Finansudvalget 2011-12
Aktstk. 89
Offentligt
1132310_0001.png
1132310_0002.png
1132310_0003.png
FinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Finansudvalget har i brev dateret 31. maj 2012 stillet mig spørgsmål nr. 4 til aktstykke89, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål § 29 nr. 4:Ministeren bedes redegøre for, hvad konsekvensen vil være, såfremt der på Christia-nia opføres ulovlige ejendomme efter aftalens indgåelse.
Økonomienheden7. juni 2012J nr. 2012-3429/ TOHAS
Svar:Såfremt der efter aftalens indgåelse opføres byggeri uden tilladelse på Christiania-området reguleres dette af lovgivningen og de aftaler, der er indgået mellem statenog Fonden Fristaden Christiania.Sanktioner efter lovgivningenBygningslovgivningenNyt byggeri på Christiania vil som udgangspunkt kræve byggetilladelse efter bygge-loven. Byggetilladelsen skal meddeles af Københavns Kommune efter forudgåendeansøgning.Københavns Kommune skal som tilsynsmyndighed påse, at ulovlige forhold efterbyggeloven lovliggøres. Det påhviler bygningens ejer og, hvis det ulovlige forholdskyldes brugen af bygningen, brugeren af bygningen, at berigtige ulovlige forhold.Lovliggørelse kan ske retlig som fysisk, og valget mellem disse beror på en konkretvurdering af de faktiske forhold.Hvis bebyggelse er opført uden byggetilladelse afhænger udfaldet af en lovliggørel-sessag efter byggeloven i øvrigt af, om byggeriet kunne have opnået byggetilladelse,hvis bygherren havde søgt om dette forinden. Hvis det vurderes, at der ville være gi-vet byggetilladelse - eventuelt med visse dispensationer - til den opførte bebyggelse,så skal byggetilladelsen som hovedregel udstedes efterfølgende. Hvis det derimodvurderes, at byggetilladelsen ikke ville være blevet givet, så må der som hovedregelske fysisk lovliggørelse, hvilket kan indebære nedrivning.En sag om fysisk lovliggørelse starter med udstedelse af påbud til bygningens ejer -eventuelt brugeren - om berigtigelse af det ulovlige forhold. Efterkommes påbuddetikke kan kommunen ved civil retssag få pålagt ejeren eller brugeren tvangsbøder veddom, hvis forholdet ikke berigtiges inden en frist.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
I det omfang lovliggørelsespåbuddet er stadfæstet ved dom, og dette ikke efterkom-mes rettidigt og inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages at føre til, at påbuddetefterkommes, kan kommunalbestyrelsen med politiets bistand lade fysiske lovliggø-relseshandlinger foretage på ejerens eller brugerens bekostning.Overfor en påtænkt eller påbegyndt handling i strid med byggeloven kan kommunenherudover anmode fogedretten om nedlæggelse af forbud mod handlingen. Foged-retten (og dermed politiet) kan yde bistand til bistand til forbuddets opretholdelse,herunder ved at hindre, at et forbud overtrædes, og ved at tilintetgøre, hvad der er fo-retaget i strid med forbuddet. Ved overtrædelse af et fogedforbud kan den ansvarligeidømmes straf af bøde eller fængsel indtil 4 måneder og i forbindelse hermed døm-mes til at betale erstatning.Ejer er endvidere forpligtet til at overholde gældende lokalplansbestemmelser, derfastlægges af Københavns Kommune. Københavns Kommune kan bl.a. fastlæggekrav til ny bebyggelses anvendelse, placering, udformning, størrelse, højde, tæthed,materialevalg, hegning, beplantning samt fastlægge bestemmelser for veje, stier mv.Hvis lokalplanens bestemmelser overtrædes, kan Københavns Kommune pålæggeejeren at lovliggøre eller fjerne byggeriet.Byggeri og anlægsarbejder i strid med fortidsmindebeskyttelsen i museumslovenSelve voldanlægget på Christiania er som fortidsminde beskyttet efter museumslo-ven, der fastlægger, at der ikke må foretages ændringer i tilstanden af fortidsminder.Bestemmelsen vedrører ethvert fysisk indgreb og enhver ændring, der medfører på-virkning af fortidsmindet. Kulturstyrelsen kan i særlige tilfælde meddele dispensation.De byggerier, hvor der under særlovgivningen fra 1989 til 2004 er opnået tilladelservil fortsat være lovlige.Kulturstyrelsen skal som tilsynsmyndighed påse, at ulovlige forhold efter museumslo-ven lovliggøres af den ansvarlige bruger eller af grundejer. Henset til den begrænse-de dispensationsmulighed skal ulovlige forhold som klar hovedregel lovliggøres fy-sisk, hvilket kan indebære nedrivning.En sag om fysisk lovliggørelses starter med et varsel om påbud, om nødvendigt ef-terfulgt af udstedelse af påbud om berigtigelse til den, der er ansvarlig for det ulovligeforhold. Efterkommes påbuddet ikke kan Kulturstyrelsen ved dom i en civil retssagpålægge den ansvarlige tvangsbøderHvis den ansvarlige ved dom påbydes at berigtige et ulovligt forhold, og dette ikke ef-terkommes rettidigt, og inddrivelse af tvangsbøder ikke kan antages at føre til, at på-buddet efterkommes, kan Kulturstyrelsen foretage de nødvendige fysiske lovliggørel-seshandlinger på den ansvarliges regning.Såfremt et ulovligt forhold frembyder fare for opretholdelsen af fortidsmindets tilstandog et påbud om at berigtige forholdet ikke efterkommes rettidigt, kan Kulturstyrelsenumiddelbart lade det nødvendige arbejde udføre på den ansvarliges regning.Visse overtrædelser af museumsloven er strafbelagte. Overtrædelse af loven straffessom udgangspunkt med bødestraf. I særligt grove tilfælde kan straffen stige til fæng-
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
sel i indtil 1 år. Opnås der ved straffedom en pådømmelse af, at en tilstandsændringpå et fortidsminde er ulovlig, kan politiet gennemføre fysisk lovliggørelse.I lighed med overtrædelser af byggeloven, kan Kulturstyrelsen overfor en påtænkt el-ler påbegyndt handling anmode fogedretten om nedlæggelse af forbud mod handlin-gen og med samme sanktionsbestemmelser ved overtrædelse af fogedforbuddet.Sanktioner i kontrakterne mellem staten og Fonden Fristaden ChristianiaFor at supplere lovgivningens muligheder for forfølgelse af ulovligt byggeri og an-lægsarbejder, der foretages efter gennemførsel af aftalen, er der i kontrakterne mel-lem staten og fonden indarbejdet en sanktion mod dette.Hvis der efter overtagelsesdagen 1. juli 2012 opføres byggeri eller opsættes hegnuden tilladelse på fortidsmindet har staten mulighed for at pålægge fonden et tillæg tillejen. Tillægget fastsættes ensidigt af staten, er ikke undergivet forhandling og varertil byggeriet m.v. er retligt eller fysisk lovliggjort. Tillægget kan pålægges uanset omfonden er ansvarlig for byggeriet eller ej.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard