Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 49
Offentligt
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
8. december 2010
Besvarelse af spørgsmål 4 ad L 49 stillet af Erhvervsudvalget den 19.
november 2010
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. november 2010 fraForsikring & Pension, jf. L 49 - bilag 6.Svar:
Forsikring & Pension har anført, at udkastet til Solvens II i nuværendeform ikke indeholder et krav om, at mindst halvdelen af den variable løntil direktionen og øvrige væsentlige risikotagere skal udbetales i aktiereller andre aktiebaserede instrumenter i virksomheden.Dette er korrekt, men udkastet til regler er ikke endeligt, og det forventesder indarbejdes et mere præcist afsnit om aflønning.Det følger imidlertid af den danske politiske aftale om forsvarlig afløn-ningspolitik i den finansielle sektor, der blev indgået mellem regeringenog forligspartierne (S, DF, SF, RV og LA), at reglerne om aflønning skalfinde anvendelse på alle finansielle virksomheder. Hermed menes finan-sielle virksomheder, der er omfattet af lov om finansiel virksomhed, bl.a.forsikringsselskaber, tværgående pensionskasser og pengeinstitutter.Langt de fleste finansielle virksomheder, som omfattes af reglerne omaflønning, er aktieselskaber, men reglerne vil tillige finde anvendelse påeksempelvis tværgående pensionskasser og gensidige forsikringsselska-ber, der ikke er aktiebaserede, samt arbejdsmarkedspensionsselskaber,der er stiftet som livsforsikringsaktieselskaber, men hvor aktionærkredsener afgrænset til nærmere angivne faglige organisationer, samt ATP ogLD.Der er i lovforslaget taget højde for, at de forsikringsselskaber, der ikkeer aktieselskaber, har sværere ved at efterleve dette krav, idet forsikrings-selskaber ifølge de foreslåede regler har en bredere valgmulighed i for-hold til, hvilke instrumenter halvdelen af den variable løn skal bestå af.Ligeledes er der taget hensyn til, at arbejdsmarkedspensionsselskabernesaktionærkreds på forhånd er angivet i vedtægterne til at skulle være fagli-ge organisationer og således ikke medarbejdere i virksomheden. Alleforsikringsselskaberne kan derfor vælge, at halvdelen af den variable lønbestår af visse former for efterstillet gæld udstedt af forsikringsselskabet.Jeg er opmærksom på, at det for modtageren ikke indebærer nøjagtigt desamme konsekvenser at blive honoreret med et efterstillet gældsbrev som
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/2
at blive honoreret med en aktie, idet det efterstillede gældsbrev ikke påsamme måde som en aktie har en kursværdi, men værdien vil fx kunnegøres afhængig af udviklingen i selskabets investeringsresultater. Dervedvil instrumentet tilsvarende en aktie afspejle udviklingen i virksomhedensresultater. Det er i følge forslaget tilstrækkeligt, hvis selskaberne udbeta-ler mindst halvdelen af den variable løn i kapitalinstrumenter, hvor vær-dien eksempelvist gøres afhængig af fx investeringsresultatet i den på-gældende virksomhed.Forsikringsselskabernes mulighed for at vælge at betale den variable løn iform af et efterstillet gældsbrev imødekommer ønsket i den politiske afta-le, om, at alle finansielle virksomheder har lige vilkår på aflønningsom-rådet. Dette hensyn har været det bærende i udformningen af denne regel.Det er min opfattelse, at vi får den mest hensigtsmæssige regulering, hvisalle finansielle virksomheder er omfattet af reglerne om aflønning.Forsikring & Pension opfordrer afslutningsvis til, at Erhvervsudvalgetundersøger, hvilke konsekvenser en indførelse af bankregler vil have forkonkurrenceevnen overfor de øvrige EU-lande, herunder om andre sam-menlignelige lande har indført tilsvarende regler for deres forsikringssel-skaber.Reglerne må forventes at have betydning for konkurrenceevnen over forselskaber, som driver forsikringsvirksomhed i lande, der eksempelvishverken stiller krav til virksomhederne om, at de skal have en forsvarliglønpolitik, der er i overensstemmelse med og fremmer en sund og effek-tiv risikostyring, eller indfører loft over den variable løndel. Det kan fxhave en vis betydning for forsikringsselskabernes muligheder for at re-kruttere, da det – indtil implementeringen af Solvens II – sker i konkur-rence med udenlandske virksomheder uden lovmæssige begrænsninger ilønpolitikken. Dette skal imidlertid sammenholdes med, at forsikrings- ogpensionsselskaber for visse medarbejdergrupper konkurrerer med øvrigedanske finansielle virksomheder om at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.