Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
4. april 2011Statsretskontoret2010-7650-0007BBO41760
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 135 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 8. marts 2011.
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 135 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):
”Ministeren bedes kommentere artiklen ”En livsfarlig mangel pååbenhed” i Jyllands-Posten den 1. marts 2011.”
Svar:
1.
I artiklen i Jyllandsposten fra den 1. marts 2011 ”En livsfarlig mangelpå åbenhed” anføres det bl.a., at der er al mulig grund til at standse en-hver tanke om at udvide ministerbetjeningen til at omfatte underliggendemyndigheder og andre ministerier samt kontakten til folketingspolitikere,men at der også er grund til at overveje, om tiden ikke er inde til at senærmere på det allerede eksisterende frirum og dermed tage et væsentligtskridt mod et mere åbent og gennemsigtigt offentligt forvaltningssystem.Desuden anføres det, at når fortalerne for ministerbetjeningen har efter-lyst frirum for kreativ dialog mellem ministre og deres embedsmænd ibredeste forstand, giver det plads for en til vished grænsende formodningom, at det ender med at blive et frirum, hvor der kan praktiseres mang-lende omhu, manglende dygtighed, manglende hukommelse og manglen-de lovlydighed.I artiklen gives følgende råd: ”Gennemfør de relativt få udvidelser afåbenheden, der findes i regeringens lovforslag, skriv eksisterende rets-praksis ind i loven, og smid så begrænsningerne ud. Men bestil samtidigen uvildig udredning af, hvordan beslutningerne kan åbnes, så det offent-lige systems troværdighed og legalitet kan genoprettes.”2.
Forslaget til den nye offentlighedslov lægger på en række punkter optil at udbygge lovens grundlæggende princip om åbenhed og demokratiskkontrol med den offentlige forvaltning og på visse punkter til en ind-skrænkning af retten til aktindsigt. Efter Justitsministeriets opfattelse erlovforslaget udtryk for en rigtig og afbalanceret afvejning af på den eneside hensynet til åbenhed og demokratisk kontrol og på den anden sidevisse modstående hensyn, herunder bl.a. behovet for at beskytte den in-terne og politiske beslutningsproces.Det skal i den forbindelse bemærkes, at lovforslaget i det væsentlige sva-rer til det lovudkast, der er indeholdt i kapitel 27 i Offentlighedskommis-sionens betænkning nr. 1510/2009. Offentlighedskommissionen, der blevnedsat i maj 2002, og som i november 2009 afgav betænkning, havde til2
opgave at fremkomme med et forslag til en ny samlet offentlighedslov,hvor det overordnede sigte skulle være at udbygge offentlighedslovensgrundlæggende princip om åbenhed og demokratisk kontrol med den of-fentlige forvaltning og i den forbindelse tilpasse loven til nutidens for-hold, herunder i relation til den udvikling, der har fundet sted med hen-syn til bl.a. statslige selskaber, udlicitering, digitalisering samt nye ogændrede samarbejdsstrukturer i forvaltningen. Formanden for kommissi-onen var Folketingets Ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen. Kom-missionen bestod i øvrigt af bl.a. en række statslige og kommunale myn-digheder samt af repræsentanter for medierne.Om lovforslagets bestemmelse om ministerbetjening, jf. § 24, og be-stemmelsen vedrørende dokumenter, der udarbejdes og udveksles mel-lem ministre og folketingsmedlemmer i forbindelse med sager om lov-givning eller anden tilsvarende politisk proces, jf. § 27, nr. 2, henvisesbl.a. til pkt. 11 i besvarelsen af spørgsmål nr. 130 vedrørende lovforslagetsamt pkt. 16.2 i besvarelsen af spørgsmål nr. 5 vedrørende lovforslaget.
3