Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 57
Offentligt
934573_0001.png
934573_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
15. december 2010
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 13. december 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 53 (L 57), som hermed besvares.J.nr. 2010-0015774

Spørgsmål nr. 53:

”Hvordan vil ministeren sikre, at der er det nødvendige antal kvalificerede medar-bejdere til at løse opgaven, når ATP skal overtage udbetalingerne, så det ikkekommer til at gå ligesom med tinglysningen.”

Endeligt svar:

Indledningsvist skal der gøres opmærksom på, at de områder, der efter lovforslagetovergår til Udbetaling Danmark, alle er karakteriseret ved stor grad af objektivitet,rutinepræget sagsbehandling m.v. Det betyder alt andet lige, at det vil være nem-mere, at oplære nye medarbejdere til at håndtere sagsbehandling på disse områder.Desuden etableres Udbetaling Danmark på et stort set uændret regelgrundlag, ogsamtidig arbejdes der videre med den eksisterende IT-understøttelse. Omlægningenaf administrationen kan derfor ikke sammenlignes med erfaringerne med tinglys-ningen.Alle involverede parter bag etableringen af Udbetaling Danmark (KL, ATP, Fi-nansministeriet og Beskæftigelsesministeriet) er meget opmærksomme på de ud-fordringer, der følger af, at det ikke er alle medarbejdere fra kommunerne, der øn-sker at overgå til Udbetaling Danmark.Derfor analyseres forskellige modeller for, hvordan der sikres det nødvendige antalmedarbejdere i de fem centre.Med baggrund i erfaringerne fra tinglysningen realiseres det fulde effektiviserings-potentiale i forbindelse med Udbetaling Danmark først, når centrene har gennem-gået en optimeringsfase på to år og ikke ved idriftsættelsen som tilfældet var vedtinglysningen. Der er således taget højde for oplæringsopgaven i personaledimen-sioneringen i den 2-årige optimeringsfase. Endvidere er den primære opgave i dento år lange optimeringsfase, at sagsbehandlerne skal uddannes i og opbygge erfa-ring med de nye arbejdsgange. Regelforenklinger samt ændringer i IT-understøttelsen følger derfor først, når optimeringsfasen og herunder oplæring afmedarbejdere er fuldført.
ATP, der skal administrere Udbetaling Danmark, planlægger at indsætte en rækkemidlertidigt ansatte i en række af de mere rutineprægede opgaver, der kræver min-dre oplæring, såsom diverse servicefunktioner. Herved frigøres de fastansattes res-sourcer i forhold til oplæring og sagsbehandling.Der analyseres endvidere på muligheden for at etablere midlertidige satellitcentre,der i opstartsfasen vil kunne tiltrække arbejdskraft fra de områder, hvor koncentra-tionen af kommunale medarbejdere inden for de berørte områder er størst.Ligeledes analyseres en række fleksible overgangsaftaler mellem kommunerne ogUdbetaling Danmark, herunder at det eksempelvis skal være muligt for en medar-bejder at udføre opgaver for Udbetaling Danmark, mens vedkommende fortsat sid-der i kommunen og omvendt.Endeligt vil der frem mod overdragelsen til Udbetaling Danmark ske en afdækningaf, hvordan sagsgangene inden for de overflyttede sagsområder kan tilrettelæggesmest hensigtsmæssig således, at sagsbehandlingen i de 5 centre følger samme bestpractice, der afdækkes for hvert område, hvorved der frigøres ressourcer til de øv-rige opgaver.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2