Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
953133_0001.png
953133_0002.png
953133_0003.png
953133_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen 1
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41703
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 99 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 27. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Meta Fuglsang (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 99 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Er det korrekt, at man efter lovforslagets § 9, stk. 1, skal an-give både oplysninger om dokument og tema, for at få akt-indsigt, jfr. ”og” mellem § 9, stk. 1, nr. 1 og nr. 2, og hvis detbesvares bekræftende, hvorfor har ministeren lavet oven-nævnte opstramning af loven, således at man nu skal angive”tema” (jf. § 9, stk. 2), når man i den gamle lov blot skulle”… angive de dokumenter eller den sag, som den pågældendeønsker at blive gjort bekendt med” (jf. § 4, stk. 3 i den gæl-dende lov).”

Svar:

1.

Efter den gældende offentlighedslovs § 4, stk. 3, gælder der et kravom, at den aktindsigtssøgende angiver (identificerer) de dokumenter ellerden sag, som den pågældende ønsker at blive gjort bekendt med. Det føl-ger af dette identifikationskrav, at det kan kræves, at den, der ønsker akt-indsigt, i hvert fald har et vist forhåndskendskab til en sags eller et do-kuments eksistens før henvendelsen til vedkommende myndighed (detsubjektive identifikationskrav). Det følger heraf, at en aktindsigtssøgendeikke kan forlange adgang til en myndigheds registre, journaler m.v. medhenblik på at finde frem til sager eller dokumenter, den pågældende måt-te have en interesse i at blive bekendt med. Det følger endvidere heraf, aten aktindsigtssøgende heller ikke kan forlange adgang til at gennemsealle sager af en bestemt karakter eller alle sager, der er journaliseret i enbestemt periode. I det omfang en sådan begæring fremsættes af pressen,bør begæringen dog normalt imødekommes, medmindre andet følger afreglerne om tavshedspligt m.v.Herudover følger det af identifikationskravet, at det kan kræves, at begæ-ringen indeholder de oplysninger, der er nødvendige for, at myndighedenkan finde frem til den sag eller det dokument, der ønskes aktindsigt i (detobjektive identifikationskrav). Det kan dog ikke kræves, at ansøgerenidentificerer sagen ved angivelse af dens journalnummer. Hvis myndig-heden ikke på baggrund af de oplysninger, som fremgår af begæringen,er i stand til at identificere den pågældende sag, er myndigheden forplig-tet til at vejlede ansøgeren om, hvilke yderligere oplysninger vedkom-mende må tilvejebringe.

2.

Efter lovforslagets § 9, stk. 1, skal en anmodning om aktindsigt 1) in-deholde de oplysninger, som er nødvendige for, at den sag eller de do-2
kumenter, der ønskes aktindsigt i, kan identificeres, og 2) angive det te-ma, sagen eller dokumentet vedrører.Som anført i pkt. 4.4.1.2, jf. pkt. 4.4.2.1, i lovforslagets almindelige be-mærkninger foreslås gældende ret, hvorefter det kan kræves, at en begæ-ring om aktindsigt skal indeholde de oplysninger, der er nødvendige for,at myndigheden kan finde frem til den sag eller det dokument, der ønskesaktindsigt i (det objektive identifikationskrav), således videreført. Detteskyldes, at opfyldelsen af det objektive identifikationskrav er en forud-sætning for, at myndighederne kan finde frem til de relevante sager ogdokumenter.Derimod foreslås det, at det ikke længere skal være et krav for at få akt-indsigt, at den aktindsigtssøgende har et vist (subjektivt) forhåndskend-skab til den sag eller det dokument, der anmodes om aktindsigt i (detsubjektive identifikationskrav). I den forbindelse peges der bl.a. på, at detsubjektive krav er vanskeligt at administrere for forvaltningsmyndighe-derne, da det kan være svært at afgøre, hvornår kravet om forhåndskend-skab er opfyldt i det enkelte tilfælde.I stedet for det subjektive krav forslås indført et nyt krav om, at den akt-indsigtssøgende skal angive temaet for den sag eller det dokument, somden pågældende ønsker aktindsigt i. Kravet om angivelse af temaet inde-bærer, at ansøgeren må præcisere sin anmodning om aktindsigt, såledesat det offentliges ressourcer kan koncentreres om de relevante sager ellerdokumenter, og kravet indebærer dermed en mere ligelig fordeling af ar-bejdsbyrden mellem ansøgeren og den offentlige myndighed, uden at det-te begrænser ansøgerens adgang til aktindsigt i de relevante sager ellerdokumenter. Justitsministeriet har dog i bemærkningerne til lovforslagets§ 9 præciseret, at en angivelse af en sags journalnummer i en anmodningom aktindsigt vil være tilstrækkelig til, at forvaltningsmyndigheden ikkevil kunne afslå at behandle anmodningen, selvom kravet om angivelse aftema ud fra en principiel betragtning ikke er opfyldt.

3.

Efter gældende ret skal – som omtalt i pkt. 1 – både det objektive ogdet subjektive identifikationskrav være opfyldt.Når der i lovforslagets § 9, stk. 1, er et ”og” mellem nr. 1 og nr. 2, bety-der det, at begge betingelser skal være opfyldt.
3
Efter både gældende ret og lovforslaget opstilles således to betingelser,for at identifikationskravet er opfyldt, men det skal nævnes, at der efterJustitsministeriets opfattelse med lovforslaget samlet set sker en lempelseaf identifikationskravet i forhold til gældende ret, fordi der efter lovfors-laget ikke stilles krav om et vist forhåndskendskab til sagen eller doku-mentet.
4