Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 82
Offentligt
941271_0001.png
941271_0002.png
941271_0003.png
941271_0004.png
941271_0005.png
941271_0006.png
941271_0007.png
UDKAST
Fremsat den xx. januar 2010 af indenrigs- og socialministeren (Karen Ellemann)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om regionernes finansiering(Justering af opgørelse af det socioøkonomiske udgiftsbehov på sundhedsområdet)§1I lov nr. 543 af 24. juni 2005 om regionernes finansiering, som ændret ved § 41 i lov nr. 499 af 7.juni 2006 og § 7 i lov nr. 524 af 17. juni 2008, foretages følgende ændring:1.§ 4, stk. 6, nr. 5,affattes således:»5) Beregnet antal tabte leveår opgjort i forhold til den landsgennemsnitlige middellevetid tillagt1 år, dog mindst værdien nul, med en vægt på 10 pct.«§2Loven træder i kraft den 1. juni 2010 og har virkning fra tilskudsåret 2011.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Lovforslagets baggrund og formålFormålet med lovforslaget er at gennemføre en tilpasning af tilskudssystemet for regionerne påsundhedsområdet. På baggrund af økonomiaftalen mellem regeringen og Danske Regioner for 2009har Indenrigs- og Socialministeriets Finansieringsudvalg gennemført en analyse af desocioøkonomiske udgiftsbehovskriterier, der indgår i beregningen af fordelingen af regionernesbloktilskud på sundhedsområdet. Finansieringsudvalget har foretaget en gennemgang afdokumentationen af de socioøkonomiske kriterier og vurderet hensigtsmæssigheden i de enkeltekriteriers opgørelse.Finansieringsudvalgets analyse viser, at der er et veldokumenteret grundlag for anvendelsen afsocioøkonomiske kriterier i beregningen af regionernes udgiftsbehov på sundhedsområdet samt forde enkelte socioøkonomiske kriteriers anvendelse. Analysen peger endvidere på, at der er en visuhensigtsmæssighed i opgørelsesmetoden af det socioøkonomiske kriterium om tabte leveår.Finansieringsudvalget har på grundlag af analysen opstillet nogle principielle justeringsmuligheder.På den baggrund foreslås en justering af opgørelsesmetoden for kriteriet om tabte leveår, således atkriterieværdien ændres fra med de nuværende regler at blive opgjort i forhold til regionen med denhøjeste middellevetid, til med den foreslåede justering at blive opgjort i forhold til dengennemsnitlige middellevetid i hele landet. Hermed sikres en proportionalitet i opgørelse afkriteriet, idet ændringer i middellevetiden i regionerne også giver en ændring i den opgjorte værdiaf kriteriet hos regionen med den højeste middellevetid. Med lovforslaget justeresopgørelsesmetoden, således at den årlige opgørelse af udgiftsbehovskriteriet vedrørende tabteleveår, og dermed fordelingsmodellen som helhed, er robust i forhold til den fremadrettedeudvikling i middellevetider i regionerne.2. Lovforslagets indhold2.1. Gældende retMed henblik på at give regionerne lige muligheder for at drive sundhedsvæsenet, fordelesbloktilskuddet dels som et basisbeløb og dels efter en række objektive fordelingskriterier, derafspejler regionernes udgiftsbehov på sundhedsområdet. Det beregnede udgiftsbehov skal tagehøjde for den aldersmæssige sammensætning af befolkningen i de enkelte regioner og for densocioøkonomiske struktur i regionerne, som kan have betydning for forbruget af sundhedsydelser.Den socioøkonomiske struktur opgøres i den forbindelse ud fra en række objektive kriterier ombefolkningens sociale, helbredsmæssige og økonomiske forhold. Dermed tilstræbes det, atregionerne får ensartede økonomiske vilkår for at løse sundhedsopgaverne.Den socioøkonomiske struktur opgøres på baggrund af ni objektive kriterier, herunder kriteriet omantallet af tabte leveår. I udvælgelsen af de objektive kriterier er der lagt vægt på, at der er enbegrundet årsagssammenhæng mellem kriteriet og regionernes udgiftsbehov. Endvidere er der lagtvægt på, at kriterierne så vidt muligt stammer fra officiel statistik og ikke kan påvirkes afregionernes dispositioner. Desuden er der lagt vægt på tilstedeværelsen af proportionalitet i
kriterierne, hvilket vil sige, at der er en sammenhæng mellem udviklingen i de forhold, somkriterierne skal afspejle og udviklingen i regionernes opgjorte udgiftsbehov.Kriteriet om tabte leveår indgår som en indikator for helbredstilstanden i regionerne, idet derantages en sammenhæng mellem den forventede middellevetid og sundhedstilstanden i regionen.Endvidere forventes der en sammenhæng mellem sundhedstilstanden og belastningen afsundhedsvæsenet.Kriteriet om tabte leveår opgøres som den forventede gennemsnitlige levetid for en 0-årig iregionen, beregnet ud fra de aldersbetingede dødshyppigheder. Kriteriet er opgjort som antallet aftabte leveår i forhold til den region, som har den højeste middellevetid. Antallet af tabte leveår foren given region opgøres som middellevetiden i regionen med den højeste middellevetid fratrukketmiddellevetiden i den pågældende region ganget med antallet af indbyggere i regionen.2.2. Indenrigs- og Socialministeriets overvejelserIndenrigs- og Socialministeriets Finansieringsudvalg, som er sammensat af repræsentanter fra bl.a.Danske Regioner, KL, Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse, Finansministeriet, Økonomi- ogErhvervsministeriet, Skatteministeriet og Indenrigs- og Socialministeriet, har i 1. halvdel af 2009gennemført en analyse af de socioøkonomiske kriterier, som indgår i fordelingen af det generelletilskud på sundhedsområdet til regioner (”Finansieringsudvalgets analyse af socioøkonomiskekriterier til fordeling af regionernes bloktilskud på sundhedsområdet. August 2009”).I analysen fremgår det, at der vedrørende kriteriet om tabte leveår er en vis uhensigtsmæssighedvedrørende proportionalitet, det vil sige i forhold til udviklingen i kriterieopgørelsen. I dennuværende model opgøres kriteriet om tabte leveår i forhold til regionen med den højestemiddellevetid, og dermed vil den pågældende region altid få kriterieværdien nul. Det beregnedeudgiftsbehov for regionen med den højeste middellevetid vil således ikke blive påvirket selvommiddellevetiden i de øvrige regioner stiger og forskellen regionerne imellem indsnævres.Det foreslås på baggrund af Finansieringsudvalgets analyse, at opgørelsesmetoden justeres, så alleregioner får beregnet en andel af kriterieværdien. Samtidig sikres en bedre proportionalitet iopgørelsen af kriteriet, således at den fremtidige udvikling i regionernes middellevetider, hvorforskelle regionerne imellem evt. ændres, vil medføre en ændret kriterieværdi for alle regioner –også for regionen med den højeste middellevetid.2.3. LovforslagetForslaget indeholder en tilpasning af opgørelsen af det socioøkonomiske udgiftsbehov påsundhedsområdet, således at kriteriet om tabte leveår opgøres i forhold til den landsgennemsnitligemiddellevetid tillagt 1 år, dog mindst værdien nul.Med lovforslaget opnås, at kriteriet opgøres i forhold til et samlet mål for middellevetiden i helelandet, og ikke blot i forhold til en enkelt region (den med den højeste middellevetid).Den foreslåede justering af opgørelsen af kriteriet om tabte leveår betyder, at tillægget til denlandsgennemsnitlige middellevetid er så højt, at opgørelsesmetoden er robust i forhold til fremtidigeændringer i regionernes middellevetider. Middellevetiderne i de enkelte regioner har i forbindelsemed tilskudsberegningerne for årene 2007 til 2010 ligget inden for et interval på +/- 0,6 år i forholdtil den landsgennemsnitlige middellevetid, jf. tabellen nedenfor. Endvidere har den relative
placering regionerne imellem været stabil over perioden. Der vurderes således ikke at kunne opståen situation, hvor en region vil få en middellevetid, som er højere end den landsgennemsnitligemiddellevetid tillagt 1 år. Dog indføres en bestemmelse om, at kriterieværdien mindst skal være nul,således at der pr. definition ikke kan forekomme en negativ kriterieværdi.Middellevetiden anvendt ved tilskudsudmeldingerne 2007-2010ÅrTilskudsår 2007 Tilskudsår 2008 Tilskudsår 2009 Tilskudsår 2010Region Hovedstaden76,2776,6076,8777,14Region Sjælland76,1576,4176,6276,81Region Syddanmark76,9877,2777,4977,71Region Midtjylland77,1877,4477,7277,95Region Nordjylland76,8077,0477,2377,44Danmark76,6776,9677,2077,44Kilde: Statens Institut for Folkesundhed
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeLovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for staten, men lovforslaget vil medføre en visændring af fordelingen af bloktilskuddet til regionerne på sundhedsområdet. Med henblik på atillustrere virkningerne er nedenfor vist beregninger foretaget på grundlag af data anvendt iforbindelse med tilskudsudmeldingen for 2010. I tabellen er illustreret, hvordan bloktilskuddet tilregionerne på sundhedsområdet i 2010 er fordelt med hhv. den gældende opgørelsesmetode oglovforslagets foreslåede opgørelsesmetode.Fordeling af bloktilskuddet for 2010 til regionernes sundhedsområdeMio. kr. (2010-pl)Region HovedstadenRegion SjællandRegion SyddanmarkRegion MidtjyllandRegion NordjyllandI altNuværendeForeslåetopgørelsesmetode opgørelsesmetode24.056,423.915,711.906,811.758,116.646,316.744,516.330,616.520,18.152,58.154,277.092,577.092,5Ændringi mio. kr.-140,7-148,698,1189,51,70,0Ændringi pct.-0,58-1,250,591,160,020,00
Dertil kommer en mindre fordelingsmæssig virkning i udbetalingen af det aktivitetsbestemte tilskudtil sundhedsområdet fra staten. Udbetalingen fra den statslige aktivitetspulje afhænger af, i hvilketomfang regionerne præsterer en nærmere aftalt aktivitet, og fordeles efter regionernes andel afbloktilskuddet. Det statsliges aktivitetsafhængige tilskud udgør i 2010 2.597 mio. kr.Der vurderes ikke at være administrative konsekvenser for det offentlige.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.8. Hørte myndigheder og organisationerLovforslaget har været i høring i Danske Regioner.9. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenserPositive konsekvenser/mindreudgifterØkonomiske konsekvenser forstat, kommuner og regionerLovforslaget ikke harøkonomiske konsekvenser forstaten, men medfører enjustering af fordelingen afbloktilskuddet til regionerne påsundhedsområdet.IngenIngenNegative konsekvenser/udgifter
Administrative konsekvenserfor stat, kommuner og regionerØkonomiske konsekvenser forerhvervslivetAdministrative konsekvenserfor erhvervslivetMiljømæssige konsekvenserAdministrative konsekvenserfor borgerneForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Med forslaget lægges op til, at opgørelsen af kriteriet om tabte leveår justeres, således at kriterietfremover opgøres i forhold til den landsgennemsnitlige middellevetid tillagt 1 år, dog mindstværdien nul. Dermed vil regionen med den højeste middellevetid også få del i kriteriet, og samtidigvil en evt. indsnævring eller spredning i middellevetiden regionerne imellem også medføre en
ændret kriterieværdi for regionen med den højeste middellevetid. Vægtningen af kriteriet med 10pct. i opgørelsen af det socioøkonomiske udgiftsbehov fastholdes. Der henvises i øvrigt til dealmindelige bemærkninger.Til § 2Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2010 med virkning fra og med tilskudsåret 2011.Ændringerne vil således kunne indgå i Indenrigs- og Socialministeriets udmelding til regionerneultimo juni 2010 af tilskudsbeløb for 2011.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov nr. 543 af 24. juni 2005 om regionernesfinansiering, som ændret ved § 41 i lov nr.499 af 7. juni 2006 og § 7 i lov nr. 524 af 17.juni 2008, foretages følgende ændring:§4stk. 65) Beregnet antal tabte leveår opgjort iforhold til den region, der har den højestemiddellevetid med en vægt på 10 pct.1.§4, stk. 6, nr. 5, affattes således:»5) Beregnet antal tabte leveår opgjort iforhold til den landsgennemsnitligemiddellevetid tillagt 1 år, dog mindstværdien nul, med en vægt på 10 pct.«§2Loven træder i kraft den 1. juni 2010 og harvirkning fra tilskudsåret 2011