Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 5
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
16. november 2010Færdsels- og våben-kontoret2010-156-0284KSA40218
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 8 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Implementering af dele af tredje kørekort-direktiv – ændring af gyldighedstiden for kørekort), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. oktober 2010. Spørgs-målet er stillet efter ønske fra Karsten Nonbo (V).
Lars Barfoed/Freja Sine Thorsboe
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 8 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til
lov om ændring af færdselsloven (Implementering af dele af tredje
kørekortdirektiv – ændring af gyldighedstiden for kørekort) (L 5):
”Vil ministeren oplyse nøjagtigt, i hvilke kørekortskategorierder lægges op til forhøjede aldersgrænser i forhold til gæl-dende regler?”Svar:
Med lovforslaget implementeres alene dele af tredje kørekortdirektiv. Deøvrige dele af direktivet, herunder alderskravene for erhvervelse af køre-kort til de forskellige kategorier er ikke omfattet af lovforslaget. Alders-grænser for erhvervelse af kørekort er i dag nærmere reguleret i køre-kortbekendtgørelsen, og de ændringer af aldersgrænserne, som direktivetnødvendiggør, vil blive gennemført ved en ændring af kørekortbekendt-gørelsen.Der er endnu ikke udarbejdet en ændringsbekendtgørelse, og det er der-for på nuværende tidspunkt for tidligt at sige, hvordan ændringerne heltpræcist vil blive udformet. Justitsministeriet arbejder dog ud fra en ho-vedregel om så vidt muligt at opretholde de gældende aldersgrænser. Pånogle punkter vil direktivet dog medføre en forhøjelse af alderskravet,f.eks. vedrørende kørekort til motorcykel.Efter de gældende danske regler skal man i dag være fyldt 18 år for atføre lille motorcykel, og aldersgrænsen for at føre stor motorcykel er 20år, hvis føreren har mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel.Hvis føreren ikke har 2 års erfaring med lille motorcykel, er alderskravet21 år, jf. kørekortbekendtgørelsens § 15.Efter tredje kørekortdirektiv vil der fremover være tre forskellige motor-cykelkategorier: let motorcykel (kategori A1), mellemstor motorcykel(kategori A2) og stor motorcykel (kategori A). Direktivet fastsætter somudgangspunkt aldersgrænsen for A1 til 16 år, aldersgrænsen for A2 til 18år og aldersgrænsen for A til 20 år. For stor motorcykel (A2) er det i gi-vet fald påkrævet, at man har mindst 2 års erfaring med kørsel på mel-lemstor motorcykel. I modsat fald er alderskravet 24 år for stor motorcy-kel.
2
I direktivet gives der mulighed for, at medlemsstaterne kan hæve alders-grænsen for de lette motorcykler til 17 eller 18 år, og Justitsministerietpåtænker at fastholde den nuværende aldersgrænse på 18 år.Med direktivet styrkes den trinvis adgang til erhvervelse af motorcykel-kørekort med det formål at sikre en bedre færdselssikkerhed både for mo-torcyklisterne selv og for deres medtrafikanter. En fastholdelse af alders-grænsen på 18 år for lette motorcykler (A1) vil som følge af direktivetskrav om trinvis adgang til erhvervelse af motorcykelkørekort medføre, atdet vil være nødvendigt at fastsætte aldersgrænsen for erhvervelse af kø-rekort til kategori A2 (mellemstor motorcykel) til 20 år, hvorefter manefter 2 års erfaring med den mellemstore motorcykel – dvs. som 22-årig– kan erhverve kørekort til en stor motorcykel (kategori A). For så vidtangår store trehjulede motorcykler skal alderskravet ifølge direktivetfastsættes til 21 år, uanset om den pågældende har forudgående erfaring.Tredje kørekortdirektiv nødvendiggør desuden, at alderskravene for er-hvervelse af kørekort til kategori C (lastbil) og CE (lastbil med stort på-hængskøretøj) hæves fra de nuværende 18 år til 21 år. For kategori D(bus) og DE (bus med stort påhængskøretøj) fastlægger direktivet, at al-derskravene skal forhøjes fra de nuværende 21 år til 24 år.For så vidt angår alderskravene for kørekort til lastbil og bus skal det dogbemærkes, at tredje kørekortdirektiv indeholder en henvisning til direktiv2003/59/EF om grundlæggende kvalifikationskrav og efteruddannelses-krav for førere af visse køretøjer, der benyttes til godstransport eller per-sonbefordring ad vej. Tredje kørekortdirektivs henvisning til direktivetom grundlæggende kvalifikationskrav indebærer, at de – i visse tilfældelavere – alderskrav, som gælder for kørekorterhvervelse, når erhvervelsensker i forbindelse med en erhvervschaufføruddannelse, gælder ved sidenaf alderskravene i kørekortdirektivet. Direktivet om grundlæggende kva-lifikationskrav er implementeret i dansk ret ved Transportministeriets be-kendtgørelse nr. 337 af 28. april 2008.Der vil på denne baggrund i kørekortbekendtgørelsen blive fastsat en al-dersgrænse på 21 år for kategori C og CE samt 24 år for kategori D ogDE, men dog således, at de gældende alderskrav for kørekorterhvervelse iforbindelse med en erhvervschaufføruddannelse påtænkes opretholdt.Endvidere bemærkes det, at Justitsministeriet i forbindelse med den vide-re implementering af tredje kørekortdirektiv påtænker at benytte sig af3
direktivets muligheder for her i landet at bibeholde de eksisterende al-dersgrænser for erhvervelse af kørekort til lastbil mv. i relation til køretø-jer, der benyttes af forsvaret mv. Der henvises i den forbindelse til Ju-stitsministeriets besvarelse af 11. november 2010 af spørgsmål nr. 14vedrørende lovforslaget.Med tredje kørekortdirektiv indføres som noget nyt et krav om kørekorttil knallert (kategori AM). Reglerne herom vil blive reguleret i et særskiltlovforslag om knallerter.
4