Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 68
Offentligt
927980_0001.png
927980_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 2. december 2010 stillet følgende spørgsmålnr. 1 (L 68), som hermed besvares.
5. december 2010J.nr. 2010-0014823

Spørgsmål nr. 1:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. december 2010 fra Håndværks-rådet, jf. L 68 - bilag 5.”

Endeligt svar:

Det fremgår af henvendelsen fra Håndværksrådet, at forslaget om at udvide ar-bejdsgiverperioden fra 21 kalenderdage til 30 kalenderdage vil give virksomheder-ne en ekstraregning, og at det specielt vil ramme de små og mellemstore virksom-heder hårdt.Jeg vil gerne først slå fast, at udvidelsen af arbejdsgiverperioden udmønter arbejds-givernes bidrag til genopretningen af den danske økonomi, således som det blevforudsat i genopretningsaftalen fra maj i år. Udmøntningen sker på en sådan måde,at arbejdsgiverne har mulighed for at påvirke størrelsen af de udgifter, der er for-bundet med sygefravær. Arbejdsgivernes merudgifter vil således blive reduceret, idet omfang det kortvarige sygefravær kan nedbringes.For de små og mellemstore arbejdsgivere gælder det, at de har mulighed for at teg-ne en sygedagpengeforsikring, som giver dem ret til – bortset fra den første fra-værsdag – at få refusion fra kommunen for de sygedagpenge, der ligger inden forarbejdsgiverperioden.Forsikringsordningen vil blive tilpasset den nye arbejdsgiverperiode på 30 dage, ogdet vil derfor blive muligt at tegne forsikring også for de dage, som arbejdsgiverpe-rioden udvides med. Arbejdsgiverne betaler en forsikringspræmie, der skal dække70 pct. af udgifterne i ordningen, mens staten dækker de resterende 30 pct. Der vilikke med lovforslaget ske ændringer i disse dækningsprocenter.Håndværksrådet anfører i sin henvendelse desuden, at udvidelsen af arbejdsgiver-perioden vil give arbejdsgiverne et incitament til ikke at ansætte personer med etsvagt helbred, idet de i så fald løber en større økonomisk risiko for at skulle betalesygedagpenge i en længere periode.Der er en række forhold, der på afgørende vis taler imod en antagelse om, at udvi-delsen af arbejdsgiverperioden vil føre til en svækkelse af arbejdsgivernes socialeengagement til skade for de lidt svagere grupper blandt arbejdstagerne. Personer,
der har en langvarig eller kronisk lidelse, har i sagens natur en forøget sygdomsri-siko. Men netop derfor er der i sygedagpengeloven indsat den særlige regel om, atarbejdsgiveren – hvis der er indgået den såkaldte § 56-aftale – kan få refunderetsygedagpengene fra kommunen.I en situation med en § 56-aftale er det således kommunen, der betaler sygedag-pengeudgiften allerede fra første sygedag. Det samme gælder for den lidt svageregruppe af personer, som er ansat efter fleksjob-ordningen, idet det også her erkommunen, der betaler sygedagpengene fra start af. I disse situationer vil udvidel-sen af arbejdsgiverperioden således heller ikke medføre øgede udgifter for arbejds-giverne.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2