Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
L 50
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
2. december 2010
Folketingets Kulturudvalg har den 24. november 2010 stillet mig følgende spørgsmål,nr. 4 (Lov nr. 50), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål:
Der er i høringsnotatet side 8 nævnt, at der har været en drøftelse mellemKulturministeriet og KL vedrørende KL's høringssvar om spørgsmålet om offentlig ho-vedtilskudsyder og arbejdsdelingen mellem stat og kommuner. Ministeren bedes rede-gøre nærmere for, hvad der er kommet ud af disse drøftelser.Svar:
Kulturministeriet har af drøftelsen med KL udledt, at KL’s primære hensyn, som detogså kommer til udtryk i KL’s høringssvar, er at bevare den kommunale regulering ogstyring i forhold tiltilskudsmodtagere, hvor en kommune er hovedtilskudsyder, og detstatslige tilskud samtidigt er meget begrænset.KL har således lagt stor vægt på, at den-ne kategori af tilskudsmodtagere helt eller helt overvejende bliver fritaget for en nor-merende statslig regulering af sine budget-, regnskabs-, og revisionsforhold.For bl.a. at komme KL’s synspunkter på dette punkt i møde vil der - når der er tale omsmå statslige driftstilskud - i den bekendtgørelse, som skal udstedes med hjemmel i lo-ven, blive fastsat en bagatelgrænse. Anvendelsen af denne bagatelgrænse bevirker, atder fra Kulturministeriets side vil blive stillet meget lempelige krav til de tilskudsmod-tagere, hvor ministeriet yder et begrænset årligt driftstilskud. Således vil kravene ikkevære til hinder for, at en kommune fastlægger reguleringen af og tilsynet med til-skudsmodtageren, når kommunen er hovedtilskudsyder, så længe det statslige tilskudsamtidigt er under den fastsatte bagatelgrænse.Kulturministeriet vurderer, at den nævnte fastsættelse af en bagatelgrænse i bekendt-gørelsen, hvorunder tilskudsmodtageren sædvanligvis alene vil skulle fremsende enstandardiseret erklæring på tro og love, fuldt ud imødekommer KL’s bemærkninger ogsynspunkter for netop denne type af tilskudsmodtagere.
Dok. nr. 753852
Side 2
Kulturministeriet betragter det herudover som en fordel og som en forenkling, at derfremover som udgangspunkt vil gælde et mere ensartet regelsæt for øvrige tilskudsmod-tagere, der modtager tilskud fra såvel stat som kommune. Tilsvarende må det som kon-sekvens af lovforslaget betragtes som en smidiggørelse, at tilsynsansvaret m.v. som ud-gangspunkt tydeligt forankres hos den offentlige hovedtilskudsyder, når flere offentligemyndigheder yder driftstilskud.KL har under drøftelsen med Kulturministeriet anerkendt den bærende intention i lov-forslaget om entydigt at placere ansvaret for tilsynet med disse tilskudsmodtagere.KL har ligeledes været indforstået medmuligheden for,at tilskudsmodtagere, hvor éneller flere kommuner er hovedtilskudsydere og, hvor det vurderes hensigtsmæssigt efterkonkret aftale mellem kommune og stat, kan blive omfattet af loven som helhed. En så-dan aftale vil kunne indgås efter lovens § 1, stk. 3.
Per Stig Møller