Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 57
Offentligt
934570_0001.png
934570_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 13. december 2010 stillet følgende spørgs-mål nr. 52 (L 57), som hermed besvares.
15. december 2010
J.nr. 2010-0015774

Spørgsmål nr. 52:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. december 2010 fra Jette Ras-mussen, jf. L 57 - bilag 12.”

Endeligt svar:

Jette Rasmussen, der er leder i et kommunalt borgerservicecenter, skriver, at hun erenig i, at der vil være stordriftsfordele ved at samle de administrative opgaver. JetteRasmussen udtrykker samtidig bekymring for, om borgerne vil få de ydelser, de erberettiget til, bl.a. fordi det vil blive svært at tiltrække kvalificerede medarbejderefra kommunerne. Ifølge Jette Rasmussen kunne man have sparet det samme ellermere ved at automatisere sagsgange, genbruge registeroplysninger m.v.Jeg mener ikke, at mulighederne består i et valg mellem henholdsvis opnåelse afstordriftsfordele eller automatisering af sagsbehandlingen – for vi skal gennemførebegge dele. Ved at centralisere sagsbehandlingen først, skaber vi et bedre grundlagfor efterfølgende at indføre en mere automatisk sagsbehandling.Jeg er ikke bekymret for, at borgerne ikke vil få de ydelser, de har krav på. Detskyldes dels, at der er tale om objektive regler, og dels at der blandt alle deltagendeparter (KL, ATP, Finansministeriet og Beskæftigelsesministeriet) er et entydigt fo-kus på at sikre, at systemet bliver enkelt og tilgængeligt for borgerne.I forhold til at tiltrække kvalificerede medarbejdere, kan jeg henvise til, at KL ogATP har gennemført en lang række informationsmøder for de berørte medarbejde-re. Her var tilbagemeldingerne fra deltagerne generelt meget positive. Det umid-delbare indtryk er på den baggrund, at en stor andel af de medarbejdere, der kanindrette sig efter den nye placering af arbejdsstedet, ønsker at flytte med opgaver-ne. Men det må samtidig forventes, at der vil være betydelig variation fra kommu-ne til kommune.Der vil følge en stor del kompetente medarbejdere med til ATP, men det vil ogsåvære en stor opgave at ansætte og oplære nye medarbejdere. Jette Rasmussen anfø-rer, at selvom sagsbehandlingen er rutinepræget, vil oplæringsopgaven være kræ-vende.
Også i denne sammenhæng giver størrelsen på centrene en fordel. En kommune ermere afhængig af nøglepersoner, der behersker hele lovgivningen om f.eks. bolig-støtte, idet sagsmængden ikke tillader, at en medarbejder kun varetager dele af etsagsområde.Centrene får en størrelse, der bevirker, at sagsgangene bedre kan tilrettelægges ioverensstemmelse med medarbejdernes kvalifikationer. Derved kan medarbejderemed mindre erfaring løse sager, der svarer til deres kompetenceniveau. Samtidig erder tilstrækkeligt med erfarne medarbejdere, der kan stå for de mere komplekse de-le af sagsbehandlingen, hvilket også kan være en udfordring i nogle kommuner idag.Endelig kan jeg oplyse, at projektorganisationen bag Udbetaling Danmark for tidenanalyserer en række midlertidige løsninger vedr. sagernes overgang til UdbetalingDanmark, herunder hvorvidt etablering af midlertidige satellitcentre kan være én afflere løsninger, der kan være med til at sikre et større rekrutteringsgrundlag i op-startsfasen og dermed et vigtigt skridt for at fastholde sikker drift.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2