Finansudvalget 2011-12
Aktstk. 89
Offentligt
1136564_0001.png
1136564_0002.png
FinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Finansudvalget har i brev dateret 31. maj 2012 stillet mig spørgsmål nr. 7 til akstykke89, som jeg hermed skal besvare.
Ministeren18. juni 2012J nr. 2012-3429
Spørgsmål § 29 nr.7:I forlængelse af det foregående spørgsmål bedes ministeren redegøre for, hvad dervil ske med ejendomme, der i dag er ejet af staten, men som de facto er helt ellerdelvist kontrolleret af organiserede kriminelle grupperinger, såfremt ejerskabet af depågældende ejendomme overgår til Christiania-fonden, som skitseret i aftalen omChristianias fremtidSvar:Statens bygninger på Christiania er med aftalen af 22. juni 2011 forudsat solgt tilFonden Fristaden Christiania. Fonden vil dermed blive ejer af bygningerne medsamme rettigheder og pligter som enhver anden ejer af udlejningsejendomme. Bolig-anvisningen til ledige boliger skal i overensstemmelse med 22. juni aftalen ske åbentog gennemskueligt efter nærmere fastlagte kriterier. Fonden skal endvidere løbenderedegøre for boliganvisningen overfor staten.Fonden skal finansiere kapital- og driftsomkostninger gennem lejebetaling fra beboe-re og virksomheder. Såfremt en lejer ikke betaler leje, ikke overholder husordenbe-stemmelser eller chikanerer andre lejere, har fonden samme retlige muligheder somenhver anden udlejer, herunder til at få fogedbistand til udsættelse.Der kan ikke gives en generel garanti for, at en løsning vil kunne holde personer medkriminel baggrund ude af Christiania, og det er ikke juridisk muligt for staten attvangsudsætte personer, der har bopæl på området, alene med henvisning til, at deantages at være kriminelle. Dette vil også være i strid med grundlæggende retsprin-cipper.I relation til 22. juni aftalen er det væsentligt at bemærke, at aftalen vedrører organi-sations- og ejendomsforholdene på området. Aftalen indebærer, at ejerskabet foran-kres i en robust fondskonstruktion, der sigter på at kunne modstå presset fra kriminel-le grupperinger. Normaliseringen af ejendomsforholdene ved overdragelse til fondenkan medvirke til at reducere de kriminelle gruppers indflydelse på området, men erikke i sig selv en løsning. Bekæmpelsen af kriminaliteten og den organiserede hash-handel er først og fremmest en politimæssig indsats. Ændringen af ejerskabet vil ikkeændre på politiets muligheder for myndighedsudøvelse på området.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Statens ejerskab af området har ikke stoppet de kriminelle gruppers indflydelse ogtilstedeværelse på området. Den uklare ejerskabssituation og fremtid for området harformentlig været medvirkende til forslumning og kriminalisering af området. Hvis afta-len ikke gennemføres og status quo dermed opretholdes, er der overvejende risikofor, at de sociale og kriminelle problemer vil vokse sig større.En langsigtet reduktion af kriminaliteten på området kan i praksis kun ske gennem enpositiv udvikling af området. Dette kræver bl.a. istandsættelse af bygninger og fæl-lesarealer, styrkelse af erhvervs- og kulturelle aktiviteter og ordnede bolig- og ejerfor-hold. Aftalen giver grundlag for denne positive udvikling.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard