Socialudvalget 2010-11 (1. samling)
L 72
Offentligt
Folketingets SocialudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
5. december 2010
Socialudvalget har i brev af 26. november 2010 som led i behandlingen af L 72,stillet følgende spørgsmål nr. 2, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 2:
J.nr. 2010-0018284
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke regler og muligheder der er for suppleringaf brøkpension (for både folkepension og førtidspension) – herunder hvilke kriteri-er et fast månedligt supplement gives efter samt hvor meget, der kan opnås i sup-plement.”Endeligt svar:
Folkepensionister, som modtager brøkpension, og førtidspensionister på gammelordning (tilkendt efter regler gældende før 2003), som modtager brøkpension, kanefter ansøgning om et personligt tillæg efter de sociale pensionslove få dækket etekstra hjælpebehov. Personligt tillæg kan ydes som et engangsbeløb eller som enløbende ydelse, hvis betingelserne ved hver udbetaling fortsat er opfyldt. Kommu-nen træffer afgørelse om størrelsen af tillægget efter en nærmere konkret individuelvurdering af pensionistens indtægter og faste udgifter.Førtidspensionister, der er tilkendt førtidspension efter ny ordning (efter reglergældende fra 1. januar 2003) kan modtage supplerende hjælp efter aktivloven.Efter aktivloven kan den samlede hjælp til personer, der ikke modtager fuld før-tidspension efter den nye ordning på grund af betingelserne om optjening, pr. må-ned højst udgøre det beløb, der ville kunne udbetales, hvis ansøgeren havde væretberettiget til fuld førtidspension. Det fremgår endvidere, at for personer, der ikkeopfylder betingelserne i § 11, stk. 3-6, for at få kontanthjælp, kan hjælpen pr. må-ned højst udgøre et beløb, der svarer til starthjælpen.Det er Beskæftigelsesministeriets opfattelse, at brøkpension sammenlagt med sup-plement efter aktivloven ikke må overstige det beløb, der ville kunne udbetales vedret til fuld førtidspension, og at supplementet efter aktivloven ikke i sig selv måoverstige starthjælpsniveauet i de første syv år efter ankomsten til landet og heref-ter kontanthjælpsniveauet.Hjælpen ydes efter aktivlovens normale regler. Det betyder eksempelvis, at ansøge-ren ikke er berettiget til hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, der kandække det økonomiske behov. Det betyder endvidere, at der tages hensyn til såvelegne som ægtefælleindtægter, herunder de beløb ansøgeren modtager i pension fraDanmark eller fra udlandet. Bedømmelsen af, om der kan ydes løbende hjælp tilbrøkpension efter bestemmelserne om hjælp til visse persongrupper, beror således
på en konkret vurdering af ansøgerens indtægter og faste udgifter. Ydelse af hjælpforudsætter i lighed med andre ydelser efter aktivloven, at modtageren opholder sigher i landet.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2