Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. april 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41807
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 153 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 31. marts 2011.Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 153 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):
”Vil ministeren beskrive og uddybe de retlige begrænsninger somligger i lovforslagets § 24 om ministerbetjening?”
Svar:
1.
Formålet med lovforslagets § 24 om ministerbetjening er at beskyttedet forberedende arbejde, der er nødvendigt, for at en minister kan løsesine opgaver som regeringspolitiker. Reglen i § 24 svarer til det, som enenig Offentlighedskommission foreslog i sit lovudkast.Lovforslagets § 24 må ses i nær sammenhæng med lovforslagets §§ 28og 29, fordi disse to bestemmelser gennembryder § 24. Bestemmelserne i§ 28 og § 29 indebærer, at § 24 ikke vil kunne anvendes til ”at undgå”offentlighed om en sags faktiske grundlag.Reglen i § 24 bygger videre på den beskyttelse, som allerede ligger i dengældende offentlighedslov fra 1985, men som ikke længere rækker til.Det forberedende arbejde foregik tidligere først og fremmet i ministerensdepartement. I dag kræver det imidlertid i meget videre omfang et tvær-gående samarbejde med inddragelse af styrelser og andre ministerier forsikre kvaliteten i det forberedende arbejde, og den gældende offentlig-hedslov beskytter ikke på tilstrækkelig måde dette tværgående samarbej-de.2.
Der gælder en række retlige begrænsninger for anvendelsen af lovfors-lagets § 24. Det fremgår i den forbindelse af bemærkningerne til be-stemmelsen, at § 24, stk.1, skal fortolkes og anvendes restriktivt.Ministerbetjeningsreglen gælder således ikke i alle sager. Dette skyldesbestemmelsen i lovforslagets § 24, stk. 2, som i praksis betyder, at mini-sterbetjeningsreglen ikke kan bruges, når ministeren handler som forvalt-ningschef. Reglen kan således bl.a. ikke anvendes, når det gælder kon-krete afgørelsessager, jf. stk. 2, nr. 1.Hvis Integrationsministeriet skal behandle en klage over et afslag på fa-miliesammenføring, vil § 24 f.eks. ikke kunne bruges til at undtage etnotat, hvori Udlændingeservice redegør for deres overvejelser i sagen,2
selv om ministeren på grund af politisk debat om sagen har brug for nota-tet.Reglen i § 24 gælder heller ikke for alle dokumenter og oplysninger. § 24omfatter således kun interne dokumenter mv. fra ministerierne. Det bety-der, at dokumenter til eller fra f.eks. en kommune, Kommunernes Lands-forening, et privat konsulentfirma, et politisk parti eller en internationalorganisation ikke kan undtages fra aktindsigt efter § 24. Dette gælder,selv om dokumenterne skal forelægges ministeren.Det er desuden ikke alle ministeriernes interne dokumenter og oplysnin-ger, der kan undtages på grundlag af § 24. Det således en betingelse, atdet pågældende dokument mv. er udvekslet på et tidspunkt, hvor ministe-ren har eller må forventes at få behov for bistand fra embedsværket.Hvis en myndighed vil anvende ministerbetjeningsreglen, er det myndig-hedens ansvar, at det i det konkrete tilfælde kan lægges til grund, at be-tingelsen efter § 24 om ministerens behov er opfyldt. Det skal nævnes, atdet ikke kan lægges til grund, at betingelsen om ministerens behov er op-fyldt, blot fordi pressen udviser interesse for en bestemt sag.3.
Selv om et internt dokument kan undtages efter ministerbetjeningsreg-len i § 24, er det ikke alle slags oplysninger i dokumentet, der kan holdestilbage. Dette skyldes de i pkt. 1 nævnte regler i lovforslagets §§ 28 og29 om den såkaldte ekstraheringspligt.Hvis f.eks. en styrelse har lavet et udkast til ministerens tale til et samrådi Folketinget om forgiftet kød, vil faktuelle oplysninger i udkastet om, atder i udlandet er konstateret flere dødsfald på grund af det forgiftede kød,skulle udleveres efter lovens almindelige regler på grund af § 28. Dettegælder, selv hvis ministeren inden samrådet beslutter sig for at fjerne op-lysningerne fra talen.4.
Formålet med ministerbetjeningsreglen er som nævnt at beskytte detforberedende arbejde, der er nødvendigt, for at en minister kan løse sineopgaver som regeringspolitiker. Det betyder imidlertid ikke, at § 24 givermulighed for at sætte en aktindsigtssag i bero, indtil f.eks. den politiskebeslutning er truffet. En forvaltningsmyndighed vil således være forplig-tet efter lovens almindelige ordning til at behandle og træffe afgørelse omaktindsigtsbegæringer i sager, selv om ministeren fortsat har behov forrådgivning og bistand. Dette vil f.eks. kunne betyde, at der under det for-3
beredende arbejde vil skulle udleveres oplysninger om sagens faktuellegrundlag, som f.eks. oplysningerne om de konstaterede dødsfald.
4