Miljø- og Planlægningsudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1871
Offentligt
Folketingets LovsekretariatChristiansborg1240 København K
J.nr.Den 22. juni 2011
Folketingsmedlem Per Clausen (EL) har den 16. juni 2011 stillet følgendespørgsmål nr. S 1871, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 1871
Mener ministeren, at det er i overensstemmelse med regeringensaffaldsmålsætning, at kravet om at adskille erhvervsaffald fra privat skraldhar ført til, at Københavns Kommune har ændret afregningen for affald,sådan at der betales en pris pr. bruger i stedet for efter størrelsen eller antalletaf affaldscontainere, sådan at ethvert økonomisk motiv til at sortere ellerbegrænse mængden af affald forsvinder for den enkelte borger?Svar
Det fremgår af EU´s affaldsdirektiv, at den der producerer affald selv skalbetale udgifterne til at behandle det. Heri ligger princippet om, at forurene-ren skal betale, som vi også kender fra store dele af den øvrige miljølovgiv-ning.Ved aftalerne om ny organisering af affaldssektoren (fase 1), som er indgåetimellem alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten og Liberal Alliance,er dette princip indarbejdet, idet det fremgår af aftalerne, at udgifterne til deforskellige affaldsordninger skal dækkes af de brugergrupper, som har gavnaf dem.Disse politiske aftaler ligger til grund for de aktuelle regler i miljøbeskyttel-sesloven og affaldsbekendtgørelsen. For at sikre princippet om at forurene-ren skal betale, fremgår det af reglerne, at udgifterne til henholdsvis hus-holdninger og virksomheders affaldsordninger skal holdes adskilt med hen-blik på, at gebyrerne kan opkræves hos de respektive brugergrupper. Virk-somhedernes affaldsgebyr skal fra januar 2010 opkræves direkte hos denenkelte virksomhed via dennes CVR-nummer i modsætning til tidligere,hvor affaldsgebyret ofte havnede hos ejeren af en fast ejendom, der i mange
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
tilfælde ikke var den samme som forureneren (den affaldsproducerende virk-somhed).Miljøstyrelsen har oplyst, at de nærmere rammer for kommunens fastlæggel-se af gebyrordninger for henholdsvis husholdninger og virksomheder findesi affaldsbekendtgørelsen. Af § 60 og § 61 fremgår, at kommunen skal fast-sætte særskilt betaling for indsamlingsordninger for henholdsvis hushold-ninger og virksomheder. I begge tilfælde skal kommunen fastsætte gebyrer-ne på baggrund af den service, der stilles til rådighed med den pågældendeordning, og der er mulighed for at differentiere betalingen yderligere ud frakriterier, der afspejler den enkelte brugergruppes belastning af ordningen.Det er på denne baggrund min opfattelse, at kommunerne indenfor lovgiv-ningens rammer har betydelig frihed til at tilrettelægge den betalingsordning,der passer bedst. Der kan ved betalingen i vid udstrækning lægges vægt på,at den der producerer mindst affald også betaler mindst, hvorved reglerneefter min opfattelse hænger fint sammen med målsætningen om at begrænseaffaldsmængderne og fremme genanvendelsen.Københavns Kommune har i midten af februar i år henvendt sig til mig an-gående nogle særlige udfordringer som følger af, at der i kommunen er endel områder, hvor der både er private boliger og erhvervsvirksomheder isamme ejendomme. Københavns Kommune har meddelt mig, at de nye reg-ler om særskilt opkrævning hos virksomheder og husholdninger har nødven-diggjort en omlægning af kommunens betalingssystem.Uanset reglerne i affaldsbekendtgørelsen, som refereret ovenfor, anser Kø-benhavns Kommune det ikke længere for at være muligt at differentiere be-talingen efter den individuelle belastning, og man har valgt at indføre fastepriser.I midten af marts meddelte jeg Københavns Kommune, at jeg har bedt Mil-jøstyrelsen om at se nærmere på problemerne, og at jeg i den forbindelsehavde bedt Miljøstyrelsen om at indkalde Københavns Kommune til et mø-de, hvor problemstillingen kunne blive nærmere belyst.Miljøstyrelsen har oplyst, at der den 26. april 2011 har været afholdt et mø-de, hvor navnlig en række juridiske aspekter af den valgte model blev disku-teret. Miljøstyrelsen anmodede på mødet om efterfølgende at modtage nær-mere oplysninger om ordningen i Københavns Kommune med henblik påfortsat dialog om udfordringerne og mulige løsninger. Miljøstyrelsen harendnu ikke modtaget oplysningerne.Når Miljøstyrelsen har fuldt overblik over det nærmere indhold af Køben-havns Kommunes problemstilling, vil dette indgå i en samlet vurdering. I
2
denne samlede vurdering vil også indgå, hvorledes andre sammenligneligekommuner har håndteret den samme problemstilling.På nuværende tidspunkt er min konklusion herefter, at reglerne indeholderen overordnet ramme, der sigter efter, at brugen af affaldsordninger og beta-ling for dem skal hænge nøje sammen, samt at der er et betydeligt kommu-nalt råderum. Kommunerne har herunder mulighed for at differentiere beta-lingen efter kriterier, der afspejler den enkelte brugergruppes belastning afordningen.Jeg henviser samtidig til min besvarelse af spørgsmål S 1872.
Karen Ellemann
/
Claus Torp
3