Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 79
Offentligt
928876_0001.png
928876_0002.png
J.nr. 2010-311-0055Dato:7. december 2010
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 79 -Forslag til lov om ændring af lov om en børnefami-lieydelse og lov om børnetilskud og forskudsvis udbetalingaf børnebidrag (Optjeningsprincip for børnefamilieydelseog børnetilskud, forbedret kontrol og udvidet modreg-ningsadgang ved udbetaling af børnefamilieydelse).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 3. december2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Nick Hækkerup (S).
Troels Lund Poulsen/ Søren Schou
Spørgsmål 4:Ministeren anmodes om en uddybning af lovforslagets bemærkninger om forholdet til EU-retten i forhold til spørgsmålet om, hvorvidt det foreslåede optjeningsprincip for børnefami-lieydelse og børnetilskud, der indeholder et bopæls-/beskæftigelseskrav, er i overensstem-melse med EU-reglerne om arbejdskraftens fri bevægelighed. Herunder bedes oplyst, påhvilket grundlag det er vurderet, at et bopælskrav på 2 år som dokumentation for den fakti-ske tilknytning til det danske samfund, og at ydelsen optjenes halvårligt, opfylder proporti-onalitetsprincippet?
Svar:Det hensyn, der ligger bag bopælskravet, er at sikre, at de pågældende modtagere harfået en faktisk tilknytning til det danske samfund, før der kan opnås ret til fuld børnefami-lieydelse og børnetilskud. EU-Domstolen har i flere sager om unionsborgeres adgang til so-ciale ydelser (Sagerne C-158/07, Förster, C-209/03, Bidar) anerkendt, at en medlemsstatkan stille krav om, at modtageren har en vis tilknytning til staten, som betingelse for atkunne opnå den pågældende sociale ydelse. Det er regeringens vurdering, at et bopælskravpå 2 år er egnet og nødvendigt for at tilgodese hensynet til at sikre den pågældendes fakti-ske tilknytning til det danske samfund. Et bopælskrav på 2 år som dokumentation for denfaktiske tilknytning til det danske samfund, og hvorefter ydelsen optjenes halvårligt, må an-ses for at opfylde dette hensyn.
Side 2