Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 41
Offentligt
Lauge Larsen, borgmester i Mosø KommuneLene Kjelgaard Jensen, borgmester i Thisted Kommune
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547E-mail [email protected]www.uvm.dk
Kære Lauge Larsen og Lene Kjelgaard Jensen.Tak for jeres henvendelser d. 22. november og d. 23. november 2010angående besparelserne på VUC-området og uddannelsesområdet gene-relt på Finansloven for 2011.Jeg vil gerne indlede med at understrege, at den økonomiske situation,som Danmark står i, gør det nødvendigt at prioritere ressourcerne – ogsåinden for uddannelsesområdet. I en sådan situation ønsker jeg at anven-de statens midler der, hvor de gør mest gavn i forhold til at opkvalificerearbejdsstyrken.VUC-områdetTilpasningen af tilskuddene til de almene voksenuddannelser skal ses ilyset af de meget store overskud, som sektoren har oparbejdet over deseneste år. VUC-sektoren havde således i 2009 et overskud på 190 mio.kr. og på 75 mio. kr. i 2008 samt 99 mio. kr. i 2007. Dette tyder på, at detakster, der blev fastsat i forbindelse med overgangen til staten har væretfastsat for højt.Analyser viser bl.a., at der i 2009 var overskud på over 90.000 kr. pr.årselev på ordblindeundervisningen.Besparelserne på de almene voksenuddannelser indebærer også en højeregrad af målretning af tilskuddene til personer med arbejdsmarkedstil-knytning.Konkret lægges der op til, at alderspensionister og efterlønsmodtagere på60 år og derover skal betale 750 kr. mere pr. fag på AVU og hf-enkeltfag,mens det fortsat vil være gratis at følge undervisningen på FVU og ord-blindeundervisning.Initiativet betyder, at midlerne målrettes dem, der har mest brug for dem.Det er særligt de kortuddannede og personer med behov for at få opkva-lificeret de grundlæggende kompetencer.
2Personer uden arbejdsmarkedstilknytning indgår ikke i arbejdsstyrken ogderes deltagelse i voksen- og efteruddannelseskurser må derfor i højeregrad betragtes som fritidsorienteret. Derfor synes jeg også, det er rime-ligt, at disse personer skal betale mere for at deltage i kurser på VUC elleralternativt følge sammenlignelige kurser i folkeoplysningsforbundene.Pensionister og efterlønsmodtagere har altså fortsat mulighed for at følgegrundlæggende IT såvel på VUC som i folkeoplysningsforbundene.Indførelsen af fuld deltagerbetaling for personer med en videregåendeuddannelse er med til at målrette statens midler til voksen- og efterud-dannelse mod dem, der har mest brug for det. Det er særligt de kortud-dannede og personer med behov for at få opkvalificeret de grundlæg-gende kompetencer.Når personer med en videregående uddannelse fremover selv skal betaleden fulde deltagerbetaling ved deltagelse i kurser, som er henvendt tilkortuddannede, er det ikke, fordi jeg mener, at personer med en videre-gående uddannelse ikke skal efteruddannes. Men jeg mener, de skal vide-reuddannes på et niveau, der som minimum er på samme niveau somdet, de allerede har. Personer med en videregående uddannelse har jofortsat mulighed for at videreuddanne sig inden for åben uddannelse,f.eks. ved at tage en diplom- eller masteruddannelse.Desuden synes jeg ikke, at det er rimeligt at anvende store dele af statensmidler på, at personerne med en videregående uddannelse deltager i kur-ser på VUC med et primært fritidsorienteret perspektiv. Denne kursusak-tivitet, mener jeg, hører hjemme i folkeoplysningsforbundene.Det er forventeligt, at nogle af kursisterne på VUC efter de ændrede vil-kår vil søge over i folkeoplysningsforbundene. Jeg forventer dog ikkeaktivitetsfald i det omfang, I henviser til.Ændrede vilkår for SVUAngående de ændrede vilkår for SVU, er det min opfattelse, at en rammepå 40 uger med SVU giver gode muligheder for at tilrettelægge et indivi-duelt tilpasset efter- og videreuddannelsesforløb.Endvidere vil jeg gerne understrege, at en lønmodtager i en uopsagt stil-ling, der har indgået en aftale med sin arbejdsgiver om orlov til at deltagei en uddannelse med SVU og er begyndt på uddannelsen, vil kunne fort-sætte sin uddannelse med SVU, også efter en afskedigelse og derpå føl-gende fratræden.Lønmodtagere, der indgår en aftale om orlov til uddannelse med SVU ogpåbegynder uddannelsen efter afskedigelsen, kan fortsætte deres uddan-nelse med SVU i opsigelsesperioden, men ikke udover tidspunktet forderes fratræden.
3Forslaget har til formål at sikre, at SVU tildeles personer, der reelt er ibeskæftigelse, da målgruppen for SVU er beskæftigede, der ønsker atvidereuddanne sig. Personer, der er blevet ledige, eller som snart bliverdet, skal som udgangspunkt omfattes af den almindelige beskæftigelses-indsats med henblik på at komme i beskæftigelse igen hurtigst muligt.Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelseFor så vidt angår de erhvervsrettede voksen- og efteruddannelser (EVE),som I nævner i jeres henvendelse, sker størstedelen af takstreduktionen i2011 som følge af en midlertidig takstforhøjelse fra 2008-2010, udmøntetaf globaliseringsmidlerne. For at undgå at dette bortfald får særligt storekonsekvenser for nogle enkelte områder, har Undervisningsministerietomjusteret taksterne på finanslovsaftalen for 2011. Der vil derefter kunvære en enkelt takstgruppe, der reduceres med ca. 17 pct. mens de andrereduceres med mindre. Derudover reduceres taksterne på EVE, ligesomde øvrige uddannelsesområder, med 1,5 pct. i 2011 som følge af en di-spositionsbegrænsning. Det er naturligvis uheldigt, at den midlertidigetakstforhøjelse bortfalder i samme år, hvor staten er nødt til at spare påalle områder.I nævner i jeres henvendelse, at der er indført et loft på 140.000 kr. pr.årselev. Jeg må gøre opmærksom på, at dette loft kun gælder for ledigesdeltagelse i 6 ugers selvvalgt uddannelse. Beskæftigede kan fortsat deltagei samtlige AMU-kurser, ligesom ledige kan deltage i alle kurserne som ledi den aktive beskæftigelsesindsats. Der vil altså ikke være tale om en hal-vering af efteruddannelsen inden for de områder, som I nævner, da detkun er ca. 17 pct. af den samlede efteruddannelse på AMU, der tagessom led i 6 ugers selvvalgt uddannelse.Uddannelse i yderområderneI forhold til besparelserne på erhvervsuddannelserne vil jeg gerne pointe-re, at statstilskuddet til erhvervsskolerne er højere end nogensinde, og atbesparelser på erhvervsskolerne skal ses i lyset af dette historisk højeniveau.Jeg føler mig overbevist om, at erhvervsskolerne vil kunne foretage ef-fektiviseringer og samtidig fortsætte med at levere uddannelse af høj kva-litet.I udtrykker i jeres henvendelse bekymring for, at besparelserne i Finans-lovsaftalen vil skade yderområdernes muligheder for at højne uddannel-sesniveauet.I den sammenhæng vil jeg gerne påpege, at tilskudsstrukturen er indrettetsåledes, at den understøtter fagudbuddet i mindre afdelinger på såvelerhvervsskoler som VUC’er.
4Det er en del af finanslovsaftalen, at der ikke ændres på de faste tilskudnetop for at understøtte fagudbuddet i de tyndt befolkede dele af landet.På VUC drejer det sig om grundtilskud, regionalt undervisningstilskudog ø-tilskud, der har til formål at give økonomisk grundlag for undervis-ning med holdstørrelser i de tyndtbefolkede dele af landet. De faste til-skud pr. årselev varierer således fra 800 kr. pr. årselev til 16.800 kr. pr.årselev, hvor det særligt er de små VUC’er i udkantsområder, der modta-ger et meget højt samlet tilskud pr. årselev.Også på de mindre erhvervsskoler udgør grundtilskuddet og udkantstil-skuddet en større andel af det samlede tilskud, end på de større skoler.Samlet set mener jeg, at tilskudsstrukturen og den store aktivitetstilgangde senere år vil understøtte gode muligheder for uddannelse - også i detyndtbefolkede egne.Finanskrisen har skabt et stort pres på statens økonomi, som gør detnødvendigt at skabe balance mellem de offentlige indtægter og udgifter.For at opsvinget kan udvikle sig og blive selvbærende, er det nødvendigtat begrænse den offentlige sektors vækst og sikre det private mod nyeskatter og afgifter.I sidste ende mener jeg også, at gode udviklingsvilkår i yderområderne erbetinget af, at vi får skabt samfundsøkonomisk vækst.
Med venlig hilsen
Tina Nedergaard