Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
953122_0001.png
953122_0002.png
953122_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen 1
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41695
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 91 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 27. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Meta Fuglsang (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 91 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Hvorfor har ministeren valgt en grænse på lovens anvendelses-område på 75 pct. offentlig ejerandel og ikke 51 pct., som påpe-get i flere høringssvar, når det er grænsen for den bestemmendeindflydelse”

Svar:

1.

Med lovforslagets § 4, stk. 1, foreslås offentlighedslovens anvendel-sesområde udvidet til som udgangspunkt at finde anvendelse på al virk-somhed, der udøves af selskaber, hvis mere end 75 % af ejerandelene til-hører danske offentlige myndigheder. Dette svarer til, hvad en enig Of-fentlighedskommission anbefalede i det lovudkast, der findes i kapitel 27i betænkning nr. 1510/2009.Som anført i pkt. 4.3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger harOffentlighedskommissionen om baggrunden herfor bl.a. anført, at mereend 75 % offentligt ejerskab indebærer, at selskabet har en sådan (organi-satorisk og økonomisk) tilknytning til det offentlige, at selskabet – uansetat det er organiseret på et privatretligt grundlag og derfor i reglen skaldrives på almindelige markedsvilkår – bør være omfattet af offentlig-hedsloven, mens offentlighedens interesse i indsigt i det offentliges ud-øvelse af ejerskabet af selskaber, hvor det offentlige ejer en mindre ejer-andel, er tilgodeset ved den indsigt, der følger af reglerne i bl.a. årsregn-skabsloven. Som anført i betænkningen på side 306 har Offentligheds-kommissionen desuden lagt vægt på, at det ved salg af ejerandele i stats-ligt ejede selskaber er lagt til grund, at tjenestemænd fortsat er forpligtettil at gøre tjeneste i sådanne selskaber, hvis de statslige ejerandele ikkereduceres til under 75 %.

2.

Som anført i pkt. 4.3.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger kanJustitsministeriet tiltræde forslaget om, at offentlighedslovens aktind-sigtsregler også skal gælde for al virksomhed, der udøves af selskaber,hvis mere end 75 % af ejerandelene tilhører danske offentlige myndighe-der.Det skal – som det også er anført af Justitsministeriet i pkt. 3.3 i denkommenterede høringsoversigt – bemærkes, at selskaber mv., som eretableret på privatretligt grundlag, som udgangspunkt falder uden for dengældende offentlighedslovs anvendelsesområde, uanset om selskabet2
fuldt ud ejes af det offentlige, og uanset om selskabets virksomhed kansidestilles med virksomhed, der udføres af forvaltningen. Ved vurderin-gen af, om der skal være adgang til indsigt i varetagelsen af opgaver, derudføres af privatretligt etablerede selskaber, hvor det offentlige er(med)ejer, må der efter Justitsministeriets opfattelse på den ene side læg-ges vægt på det offentliges ejerskab og på den anden side, at (også) disseselskaber skal drives på almindelige markedsvilkår. I den forbindelse vilreglerne i selskabslovgivningen, årsregnskabsloven og værdipapirhan-delsloven vedrørende bl.a. statslige aktieselskabers informations- og op-lysningspligt ikke i alle tilfælde være tilstrækkelige til at varetage hensy-net til offentlighedens interesse i indsigt i det offentliges udøvelse afejerskabet af et selskab.Justitsministeriet kan i den forbindelse i forhold til spørgsmålet om stør-relsen af det offentliges ejerskab tiltræde Offentlighedskommissionensafvejning af på den ene side offentlighedens interesse i det offentligesudøvelse af ejerskabet og driften af offentlige selskaber og på den andenside hensynet til, at disse selskaber er organiseret på rent privatretligtgrundlag og derfor i reglen skal drives på almindelige markedsvilkår.Dette gælder, selvom det offentlige vil kunne have fuld kontrol over etselskab, hvor mindre end 75 % af ejerandele tilhører det offentlige.
3