank (LA)