Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
S 783
Offentligt
941221_0001.png
941221_0002.png
Folketingets LovsekretariatChristiansborg
Finansministeren
10. januar 2011
Svar på spørgsmål nr. S 783 af 3. januar 2011 stillet af Per Clau-sen (EL).

Spørgsmål:

”I fald ministeren mener, at der godt kan foregå kartelaktiviteter i SAS af et sådantomfang, at det udløser en bøde på 525 mio kr., uden at SAS' ledelse i et eller andetomfang har været vidende derom, hvordan vurderer ministeren da i sin egenskabaf at være medejer af SAS et sådant ledelsesmæssigt svigt?”

Svar:

SAS har oplyst følgende, jf. besvarelsen af Trafikudvalgets spørgsmål 291:”Baseret på en nøje gennemgang af de begivenheder og det materiale, som efterEuropa-Kommissionens opfattelse fører til, at SAS Cargo burde have kendt tilkartellet, fastholder SAS Cargo at hverken ledelse eller medarbejdere kunne se afde e-mails og andre dokumenter, som Europa-Kommissionen henviser til, at dereksisterede et kartel - endsige et globalt kartel - på tværs af de velkendte alliancer.Hverken SAS Cargo's bestyrelse eller SAS-koncernens direktion og bestyrelse erkompromitteret i sagens materiale.”På baggrund af oplysninger fra SAS er det Finansministeriets opfattelse, at ledel-sen i SAS blandt andet i lyset af SAS/Maersk Air sagen omkring år 2000 har væretmeget opmærksom på at undgå overtrædelser af konkurrencelovgivningen, og atselskabet har etableret de procedurer og retningslinjer for at undgå overtrædelseraf konkurrencelovgivningen, der må kunne forventes.I den aktuelle sag er der tale om nogle få isolerede tilfælde, hvor nogle få medar-bejdere i SAS Cargo har overtrådt disse interne retningslinjer.På baggrund heraf finder Finansministeriet ikke, at der er grundlag for at betegneforløbet som et ledelsesmæssigt svigt.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen