Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling), Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling), Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 42 , L 42 A , L 42 B
Offentligt
923447_0001.png
923447_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
29-11-2010I forbindelse med behandlingen af (L 42) Forslag til Lov om Forslag tillov om ændring af lov om pædagogikum i de gymnasiale uddannelser oglov om folkeskolen. (Behandling af klager over bedømmelse af prøven iteoretisk pædagogikum, anerkendelse af udenlandske lærerkvalifikationerog afskæring af klageadgang) har Folketingets Uddannelsesudvalg efterønske fra Marlene Harpsøe (DF) i brev af 15. november 2010 stillet migfølgende spørgsmål:Spørgsmål 1:”Vil ministeren redegøre for, om ministeren med bemyndigelsen om atfastsætte nærmere regler om krav til godkendelse af udenlandske lærer-kvalifikationer vil fastsætte krav om, at man ikke kan få godkendtudenlandske lærerkvalifikationer, medmindre man kan tale og skrivedansk? ”Svar:Det fremgår allerede af de gymnasiale uddannelsesbekendtgørelser forhf, stx, hhx og htx, at undervisningssproget i de danske gymnasiale ud-dannelser er dansk. Endvidere fremgår det af pædagogikumbekendtgø-relsen for de gymnasiale uddannelser, at skolens leder inden ansættelsenaf udenlandske gymnasielærere skal sikre sig, at lærerne har de fornødnedanskkundskaber.For så vidt angår folkeskolen, er det ikke direkte fastsat i lovgivningen, atundervisningssproget er dansk. Justitsministeriet har imidlertid i notat af1. juni 2007 udtalt, at det efter en samlet vurdering af folkeskoleloven ogforarbejderne hertil, sammenholdt med friskoleloven, må antages at væreforudsat i folkeskoleloven, at undervisningssproget i folkeskolen erdansk.
2
Derfor er det ikke nødvendigt at fastsætte yderligere krav om, at læreremed udenlandsk lærerkvalifikationer skal kunne tale og skrive dansk.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard