Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 57
Offentligt
927560_0001.png
927560_0002.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KT 72 20 50 00E [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
3. december 2010
Socialudvalget har i brev af 12. november 2010 stillet følgende spørgsmål nr. 1 (L57 – bilag 2), som hermed besvares.
J.nr. 2010-0015774

Spørgsmål nr. 1:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 10. november 2010 fraHK/Kommunal Nordjylland, jf. L 57 - bilag 2.”

Endeligt svar:

HK/Kommunal Nordjylland omtaler en række emner, herunder organiseringen ogtilrettelæggelsen af de borgerrettede opgaver og kommunernes ressourceforbrug tilde opgaver, som overføres til Udbetaling Danmark.For regeringen er det afgørende, at de offentlige opgaver bliver løst på den mesthensigtsmæssige og effektive måde. Grundlaget for aftalen mellem regeringen ogkommunerne om objektiv sagsbehandling er således, at der årligt kan frigives knap300 mio. kr., som kommunerne i stedet kan bruge på omsorg og service til glædefor borgerne. Det fremgår af aftalen, at hele effektiviseringsgevinsten tilfalderkommunerne.Samtidig er det helt afgørende for regeringen, at de svage borgere og den helheds-orienterede borgerbetjening ikke bliver tabt på gulvet. Derfor vil den fremtidigeborgerservice også gå på to ben.For det første skal den digitale borgerbetjening have et stort og tiltrængt løft, så detbliver nemt og attraktivt for borgerne at betjene sig selv. For det andet skal kom-munerne fortsat være den centrale myndighed og indgang for borgere, som harsammensatte eller akutte problemer, som ikke kan betjene sig selv via selv-betjeningsløsninger og telefonisk kontakt, eller som blot vælger at møde personligtop i borgerservicecentret.Det er derfor også en misforståelse, når HK/Kommunal Nordjylland skriver, atborgere, der ønsker personlig betjening, vil være tvunget til at henvende sig i et afde fem kommende sagsbehandlingscentre.Kommunen skal fortsat være den lokale indgang til den objektive sagsbehandling.Derfor er det heller ikke samtlige kommunale arbejdspladser på de berørte sagsom-råder, som flyttes over til Udbetaling Danmark: Af de ca. 2.000 årsværk, som i dager beskæftiget med den objektive sagsbehandling i kommunerne, skal 500 årsværkblive tilbage i kommunerne og løse de opgaver, som involverer personlig kontakt.
I forhold til opgørelsen af kommunernes ressourceforbrug kan jeg oplyse, at de ca.2.000 årsværk er opgjort ud fra en undersøgelse, som revisions- og rådgivningsfir-maet Deloitte gennemførte for en tværoffentlig arbejdsgruppe bestående af Fi-nansministeriet, KL, Beskæftigelsesministeriet og Socialministeriet.Formålet med undersøgelsen var at afdække eventuelle stordriftsfordele ved atsamle den objektive sagsbehandling på fem udvalgte sagsområder. Med stordrifts-fordele menes, at enheder med en større sagsvolumen kan udføre sagsbehandlingenmed den samme kvalitet, men med et mindre ressourceforbrug end enheder med enmindre sagsvolumen. Undersøgelsen er altså bygget op på en måde, så man kanisolere betydningen af enhedernes størrelse på effektiviteten fra andre faktorer. Detbetyder, at den skønnede effektiviseringsgevinst kan opnås uden at slække på bor-gerbetjeningen eller på kvaliteten i sagsbehandlingen.Selve datagrundlaget for skønnet over kommunernes ressourceforbrug, effektivitetsamt stordriftspotentialet har en høj kvalitet og bygger på en meget omfattende ogdetaljeret afdækning af den kommunale administrations organisering og ressource-forbrug, såvel kvalitativt som kvantitativt.Det er disse analyser, der danner grundlaget for den skønnede effektiviseringsge-vinst på knap 300 mio. kr.Jeg kan i øvrigt henvise til indenrigs- og sundhedsministerens svar på spørgsmålnr. 227 (KOU alm. del.).
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2