Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
S 1120
Offentligt
957809_0001.png
957809_0002.png
FolketingetLovsekretariatetChristiansborg1218 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
15. februar 2011Færdsels- og våben-kontoret2011-152-1862CPH40029
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 1120, som medlem af Fol-ketinget Flemming Møller Mortensen (S) har stillet til justitsministerenden 9. februar 2011.
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. S 1120 fra medlem af Folketinget Flemming Møller

Mortensen (S):

”Finder ministeren det hensigtsmæssigt, at det ikke er politi-et, der skal kontrollere, om lastbilchauffører overholder dan-ske regler (jf. TV2 syd, 27. januar 2011)?”

Svar:

Jeg vil gerne starte med at slå fast, at jeg finder det helt uacceptabelt, nårtransportvirksomheder og chauffører vælger at drive deres virksomhed istrid med gældende regler, og til fare for andre trafikkanters sikkerhed.Reglerne om køre- og hviletid har til formål at øge sikkerheden for alle,der færdes på vejene, og ansvaret for at overholde reglerne påhviler førstog fremmest transportbranchen samt de enkelte vognmænd og chauffø-rer.Desværre er det ikke alle, der overholder reglerne, og derfor er naturlig-vis vigtigt, at der foretages en effektiv kontrol på området.Jeg mener imidlertid ikke, at oprettelsen af en særlig tungvognsmyndig-hed, der skal have beføjelse til at udføre kontrol på vejene, er vejen frem.I Danmark har vi en lang tradition for, at retshåndhævelsen ikke er opdeltpå forskellige styrker inden for eller uden for politiet, men derimod vare-tages af et samlet politi, der er organiseret som et såkaldt enhedspoliti.Jeg lægger samtidig vægt på, at spørgsmålet om effektiv ressourceanven-delse tilsiger, at den politimæssige kontrol af tunge køretøjer også frem-over skal varetages af Rigspolitiet i samarbejde med politikredsene, idetpolitiet som bekendt også forestår de øvrige færdselskontroller, såsomeksempelvis spirituskontroller.På den baggrund agter jeg ikke at tage initiativ til at oprette en særligtungvognsmyndighed uden for politiet, der skal have beføjelse til at udfø-re kontrol på vejene. Noget andet er den virksomhedskontrol vedrørendeoverholdelse af køre- og hviletidsreglerne, som i dag foretages af Rigspo-litiet i medfør af det såkaldte kontroldirektiv. Som jeg også har tilkende-givet i min besvarelse af spørgsmål nr. S 378 af 23. november 2010, erjeg positiv over for at flytte denne kontrol væk fra politiet, hvis der her-ved kan opnås en mere hensigtsmæssig ressourceanvendelse.2