Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
S 998
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
2. februar 20112011-401
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Folketingsmedlem Per Clausen (EL) har den 26. januar 2011 stillet mig følgen-de spørgsmål nr. S 998, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. S 998:
"Er ministeren enig med DTL i, at der er brug for bedre uddannelse af vogn-mænd og chauffører i køretidsreglerne?"Svar:
Det er fastsat EU-regler om, at kendskab til køre- og hviletidsbestemmelserneskal indgå som et vigtigt element dels i den nye kvalifikationsuddannelsen forgodschauffører, der trådte i kraft i september 2009, dels i den obligatoriskeskriftlige prøve som alle kommende vognmænd skal bestå.Trafikstyrelsen har oplyst, at deltagerne på den grundlæggende kvalifikations-uddannelse for chauffører lærer at anvende gældende køre- og hviletidsbe-stemmelserne ved såvel national som international godstransport. Endviderelærer deltagerne at udfylde, anvende og kontrollere diagramark, føre kontrolmed analoge og digitale fartskriveres funktioner og får indsigt i sanktionerneved mangelfuld, ukorrekt og svigagtig brug af analog og digital fartskriver. Ud-dannelsen afsluttes med en skriftlig prøve med multiple choice-spørgsmål, hvoren stor del af spørgsmålene vedrører køre- og hviletidsbestemmelserne.På efteruddannelsen, som godschauffører nu skal gennemføre hvert femte år,er repetition og ajourføring i køre- og hviletidsbestemmelserne en obligatoriskdel af kurset.Trafikstyrelsen har endvidere oplyst, at en kommende vognmand for at opfyldekrav til faglige kvalifikationer bl.a. skal bestå en prøve, der består af både mul-tiple choice-spørgsmål og caseopgaver. Spørgsmål vedrørende køre- og hvile-tidsbestemmelserne indgår i begge typer prøvespørgsmål.Det er min opfattelse, at kommende vognmænd og chauffører får et godt kend-skab til køre- og hviletidsbestemmelserne i forbindelse med den nuværendeuddannelse. Endvidere har begge grupper også mulighed for at deltage i andenkursusaktivitet på køre- og hviletidsområdet, hvis de finder behov herfor.
Selv om det aktuelle forslag til en ændring af godskørselsloven om afskaffelse afdet obligatoriske kursus for kommende vognmænd gennemføres, vil niveauetfor den skriftlige prøve være uændret.Man må nok se i øjnene, at uanset graden af uddannelse vil der altid værebrodne kar, der bevidst overtræder reglerne, og det er dem, vi skal have fat i.Krav om øget uddannelse er ikke vejen til at stoppe disse.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt