Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1850
Offentligt
1014662_0001.png
24-06-2011Undervisningsminister Troels Lund Poulsens skriftlige svar til medlem af Folketinget Christine Antorini(S) på spørgsmål af 8. juni 2011 (nr. S 1850)”Hvad betyder det efter ministerens opfattelse for forældrenes og elevernes retssikkerhed for at kunnefå den nødvendige specialundervisning, at regeringen har aftalt at ændre klagereglerne for specialunder-visning i folkeskolen i den netop indgåede aftale om kommunernes økonomi 2012?”
Svar:Det er vigtigt at understrege, at der ikke ændres på kommunalbestyrelsens forpligtelse til at tilbyde spe-cialundervisning til elever, der har særlige undervisningsbehov, som ikke kan opfyldes inden for ram-merne af den almindelige undervisning. Tilsvarende fastholder vi, at specialundervisningsområdet ogsåefter justeringerne – som det eneste område i folkeskolen – vil have en klageinstans, der kan tage stillingtil og ændre konkrete afgørelser. Ændringerne berører ikke adgangen til at indgive klage til klagenævnetog heller ikke den stærke sagkundskab, der er opbygget omkring klagenævnet. Vi bibeholder såledesretssikkerheden på området for elever og forældre, hvilket er noget, jeg lægger stor vægt på.Den justering af klagereglerne på specialundervisningsområdet, der indgår i aftalen om kommunernesøkonomi for 2012, har til formål at understøtte målsætningen om mere inklusion i folkeskolen og attydeliggøre, at kommunalbestyrelsen som ansvarlig myndighed for folkeskolen har råderum og kompe-tence til – inden for lovens rammer – at fastsætte det lokalpolitiske serviceniveauJusteringen understreger desuden, at kommunalbestyrelsen med sit kendskab til den enkelte elev og delokale forhold har de bedste forudsætninger for at træffe afgørelse om det rigtige specialundervisnings-tilbud for eleven, herunder tilrettelægge et hensigtsmæssigt inkluderende tilbud, der tager udgangspunkti de ressourcer og kompetencer, der er til stede på den enkelte skole.
Troels Lund Poulsen