Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
L 31
Offentligt
917442_0001.png
917442_0002.png
917442_0003.png
J.nr.10-115023Dato: 17. November 2010
TilFolketinget – Skatteudvalget
L 31 – Forslag til Lov om ændring af toldloven (Kontrol med likvide mid-ler, kontrolanlæg ved landfaste forbindelser til udlandet og hjemmel tilanvendelse af kropsscannere i forbindelse med personeftersyn).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 4. november 2010.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Niels Helveg Petersen (RV).
Troels Lund Poulsen/ Susse Meulengracht

Spørgsmål:

Hvad er begrundelsen for, at ministeren finder det nødvendigt allerede på nuværende tids-punkt at stille forslag om en hjemmelsbestemmelse til anvendelse af kropsscannere, nårman på nuværende tidspunkt ikke ved, om man overhovedet vil og bør bruge kropsscanne-re, jf. at flere væsentlige aspekter forbundet med anvendelse af kropsscannere ikke er af-dækket på nuværende tidspunkt, hvor Folketinget behandler lovforslaget. Således oplyserministeren selv, at de sundhedsmæssige aspekter forbundet med kropsscannere endnu ikkeer afdækket men først kan ventes afklaret i løbet af 2011. Endvidere er der ikke i lovforsla-get omtalt, hvorledes der vil blive taget højde for at sikre overholdelse af dataregistrerings-regler og i øvrigt forbygge, at der kan ske misbrug af oplysninger indhentet ved anvendelseaf kropsscannere, ligesom de økonomiske konsekvenser specifikt for anvendelse af krops-scannere ikke er omtalt i lovforslagets bemærkninger.

Svar:

Af retssikkerhedsmæssige grunde er det ønskeligt, at loven indeholder en fuldstændig klarhjemmel til kropsscanning. Og denne hjemmel bør være på plads inden der tages endeligstilling til anskaffelse af kropsscannere.Derfor er det nødvendigt, at en bestemmelse herom indgår i det fremsatte lovforslag.De sundhedsmæssige aspekter har været drøftet med Statens Institut for Strålebeskyttelse,der har oplyst, at der generelt gælder samme administrative og tekniske krav for kropsscan-nere, som der stilles til medicinsk udstyr, medmindre kropsscanneren anvender en mindrestråledosis.For sidstnævntes vedkommende er det en betingelse, at scanneren betjenes af mindst tomedarbejdere, der hver har gennemført et uddannelsesforløb fastlagt af Statens Institut forStrålebeskyttelse, at scanningen ikke gennemføres på rejsende, der er gravide, og at den fo-retages i et separat område, hvortil uvedkommende ikke har adgang.Dertil kommer, at kropsscannerne skal leve op til nogle tekniske standarder. SKAT skal éngang om året sende en rapport til Statens Institut for Strålebeskyttelse over de scanninger,der er gennemført i det forløbne år.Jeg vedlægger til udvalgets orientering kopi af brev af 23. september 2010 fra Statens Insti-tut for Strålebeskyttelse til SKAT om kravspecifikation til bodyskanning i forbindelse medtoldkontrol.SKAT er i øjeblikket ved at indhente en lægefaglig dokumentation for, at udstyrstypen medden mindre stråledosis kan give den ønskede billedkvalitet.Dataregistreringsreglerne vil naturligvis blive overholdt. Brugen af kropsscannere ændrerheller ikke de procedureregler, der gælder for tilsyn og kontrol med personer, herunderkropsvisiteringer.Ved brug af kropsscanning skal der udarbejdes interne procedureregler og instrukser forlogning og udførelse af selve scanningen med dokumentation for den rejsendes samtykke.For at forebygge misbrug vil selve scanningsbilledet ikke blive gemt, medmindre det på-tænkes at indgå som dokumentation i en eventuel straffesag.Når den udtrykkelige hjemmel til kropsscanning er på plads, og der er dokumentation for,at udstyret kan give den ønskede billedkvalitet, vil der skulle laves et udbudsmateriale.Side 2
Hver scanner vurderes at beløbe sig til ca. 1,3 mio. kr. inklusive prisen for selve scannerenog uddannelse af personale i betjening og billedlæsning, men eksklusive de årlige omkost-ninger til teknisk vedligeholdelse mv., der ventes at løbe op i ca. 20.000 kr.Jeg kan tilføje, at der i Københavns Lufthavn årligt udføres ca. 500 kropsvisiteringer, hvorder medvirker flere toldmedarbejdere og evt. med bistand fra politiet.
Side 3