Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 90
Offentligt
963436_0001.png
963436_0002.png
963436_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. februar 2011Statsretskontoret2010-7650-0007CHE40599
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 112 vedrørende forslag til lovom offentlighed i forvaltningen (L 90), som Folketingets Retsudvalg harstillet til justitsministeren den 27. januar 2011. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Meta Fuglsang (SF).
Lars Barfoed/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 112 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om offentlighed i forvaltningen (L 90):

”Er ministeren enig i, at betænkningen om embedsmændsrådgivning og bistand (2004) i, at de særlige rådgivere er of-fentligt ansatte og omfattet af den eksisterende offentligheds-lov uanset hvilken funktion de varetager.”

Svar:

1.

Justitsministeriet er enig i, at ministres særlige rådgivere er offentligtansatte, der dog er ansat på særlige vilkår.Der henvises i den forbindelse til bemærkningerne til lovforslagets § 7,hvor det er anført, at ministres særlige rådgivere skal betragtes som em-bedsmænd med særlige ansættelsesvilkår. De indgår således som en delaf ministeriernes embedsværk, og de er i det væsentlige underlagt desamme regler, som gælder for de øvrige embedsmænd. I overensstem-melse hermed skal spørgsmålet om aktindsigt i materiale, som en særligrådgiver bruger, vurderes efter offentlighedslovens almindelige regler.Det følger heraf, at såfremt et dokument er indgået til, afsendt eller udar-bejdet af den særlige rådgiver som ansat i vedkommende ministeriumsom led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med ministerietsvirksomhed, vil der være ret til aktindsigt heri i overensstemmelse medoffentlighedslovens almindelige regler.Dette gælder, uanset om rådgiveren har anvendt f.eks. en e-mailadresse iministeriet eller en privat e-mailadresse. Det anførte omfatter også tilfæl-de, hvor et dokument er udarbejdet m.v. til ministeren, herunder af hen-syn til dennes funktion som regeringspolitiker.Hvis den særlige rådgiver har udarbejdet dokumenter i forbindelse meden opgave, der kun er knyttet til ministerens funktion som partipolitiker,vil de pågældende dokumenter – som følge af § 7, stk. 1, og i overens-stemmelse med gældende ret – ikke være omfattet af retten til aktindsigtefter offentlighedslovens regler. Dette gælder, uanset om rådgiveren haranvendt f.eks. en e-mailadresse i ministeriet eller en privat e-mailadressetil at sende de pågældende dokumenter. Det skyldes, at sådanne doku-menter ikke af den særlige rådgiver vil have været undergivet administra-tiv sagsbehandling. Den pågældende opgave vil således ikke vedrøre en”sag” i ministeriet. Det anførte harmonerer med, at hvis vedkommende2
minister i sin funktion som partipolitiker selv udarbejder et dokument –f.eks. en e-mail – vil der ikke være aktindsigt heri, fordi dokumentet i detkonkrete tilfælde ikke ville vedrøre en aktivitet, som udøves af den of-fentlige forvaltning, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 2.Det, der er anført ovenfor, er efter Justitsministeriets opfattelse ikke istrid med det, som følger af betænkning nr. 1443/2004 om embeds-mænds rådgivning og bistand til regeringen og dens ministre. Der kanherved bl.a. peges på, at det i betænkningen er lagt til grund, at særligerådgivere kan rådgive og yde bistand til ministre, selvom det vedrører enopgave, som kun er knyttet til ministerens funktion som partipolitikker,jf. f.eks. betænkningen, side 196 f. Det kan i øvrigt nævnes, at betænk-ning nr. 1443/2004 ikke behandler spørgsmålet om adgangen til aktind-sigt efter offentlighedsloven i dokumenter, som en særlig rådgiver brugeri forbindelse med en opgave, der kun er knyttet til ministerens funktionsom partipolitiker.

2.

Det bemærkes i øvrigt – som det også er anført i bemærkningerne tillovforslagets § 7 – at hvis de dokumenter, som en særlig rådgiver brugertil en opgave, der kun er knyttet til ministerens funktion som partipoliti-ker, tidligere er indgået i administrativ sagsbehandling hos f.eks. det mi-nisterium, som den særlige rådgiver er ansat i, vil de – som en del afvedkommende ministerielle sag – være undergivet aktindsigt efter offent-lighedslovens almindelige regler. Tilsvarende vil dokumenter, som ensærlig rådgiver udarbejder eller bruger til en opgave, der kun er knyttettil ministerens funktion som partipolitiker, og som efterfølgende er ind-gået i administrativ sagsbehandling hos f.eks. det ministerium, som densærlige rådgiver er ansat i – som en del af ministeriets sag – være under-givet aktindsigt efter offentlighedslovens regler fra det tidspunkt, hvor deer indgået i en sådan administrativ sagsbehandling.
3