Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
S 48
Offentligt
FolketingetLovsekretariatetChristiansborg1218 København K
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. oktober 2010Civil- og Politiafde-lingen2010-152-1813JEE43547
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 48, som medlem af Folke-tinget Peter Skaarup (DF) har stillet til justitsministeren den 5. oktober2010.
Lars Barfoed/Carsten Kristian Vollmer
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. S 48 fra medlem af Folketinget Peter Skaarup (DF):
”Finder ministeren, at den nuværende indsats mod hooliga-nisme er tilstrækkelig, og hvordan agter ministeren i afkræf-tende fald at håndtere problemet, idet der blandt andet tænkespå episoden i Parken den 19. september 2010, da Brøndby-fans raserede en tribune og udsatte andre gæster på stadionfor stor fare?”Svar:
1.
Indledningsvis bemærkes, at spørgsmålet kun kan besvares fyldestgø-rende, hvis der indhentes udtalelser fra Købehavns Politi og Rigspolitiet,der inddrager den konkrete episode, som der henvises til i spørgsmålet.Spørgsmålet kan derfor ikke besvares inden for de rammer, der gælderfor S-spørgsmål, jf. herved Folketingets Forretningsorden § 20, stk. 1 og2, som senest affattet ved Folketingsbeslutning nr. 167 af 1. juni 2007.2.
Jeg kan imidlertid mere generelt om politiindsatsen mod fodbolduro-ligheder henvise til Justitsministeriets besvarelse af 10. marts 2010 afspørgsmål nr. 675 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvor politietsstrategi på området er nærmere beskrevet.Som det fremgår af den nævnte besvarelse, suppleres og understøttes po-litiets strategi i forbindelse med fodboldkampe bl.a. af lov nr. 307 af 30.april 2008 om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, der har tilformålet at forbygge uroligheder og øge sikkerheden for tilskuere og an-dre tilstedeværende ved bestemte idrætsbegivenheder. Med loven bleviværksat en række initiativer med henblik på at sætte ind over for urolig-heder i forbindelse med fodboldkampe.Loven indeholder tre hovedelementer:- indførelse af en autorisationsordning for kontrollører ved bestemteidrætsbegivenheder,- indretning og godkendelse af stadioner mv., og- meddelelse af generel karantæne mod at opholde sig ved bestemteidrætsbegivenheder.For så vidt angår muligheden for at meddele en generel karantæne følgerdet af lovens § 2, at en person, når det er nødvendigt af hensyn til opret-holdelse af ro og orden, kan meddeles generel karantæne, hvis der er be-grundet mistanke om, at den pågældende i forbindelse med en bestemtidrætsbegivenhed har begået en eller flere nærmere opregnede lovover-2
trædelser, og der er bestemte grunde til at antage, at den pågældende el-lers på ny vil foretage strafbare handlinger inden for det område, somkarantænen vil omfatte.En generel karantæne meddeles af den lokale politidirektør for et bestemttidsrum på indtil 2 år, jf. lovens § 2, stk. 3 og § 3, stk. 1.3.
Politiets indsats i forbindelse med fodboldkampe vurderes løbende afRigspolitiet, og ændres i takt med udviklingen på området. I den forbin-delse er der som et yderligere initiativ medio 2009 nedsat en bredt sam-mensat national følgestab på området. I staben indgår repræsentanter frapolitikredse og relevante afdelinger i Rigspolitiet. Stabens overordnedeformål er at følge politiets indsats på fodboldområdet.Politiets indsats på fodboldområdet er tillige løbende genstand for drøf-telse i politiets øverste ledelsesfora som led i opfølgningen i forhold til desærligt prioriterede indsatsområder i flerårsaftalen for politiet og ankla-gemyndigheden 2007–2010.Det er min opfattelse, at der med de igangsatte initiativer er givet politietet solidt grundlag til at dæmme op for den hårde kerne af personer, somgiver anledning til uroligheder i forbindelse med navnlig større fodbold-kampe. Det er samtidig mit indtryk, at klubberne er deres ansvar bevidst,og at man fra klubbernes side gør en betydelig indsats for at komme pro-blemerne med uroligheder i forbindelse med fodboldkampe til livs.Imidlertid er jeg parat til at se nærmere på relevante forslag, hvis politiet,fodboldklubberne eller andre måtte vurdere, at lovgivningen ikke inde-holder tilstrækkelige ”værktøjer” på området. Det er helt uacceptabelt, aten gruppe uromagere gennem hærværk, chikane og vold skaber utryghedblandt andre tilskuere og idrætsudøvere m.v. udover de materielle skader,de er skyld i.
3