Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007CHE40604
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 117 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 27. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Meta Fuglsang (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 117 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):
”Hvad er ministerens kommentar til Oluf Jørgensens artikel”Spindoktorer får grønt lys” i Politiken den 25. januar 2011?”Svar:
1.
I debatindlægget den 25. januar 2011 i Politiken ”Offentlighedslov.Spindoktorer får grønt lys”af pressejurist og forskningschef på Dan-marks Medie- og Journalisthøjskole Oluf Jørgensen er det bl.a. anført, atnår folketingsvalg udskrives, bliver ministeriernes spindoktorer fritstillettil at føre valgkamp for ministre med fuld lønkompensation fra staten.Det er anført, at denne praksis bygger på den såkaldte spindoktorbetænk-ning fra 2004, og at betænkningens begrundelse for, at spindoktorer skalfritstilles, bl.a. er hensynet til at sikre fair balance mellem regering ogopposition under valgkampen. Det er desuden anført, at hver minister kanhave op til tre spindoktorer.Det er desuden i debatindlægget anført, at en minister har flere roller.Han er øverste chef for ministeriet, medlem af regeringen og partipoliti-ker. Som øverste chef og regeringsmedlem er ministeren omfattet af of-fentlighedsloven, men ikke som partipolitiker. Ministeren kan f.eks. ud-veksle mail med et folketingsmedlem om et politisk initiativ uden at væreomfattet af offentlighedsloven, når ministeren modtager og skriver sompartipolitiker uden medvirken af embedsmænd. Statens spindoktorer harsærlige ansættelsesvilkår, der betyder, at de i dagligdagen på Slotshol-men kan bruge en del af deres arbejdstid til at rådgive ministeren i rollensom partipolitiker. Ifølge betænkningen skal det være en mindre del afarbejdstiden. Almindelige embedsmænd skal bruge hele deres arbejdstidtil at løse offentlige opgaver. Det gælder også kommunikationsrådgiverei kommuner og andre offentlige instanser.Herudover er det i debatindlægget anført, at ministerier ræsonnerer, atnår offentlighedsloven ikke gælder for ministeren som partipolitiker, sågælder den heller ikke, når en spindoktor bistår ministeren i denne rolle,men at betænkningen intet indeholder herom, og at formanden for detudvalg, der skrev betænkningen, højesteretsdommer Jens Peter Christen-sen, i efteråret 2010 har udtalt til P1's ”Orientering”, at spindoktorer eroffentligt ansatte og omfattet af offentlighedsloven, uanset hvilken funk-tion de varetager. Det er desuden anført, at ministeren ikke er en del afden offentlige forvaltning, når han er partipolitiker, men spindoktoren er2
statsansat, også når han arbejder med ministerens partipolitiske opgaver.Det taler for, at spindoktorens eksterne skriftlige kommunikation er om-fattet af offentlighedsloven. Det er anført, at ministerier i de senere årtypisk har afvist aktindsigt i spindoktorers eksterne kommunikation medhenvisning til, at de bistår ministeren som partipolitiker, ligesom der erhenvist til, at spindoktoren benytter privat e-mail-adresse, og at ministe-riet derfor slet ikke har adgang til spindoktorens kommunikation.Det anføres endvidere i debatindlægget med henvisning til bemærknin-gerne til lovforslagets § 7, at det her også fremgår at særlige rådgiverekan bruge privat mailadresse, og at der hermed anerkendes en praksis,der gør det umuligt for ministeriet og Folketingets Ombudsmand at kon-trollere en spindoktors skriftlige kommunikation.2.
Justitsministeriet skal henvise til besvarelserne af spørgsmål nr. 80, nr.112, nr. 114 og nr. 115 vedrørende lovforslaget.
3