Finansudvalget 2011-12
Aktstk. 89
Offentligt
1138080_0001.png
1138080_0002.png
1138080_0003.png
FinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Finansudvalget har i brev dateret 21. juni 2012 stillet mig spørgsmål nr. 11 til akstyk-ke 89, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MikkelDencker (DF)
Ministeren22. juni 2012J nr. 2012-3429
Spørgsmål § 29 nr.11:Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt der i statens salg af Christiania er nogle EU-problematikker, der skal iagttages og overholdes jf. fx EF-Tidende nr. C 209 af10/07/1997 s. 0003-0005.Svar:Bygningsstyrelsen har forespurgt Kammeradvokaten, som på det foreliggende grund-lag har oplyst, at:”Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har forelagt aktstykke nr. 89 for Finansudval-get, der har stillet et spørgsmål 11 til ministeren. Bygningsstyrelsen har bedt om minebemærkninger til spørgsmålet til brug for ministerens besvarelse.Ved aktstykke 89 har ministeren bedt om Finansudvalgets tilslutning til aftalen, derblev indgået mellem Christiania og Slots- og Ejendomsstyrelsen den 22. juni 2011om den fremtidige anvendelse af Christianiaområdet. Som led i udmøntningen af lovnr. 431 af 9. juni 2004 om ændring af lov om anvendelse af Christianiaområdet (chri-stianialoven) indgik Fællesskabet Fristaden Christiania og Slots- og Ejendomsstyrel-sen den 22. juni 2011 en aftale for Christianiaområdet, som indebærer, at en nyetab-leret fond pr. 1. juli 2012 køber/lejer størstedelen af området.Spørgsmål 11 er sålydende:"Ministeren bedes redegøre for, hvorvidt der i statens salg af Christiania ernogle EU-problematikker, der skal iagttages og overholdes jf. fx EF-Tidendenr. C 209 af 10/07/1997 s. 0003 – 0005."Jeg bemærker i den anledning følgende:StatsstøtteKommissionen har offentliggjort en meddelelse om statsstøtteelementer i forbindelsemed offentlige myndigheders salg af jord og bygninger (EF-tidende 1997, C 209/03).I meddelelsen anføres indledningsvis:
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
"I de senere år har Kommissionen flere gange undersøgt salg af jord ogbygninger ejet af det offentlige for at konstatere, om der var tale om etstatsstøtteelement til fordel for køberne. Kommissionen har udarbejdeten generel vejledning for medlemsstaterne for at klargøre sin principielleholdning til spørgsmålet om statsstøtte i forbindelse med offentlige myn-digheders salg af jord og for at reducere det antal sager, den skal un-dersøge."I meddelelsen har Kommissionen opstillet to mulige fremgangsmåder, som, hvis defølges, "automatisk udelukker statsstøtte".Den første fremgangsmåde går ud på, at salg foretages ved betingelsesløst udbud.Den anden, at salg sker efter en særlig procedure, hvori det er et centralt element, atder forud for salgsforhandlinger udføres en uafhængig vurdering af en eller flere vur-deringssagkyndige med henblik på fastlæggelse af markedsprisen for ejendommen.Det er anført i meddelelsen, at"Særlige forpligtelser, som er i offentlighedens interesse, og som er knyttet tiljorden og bygningerne og ikke til køberen eller hans økonomiske aktiviteter,kan pålægges ved salget, forudsat at enhver potentiel køber skal og principielter i stand til at opfylde dem, uanset hvilken virksomhed han driver, eller omhan driver nogen form for virksomhed."Det er efter christianialoven med forarbejder en forudsætning, at der skal sikres enøkonomisk løsning, der generelt gør det muligt for de nuværende beboere at bliveboende. Det er videre forudsat, at fælles anlæg og fælles faciliteter for beboerne for-valtes i et fællesskab mellem beboerne på Christianiaområdet i en demokratisk ogansvarlig struktur, og at den fremtidige organisering skal muliggøre en videreførelseaf de sociale og kulturelle aktiviteter på Christiania. De her nævnte forudsætningerudgør særlige forpligtelser, som er i offentlighedens interesse, og som er knyttet tilChristianiaområdet.Slots- og Ejendomsstyrelsen har i 2011 fået udarbejdet et notat af RED Property Ad-visors. Notatet har til formål at anslå en gennemsnitspris pr. kvm. for henholdsvisarealer til boliganvendelse, arealer til erhvervsanvendelse og arealer til kulturelle ogsociale formål. Vurderingen er foretaget med henblik på fortsat anvendelse af de nu-værende beboere i overensstemmelse med de ovenfor nævnte forudsætninger forchristianialoven med forarbejder.Bygningsstyrelsen har ud fra priserne i notatet fra RED Property Advisors opgjort denanslåede værdi af de statsbygninger, der sælges, og konstateret, at den anslåedeværdi er lavere end den salgssum, som er aftalt med Fonden for de samme bygnin-ger. På denne baggrund er det min opfattelse, at Staten allerede af denne grund harsikret sig, at der ikke foreligger statsstøtte i forbindelse med salget af bygningerne.En yderligere sikring af, at der ikke ydes Fonden en økonomisk fordel, er endvideretilvejebragt ved, at der i aftalen er indsat en klausul, hvorefter staten ved Fondenseventuelle videresalg (helt eller delvis) af de overdragne bygninger inden for en peri-ode på 40 år fra aftalens indgåelse har krav på at oppebære Fondens eventuelle for-
Side 2
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 3
tjeneste (beregnet i forhold til den pristalsregulerede købesum for de pågældendebygninger).I øvrigt bemærker jeg, at gennemførelsen af en ny organisations- og ejerform forChristianiaområdet, sådan som der er lagt op til med aktstykke 89, er en så specielog særegen disposition, at der meget muligt heller ikke ville være tale om ydelse afulovlig statsstøtte, selv om købesummen havde været lidt lavere end den anslåedeværdi baseret på beløbene i RED's notat. Jeg har dog ikke foretaget nogen endeligvurdering af dette spørgsmål.”
I øvrigt ses der ikke at være EU-problematikker i statens salg af Christiania.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard