Finansudvalget 2011-12
Aktstk. 75
Offentligt
1120368_0001.png
1120368_0002.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren15. maj 2012
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 1 (Aktstykke nr. 75 - § 7)af 11. maj 2012 stillet efter ønske fra Frank Aaen (EL)

Spørgsmål

”Er det statens mål at erhverve alle aktier i DONG for på den måde at kunnebruge DONG mere aktivt som klimapolitisk instrument?”

Svar

Når der med aktstykke nr. 75 anmodes om Finanstilsynets tilslutning til at indgånye tillægsaftaler med mindretalsaktionærerne med de i aktstykket beskrevne æn-dringer, skal det navnlig ses i lyset af, at de nuværende mindretalsaktionærers op-bakning var afgørende for, at der i 2004 og 2005 kunne skabes grundlag for dendanskbaserede energifusion, som DONG Energy er resultatet af, og at det var enklar forventning og for mindretalsaktionærerne et væsentligt aspekt, at DONGEnergy i dag ville have været børsnoteret.Hensigten med aktstykket er derfor overvejende at tilpasse aftalegrundlaget medmindretalsaktionærerne i lyset af, at DONG Energy ikke er blevet børsnoteret.Det er i øvrigt Finansministeriets opfattelse, at DONG Energy skal drives ud fraforretningsmæssige kriterier, uafhængigt af ejerstrukturen.Dels har dette bl.a. fremgået af selskabets vedtægter siden dets stiftelse, ligesomdet har fremgået i de tilfælde, hvor DONG Energy (dengang DONG A/S) medFolketingets tilslutning gennem ændringer af selskabets vedtægtsmæssige formålhar fået mulighed for at engagere sig i en bredere del af energisektorenDels vurderes det generelt hensigtsmæssigt, at navnlig de konkurrenceudsattestatslige selskaber drives på et forretningsmæssigt grundlag, mens (sektor)politiskehensyn varetages den relevante (sektorlovgivning), jf. bl.a.Staten som aktionær(Fi-nansministeriet, Transportministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet, januar2004).Denne ”arbejdsdeling” sikrer for det første, at (sektor)politikker som fx klima- ogenergipolitikken får størst mulig effekt, fordi den påvirker adfærden hos alle sel-skaber og andre interessenter, der er engageret i den relevante del af energisekto-ren, samtidig med at indsatsen bliver mere omkostningseffektiv, fordi de mest ef-
Side 2 af 2
fektive løsninger fremmes. For det andet sikrer det, at de statslige selskaber hver-ken stilles bedre eller dårligere end deres konkurrenter, hvilket bidrager til at sikreden bedst mulige konkurrence til gavn for energiforbrugerne.Uanset at Finansministeriet ikke finder det hensigtsmæssigt at anvende DONGEnergy som instrument i klima- og energipolitikken, er det en forventning, at sel-skabet givet dets betydning for de danske energimarkeder på et forretningsmæs-sigt grundlag bidrager til at udfylde de rammer, som fastsættes af Folketinget medhenblik på at understøtte den grønne omstilling af det danske samfund.I den forbindelse kan der peges på, at DONG Energy er i gang med at opføre denhidtil største danske havvindmøllepark ved Anholt, efter at selskabet var enestebyder, da projektet var i udbud. Endvidere har DONG Energy sat som mål athalvere CO2-udledningen pr. produceret kWH i 2020 i forhold til 2006 gennemvækst inden for vind og biomasse og modsat en udfasning af kul. Allerede i 2011var CO2-udledningen pr. produceret kWh time reduceret med 24 pct. i forhold til2006, og ved udgangen af 2011 havde selskabet fem færre kulfyrede kraftværks-blokke end i 2006. Med Energiaftalen fra marts 2012 er der åbnet for en fortsatomstilling fra kul til biomasse på DONG Energys danske kraftvarmeværker.De grundlæggende rammer for driften af DONG Energys virksomhed anses såle-des ikke at afhænge af, hvorvidt mindretalsaktionærerne vælger at udnytte deresret til at sælge deres aktier til staten.
Med venlig hilsenBjarne Corydon