Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 71
Offentligt
934606_0001.png
934606_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 13. december 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 22 (L 71 - bilag 23), som hermed besvares.
15. december 2010J.nr. 2010-0018506

Spørgsmål nr. 22:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. december 2010 fra RandersKommune, jf. L 71 - bilag 23.”

Endeligt svar:

Randers Kommunes byråd og Det Lokale Beskæftigelsesråd har henvendt sig tilArbejdsmarkedsudvalget. Jeg vil henvise til mit tidligere svar på spørgsmål 13,som bl.a. også handlede om Randers kommune og hvilket beregningsgrundlag, derer brugt i beregningerne af de byrdemæssige konsekvenser for kommunerne.Jeg vil ikke gå ind i Randers Kommunes konkrete beregninger. Beskæftigelsesmi-nisteriet har lagt et udgiftsniveau ind for aktiviteten i 2011, der svarer til det ni-veau, der er indbudgetteret på Finansloven for 2011 i forbindelse med politiskeændringsforslag. Randers Kommune kan i budgettet for 2011 have lagt et andetudgiftsniveau.Formålet med den nye refusionsmodel er at give kommunerne et incitament til ihøjere grad at anvende virksomhedsrettede aktive tilbud. Erfaringer viser, at kom-munerne er hurtige til at tilpasse sig ændringer i de økonomiske rammer. Det erderfor min forventning, at kommunerne – og herunder Randers Kommune – vilkunne tilpasse sig relativt hurtigt.Forslaget kommer på et tidspunkt, hvor de kommunale budgetter er blevet lukket.Derfor indføres der en overgangsordning, der i 2011 indebærer en ekstraordinærttæt opfølgning på de byrdefordelingsmæssige virkninger. Ordningen kompenserer i2011 kommuner med et beregnet tab på mere end 0,05 pct. af beskatningsgrundla-get. Ordningen videreføres i 2012, hvor kommuner med et beregnet tab på mereend 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget kompenseres. Udgifterne til den særligeovergangsordning finansieres af det generelle statstilskud til kommunerne, dvs. afalle kommuner.Indenrigs- og Sundhedsministeriets Finansieringsudvalg vil foretage en analyse afde byrdefordelingsmæssige konsekvenser af refusionsomlægningen med henblik påat vurdere behovet for eventuelle tilpasninger af udligningssystemet. Denne analy-
se vil indgå i Finansieringsudvalgets arbejde med det kommunale tilskuds- og ud-ligningssystem.Helt generelt vil jeg gerne fremhæve, at det største incitament for kommunernesikke ligger i at give ledige en aktiv indsats, men i at få ledige i job, og det incita-ment har vi styrket med refusionsaftalen. Hvis kommunen vurderer, at den ledigehar behov for fx et særligt tilrettelagt forløb inden et virksomhedsrettet tilbud, skalkommunen som hidtil tilbyde dette. Kommunen vil på sigt kunne spare udgifter tilforsørgelse, hvis kommunen giver de tilbud, som er mest egnet til at bringe de ledi-ge tilbage på arbejdsmarkedet.Jeg ser ikke nogen fare for, at ikke-forsikrede vil blive prioriteret lavere end forsik-rede i det fremtidige system. Både for forsikrede og ikke-forsikrede indebærer detnye refusionssystem større fokus på at få ledige i job, og give dem den aktivering,der virker. Det vil altid kunne betale sig give en indsats, der medvirker til at den le-dige kommer i job.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2