Fremsat den 29. april 2011 af
økonomi- og erhvervsministeren (Brian Mikkelsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en garantifond for
indskydere og investorer, lov om finansiel stabilitet og
ligningsloven
(Indførelse af medgiftsordning for
nødlidende pengeinstitutter)
§ 1
I lov om en garantifond for indskydere og
investorer, jf. lovbekendtgørelse nr. 133 af 22. februar
2011, som ændret ved § 30 i lov nr. 718 af 25. juni
2010, foretages følgende ændringer:
1. § 2 affattes således:
Ȥ 2. Opfylder et
pengeinstitut med tilladelse efter § 7 i lov om finansiel
virksomhed ikke længere kapitalkravene i lov om finansiel
virksomhed, og er der fastsat en frist i medfør af
§ 225, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed og har
instituttet iværksat de foranstaltninger, der skal til for at
ville lade sig afvikle efter reglerne i kapitel 4 b i lov om
finansiel stabilitet, kan Fonden beslutte at medvirke til en
afvikling af instituttet ved at tilføre midler eller stille
garanti til dækning af pengeinstituttets samtlige
ikke-efterstillede kreditorer, jf. § 16 k i lov om
finansiel stabilitet (medgift). Fonden træffer beslutning
herom, når det må skønnes, at en sådan
afvikling påfører Fonden færre omkostninger end
afvikling efter §§ 16 e -16 i i lov om finansiel
stabilitet, og løsningen ud fra en forretningsmæssig
betragtning er holdbar.
Stk. 2. Fonden kan
ikke træffe beslutning om at medvirke til en afvikling af
instituttet ved at tilføre midler eller stille garanti til
dækning af pengeinstituttets aktie-, garanti- eller
andelskapital og anden efterstillet kapital, jf.
§§ 132 og 136 i lov om finansiel virksomhed.
Stk. 3. Fonden
afholder via pengeinstitutafdelingen omkostningerne forbundet med
selve medgiften og omkostninger, som Finansiel Stabilitet A/S
påtager sig som eksekutor på ordningen.
Stk. 4. Beslutning
om medvirken efter stk. 1 træffes af Fondens formand og
næstformand og de to repræsentanter i bestyrelsen, der
repræsenterer de institutter, der er nævnt i
§ 3, stk. 1, nr. 1, efter indstilling fra
værdiansættelsesrådet, jf. § 5,
stk. 8.
Stk. 5. Fondens
deltagelse efter stk. 1 kan ske i fællesskab med
andre.«
2. I
§ 5 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Afviklingsafdelingens værdiansættelsesråd
udarbejder en vurdering af, om medvirken efter § 2
påfører Fonden færre omkostninger end afvikling
efter §§ 16 e -16 i i lov om finansiel stabilitet,
og om løsningen ud fra en forretningsmæssig
betragtning er holdbar. Værdiansættelsesrådets
medlemmer må ikke deltage i en vurdering af et pengeinstitut,
hvori de er ansat. Et pengeinstitut, der har medlemmer i
værdiansættelsesrådet kan ikke afgive bud
på et nødlidende pengeinstitut, hvis det
pågældende medlem har deltaget i vurderingen for
værdiansættelsesrådet.«
3. § 18, stk. 4, affattes
således:
»Stk. 4.
Afviklingsafdelingens værdiansættelsesråd
udgøres af 4 medlemmer, der repræsenterer
institutterne nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1.
Medlemmerne udpeges af økonomi- og erhvervsministeren efter
indstilling fra Finansrådet for 3 år ad gangen. Der
udpeges suppleanter efter tilsvarende procedure.
Værdiansættelsesrådet vælger en formand
blandt sine medlemmer. § 21 c finder i øvrigt
anvendelse for medlemmer af værdiansættelsesrådet
og dets suppleanter.«
§ 2
I lov om finansiel stabilitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 875 af 15. september 2009, som
ændret ved § 14 i lov nr. 516 af 12. juni 2009,
§ 7 i lov nr. 1273 af 16. december 2009, § 1 i
lov nr. 721 af 25. juni 2010 og § 14 i lov nr. 1556 af
21. december 2010, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 16 j i kapitel 4 indsættes:
Ȥ 16
k. Finansiel Stabilitet A/S eksekverer beslutninger truffet
af Fonden for indskydere og investorer i overensstemmelse med
§ 2 i lov om en garantifond for indskydere og investorer
om at tilføre midler eller stille garanti til dækning
af pengeinstituttets ikke-efterstillede kreditorer (medgift).
Stk. 2. Finansiel
Stabilitet A/S' eksekvering efter stk. 1 kan være
betinget af, at der gennemføres en åben og transparent
proces med mulighed for interesserede overtagende pengeinstitutter
til at fremkomme med bud.
Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
for Finansiel Stabilitet A/S' medvirken til afvikling af et
pengeinstitut efter stk. 1 og om samarbejdet i den forbindelse
mellem Finansiel Stabilitet A/S, Finanstilsynet og Garantifonden
for indskydere og investorer, herunder også indhentelse af
overtagelsestilbud.«
§ 3
I Ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1365 af 29. november 2010, som senest ændret ved
§ 7 i lov nr. 254 af 30. marts 2011, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 7 B, stk. 2,
indsættes efter 1. pkt.:
»Det samme gælder beløb, der
udbetales i medfør af § 16 k i lov om finansiel
stabilitet.«
2. § 7 B, stk. 2, 2. pkt., der
bliver 3. pkt., affattes således:
»Den del af overtagne forpligtelser, der er
dækket af beløb efter 1. eller 2. pkt., kan ikke anses
for en del af anskaffelsessummen for de overtagne aktiver fra det
nødlidende pengeinstitut.«
§ 4
Økonomi- og erhvervsministeren bemyndiges
til at fastsætte lovens ikrafttrædelsestidspunkt.
§ 5
Stk. 1.
§§ 1 og 3 gælder ikke for
Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
§ 1 kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvis i kraft for Grønland og Færøerne med de
afvigelser, som de grønlandske og færøske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Ordningen med medgiftsløsning | | 3.2. | Finansiering af medgiftsordningen | | 3.3. | Ligningsloven | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Høring | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Den 1. oktober 2010 trådte lov nr. 721 af
25. juni 2010 om ændring af lov om finansiel stabilitet, lov
om finansiel virksomhed, lov om en garantifond for indskydere og
investorer og lov om påligningen af indkomstskat til staten
(håndtering af nødlidende pengeinstitutter efter den
generelle statsgarantiordnings udløb)(herefter kaldet
Bankpakke III) i kraft. Med loven blev der etableret en ordning til
håndtering af nødlidende pengeinstitutter efter den
30. september 2010, hvor Finansiel Stabilitet A/S har fået
adgang til fortsat at overtage nødlidende pengeinstitutter
med henblik på afvikling, men uden en generel statsgaranti.
Bankpakke III gælder kun for institutter, der modtager
indlån, og som dermed har dansk tilladelse til at drive
pengeinstitutvirksomhed.
Beslutning om anvendelse af Bankpakke III vil kun
blive iværksat i de tilfælde, hvor et pengeinstituts
egne bestræbelser på at finde en markedsmæssig
løsning er resultatløse. Pengeinstituttet vil dermed
først kunne blive håndteret via Bankpakke III, hvis
det viser sig, at pengeinstituttet ikke kan komme til en
løsning, der medfører, at pengeinstituttet kan
opfylde kapitalkravene. Med ordningen er der således lagt op
til, at markedsmæssige løsninger og private
overdragelser afsøges, inden Bankpakke III i regi af
Finansiel Stabilitet A/S anvendes. Bankpakke III er således
alene et alternativ til konkurs, og markedsmæssige
løsninger og private overdragelser går forud for
brugen af afviklingsordningen.
De erfaringer, der er gjort, har imidlertid vist,
at det kan være vanskeligt at finde private løsninger
i praksis i den finansielle sektor. Dette gælder også i
forhold til en dækning af et nødlidende pengeinstituts
underbalance i regi af Det Private Beredskab til Afvikling af
Nødlidende Banker, Sparekasser og Andelskasser (Det Private
Beredskab), som den finansielle sektor har etableret.
Som en konsekvens heraf har
spørgsmålet om at forbedre mulighederne for at skabe
private løsninger forud for anvendelsen af
afviklingsordningen i Bankpakke III været overvejet.
På den baggrund foreslås det, at der
indføres en ordning, hvorved Garantifonden for indskydere og
investorer (Indskydergarantifonden) kan træffe beslutning om
at deltage aktivt i en afvikling af et nødlidende institut
ved at tilføre midler eller stille garanti til dækning
af instituttets ikke-efterstillede kreditorer overfor et
pengeinstitut, der er interesseret i at overtage det
nødlidende pengeinstitut (medgiftsordning). Finansiel
Stabilitet A/S vil skulle effektuere en sådan beslutning.
Formålet med medgiftsordningen i relation
til håndtering af nødlidende pengeinstitutter er at
muliggøre en smidig og markedsbaseret afvikling af et
nødlidende pengeinstituts aktiviteter ved at det overtages
af et andet pengeinstitut samtidig med, at det påfører
Indskydergarantifonden færre omkostninger end afvikling efter
Bankpakke III.
Ved anvendelsen af medgiftsordningen afvikles et
nødlidende pengeinstitut således gennem en
fuldstændig overdragelse af dets aktiver og passiver til et
andet pengeinstitut, som er i stand til at drive de samlede
aktiviteter videre i en holdbar forretningsmodel. Det til gavn for
alle ikke-efterstillede kreditorer, herunder indskydere, der ikke
vil lide tab. Det overtagende pengeinstitut skal efter overtagelsen
være rentabelt også på længere sigt og skal
kunne magte både økonomisk og ledelsesmæssigt
m.v. at overtage det nødlidende pengeinstitut, således
at der er skabt en mulig vedvarende løsning på det
nødlidende pengeinstituts situation.
Indskydergarantifonden kan ikke tilføre
midler med henblik på sikring af selskabskapitalen og
efterstillede kreditorer i det nødlidende pengeinstitut.
Ved at indføre en medgiftsordning etableres
der en fast procedure, som bevirker, at der vil blive foretaget en
konkret vurdering af den økonomiske og
forretningsmæssige hensigtsmæssighed af at yde medgift
i forbindelse med overdragelsen af et nødlidende
pengeinstituts aktiver og passiver set i forhold til alternativet,
der er afvikling ved Bankpakke III i regi af Finansiel Stabilitet
A/S.
Samtlige omkostninger til
medgiftsløsningen, herunder Finansiel Stabilitet A/S'
eksekvering, vil blive afholdt af Indskydergarantifonden.
Forslaget skal ses i lyset af, at finansieringen
af en medgiftsordning påhviler den finansielle sektor, og at
forslaget alene etablerer en ramme, der sikrer en koordinering i
sektoren i forhold til arbejdet med at finde en markedsmæssig
løsning.
Samtidig sikres det at afviklingsredskaberne er
samlet i så få organisationer som muligt, med henblik
på at kunne sikre den mest optimale udnyttelse af
ressourcerne.
2. Baggrund
Tilbage i 1990'erne kunne Indskydergarantifonden
efter de dagældende regler (lov nr. 415 af 26. juni 1998 om
en garantifond for indskydere og investorer) tilføre midler
og stille garantier til dækning af et instituts
ikke-efterstillede kreditorer i forbindelse med afvikling. De
tilførte midler og garantier måtte dog ikke overstige
Fondens skønnede tab ved en eventuel konkurs.
Efter gennemførelsen af
indskydergarantiloven i lov nr. 347 af 17. maj 2000 havde
Indskydergarantifonden fortsat mulighed for at medvirke til en
afvikling af et institut ved at tilføre midler eller stille
garanti til dækning af instituttets ikke-efterstillede
kreditorer, dog uden mulighed for at Indskydergarantifonden
måtte overtage et institut. Samtidig blev det muligt for
Indskydergarantifonden at stille en række krav til
instituttet, f.eks. at tilførsel af midler kunne betinges
af, at der skulle ske en udskiftning i instituttets direktion.
Ordningen blev herefter kaldt medgiftsordningen.
Sigtet med lovændringen i 2000 var at tage
højde for de statsstøtteretlige implikationer af
ordningen samtidig med, at ordningen fortsat skulle være
operationel. Det viste sig dog vanskeligt at gøre ordningen
fuld operationel for Indskydergarantifonden som følge af de
krav, der blev stillet for, at Indskydergarantifonden ikke var
omfattet af EU-reglerne om statsstøtte. Ordningen blev
derfor ophævet i 2007 med lov nr. 576 af 6. juni 2007,
samtidig med at der i loven skabtes grundlag for, at der kunne
oprettes frivillige ordninger.
På den baggrund stiftede Finansrådet i
2007 Det Private Beredskab med det formål at medvirke
til, at nødlidende banker, sparekasser og andelskasser - som
alternativ til konkurs - kunne afvikles ved, at en anden bank,
spare- eller andelskasse overtager det nødlidende institut
og viderefører dette.
Med baggrund i de opnåede erfaringer under
den finansielle krise har det imidlertid vist sig vanskeligt at
finde private løsninger i praksis for nødlidende
pengeinstitutter, herunder i regi af Det Private Beredskab. Som en
konsekvens heraf ønskes der skabt forbedrede muligheder for
at fremme markedsmæssige løsninger og private
overdragelser af nødlidende pengeinstitutter, der kan
gå forud for en anvendelse af afvikling i regi af Finansiel
Stabilitet A/S. Samtidig har EU-kommissionen haft udstedt
forskellige krisemeddelelser, der muliggør godkendelse af
statsstøtte efter forskellige kriterier. Endelig har
EU-Kommissionen i lyset af den finansielle krise igangsat et
arbejde med et kommende direktivudkast om revision af
indskydergarantiordninger, hvor der lægges op til, at
Indskydergarantiordninger skal have flere redskaber til at kunne
medvirke til håndteringen af nødlidende
pengeinstitutter.
På den baggrund foreslås der med dette
lovforslag etableret en ordning, der muliggør, at et
nødlidende pengeinstituts samtlige aktiver og passiver kan
overdrages til et andet institut ved at tilføre midler eller
stille garanti til dækning af det nødlidende instituts
ikke-efterstillede kreditorer, idet alle omkostninger forbundet
hermed dækkes af Indskydergarantifonden, der også
træffer beslutning om anvendelse af ordningen.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Medgiftsordningen
Med lovforslaget foreslås det at
indføre en medgiftsordning, hvorved Indskydergarantifonden
kan beslutte, at der tilføres midler eller stilles garanti
(medgift) overfor et overtagende pengeinstitut til dækning af
et nødlidende instituts ikke-efterstillede kreditorer. En
sådan medgiftsordning i relation til håndtering af
nødlidende pengeinstitutter vil kunne medvirke til en smidig
og markedsbaseret afvikling af et nødlidende pengeinstituts
aktiviteter ved, at det overtages af et andet pengeinstitut.
Samtidig foreslås der i lov om finansiel stabilitet skabt
hjemmel til, at Finansiel Stabilitet A/S kan eksekvere
Indskydergarantifondens beslutning om at kunne tilføre
midler eller stille garantier samt forestå de
nødvendige praktiske procedurer i forhold til institutter,
der potentielt er interesserede i at overtage et nødlidende
institut mod at modtage en medgift.
Brugen af den foreslåede medgiftsordning kan
komme i betragtning i det tilfælde, at et pengeinstitut ikke
længere opfylder kravene til solvens eller minimumskapital i
lov om finansiel virksomhed, og det nødlidende pengeinstitut
har truffet beslutning om at ville lade sig afvikle af Finansiel
Stabilitet A/S efter afviklingsordningen i lov om finansiel
stabilitet, jf. § 16 f, stk. 1, hvis det ikke kan
tilvejebringe den foreskrevne kapital inden for den af
Finanstilsynet fastsatte frist.
Det er for det første en forudsætning
for anvendelsen af muligheden, at der ved udløbet af den af
Finanstilsynet fastsatte frist er indgået en betinget
overdragelsesaftale, hvorefter et institut forpligter sig til at
overtage aktiver og passiver, bortset fra efterstillet kapital og
selskabskapital, fra det nødlidende institut, mod en given
medgift. Aftalen kan være betinget af, at der - såfremt
der i det konkrete tilfælde er krav herom -
gennemføres en efterfølgende åben og
transparent budrunde. Desuden skal aftalen betinges af
økonomi- og erhvervsministerens godkendelse, jf.
§ 204 i lov om finansiel virksomhed samt en eventuel
godkendelse fra konkurrencemyndighederne.
Det er tillige en forudsætning for
anvendelsen af muligheden, at Indskydergarantifonden træffer
beslutning om, at anvendelse af medgiftsløsningen samlet set
vurderes at ville være den økonomisk mest fordelagtige
løsning for Indskydergarantifonden (i regi af
pengeinstitutafdelingen og i regi af afviklingsafdelingen), og at
ordningen også ud fra forretningsmæssige overvejelser
kan anses som holdbar. Beslutningsgrundlaget for
Indskydergarantifonden tilvejebringes af
værdiansættelsesrådet, der på basis af
oplysninger tilvejebragt af Finansiel Stabilitet A/S foretager en
vurdering af de to punkter.
Finansiel Stabilitet A/S er forpligtet til at
tilvejebringe det nødvendige dokumentations- og
oplysningsgrundlag til brug for
værdiansættelsesrådets vurdering af, hvorvidt en
deltagelse i en medgiftsløsning i forbindelse med
håndtering af et nødlidende pengeinstitut på
baggrund af de foreliggende oplysninger vurderes at ville
være økonomisk mere fordelagtig for
Indskydergarantifonden frem for at skulle håndtere det
nødlidende institut via den eksisterende afviklingsordning i
regi af Bankpakke III. Det skal ses i sammenhæng med, at det
følger af den eksisterende afviklingsordning, at Finansiel
Stabilitet A/S' vurderingsteams foretager en gennemgang af det
nødlidende pengeinstituts aktiviteter, og review af
vurderingerne foretages af review eksperter udpeget af
værdiansættelsesrådet til brug for
fastsættelse af en mellemregning, jf. § 16 g,
stk. 7, i lov om finansiel stabilitet. Når
værdiansættelsesrådet skal tage stilling til en
mellemregning, vil det derfor være naturligt, at
værdiansættelsesrådet samtidig vurderer, om det
vil være økonomisk og forretningsmæssigt men
hensigtsmæssigt at give en medgift til afvikling af det
nødlidende pengeinstituts aktiviteter. Det skal fremgå
af den vurdering, at værdiansættelsesrådet har
sammenlignet de omkostninger, som Indskydergarantifonden
(både i regi af pengeinstitutafdelingen og
afviklingsafdelingen) vil have ved afvikling via
afviklingsordningen med de omkostninger, der er forbundet med en
deltagelse i en medgiftsløsning.
Værdiansættelsesrådet vil
endvidere skulle vurdere, om det overtagende institut også
på længere sigt vil kunne håndtere det
nødlidende institut. I den forbindelse kan der lægges
vægt på Finanstilsynets vurdering af løsningen
som værende holdbar, og om Finanstilsynet dermed vil godkende
overdragelsen af det nødlidende pengeinstitut til det
overtagende pengeinstitut. Indskydergarantifondens vurdering heraf
forventes at foregå over ganske kort tid og forventes derfor
at være baseret på en her og nu vurdering ud fra de
oplysninger, som det overtagende institut selv har tilvejebragt.
Der forventes således alene en vurdering ud fra de
oplysninger, der er mulige at fremskaffe givet den korte
tidshorisont.
Beslutningen om anvendelse af medgiftsordningen
træffes af Indskydergarantifondens formand, næstformand
og de to repræsentanter for Indskydergarantifondens
pengeinstitutafdeling i enighed.
I modsat fald vil der ikke kunne ske anvendelse af
medgiftsordningen.
Indskydergarantifonden er afskåret fra at
træffe beslutning om, at tilføre midler til sikring af
selskabskapitalen (aktie-, garanti- og andelskapital) og
efterstillet kapital.
Indskydergarantifondens bestyrelse og
værdiansættelsesrådet er sammensat af
repræsentanter for sektoren, og disse har derfor en interesse
i at sikre en korrekt og markedskonform vurdering af den
økonomiske hensigtsmæssighed i valget af
løsning, herunder en væsentlig interesse i at sikre,
at der ikke ydes en for stor medgift til det overtagende
pengeinstitut. Netop ud fra hensynet til at sikre, at det
overtagende institut ikke opnår en uberettiget
økonomisk fordel i form af en for stor medgift, hvilket vil
kunne give en konkurrenceøkonomisk fordel i forhold til
konkurrenterne, er det fastlagt, at beslutningen om valg af
medgiftsordningen skal træffes med deltagelse af de to
pengeinstitutrepræsentanter, og beslutningsgrundlaget
udarbejdes af værdiansættelsesrådet, der har
indgående kendskab til og indblik i forholdene i sektoren og
dermed gode forudsætninger for at vurdere, om der er tale om
en markedskonform medgift. Det kan ikke udelukkes, at der kan
være situationer, hvor størrelsen af de deltagende
pengeinstitutter eller omfanget af den ønskede medgift er
så stor, at det efter EUs statsstøtteregler i det
konkrete tilfælde vil skulle fastsættes som et krav, at
aftalen om medgift til et overtagende pengeinstitut betinges af, at
der forinden, der indgås endelig aftale, gennemføres
en åben og transparent proces, hvor andre eventuelt
interesserede overtagende institutter har mulighed for at fremkomme
med bud. Her har det institut, der har indgået en betinget
aftale om overdragelse, også have mulighed for at byde
på ny. Der kan endvidere i visse tilfælde være
mulighed for en forkøbsret.
Interesserede overtagende institutter kan alene
komme i betragtning til at deltage i processen, hvis de umiddelbart
opfylder de økonomiske og forretningsmæssige krav, der
stilles for tildelingen af medgift. I det tilfælde vil
eventuelt indkomne bud også skulle vurderes af
værdiansættelsesrådet, og den endelige beslutning
om valg af bud træffes af Indskydergarantifonden. Aftalen om
medgift vil desuden skulle betinges af en beslutning efter
§ 204, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed samt
konkurrencemyndighedernes godkendelse.
Da der med nærværende lovforslag er
tale om en ordning til dækning af et instituts underbalance,
er det givet, at instituttet har tabt egenkapitalen.
§ 247 i lov om finansiel virksomhed giver herefter det
nødlidende pengeinstituts bestyrelse mulighed for at
disponere som part i en salgsproces, hvor alternativet vil
være afvikling via afviklingsordningen i Bankpakke III.
Aftalen om medgift skal således ikke betinges af det
nødlidende pengeinstituts generalforsamlings beslutning.
Tildelingen af medgift kan ikke finde sted,
før end den endelige aftale er underskrevet.
3.2. Finansiering af
medgiftsordningen
Den foreslåede medgiftsordning gælder
kun for institutter, der modtager indlån, og som dermed har
tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed i Danmark, jf.
§ 7 i lov om finansiel virksomhed.
Ordningen vil i lighed med afvikling via Bankpakke
III i regi af Finansiel Stabilitet A/S blive finansieret via
Garantifonden for indskydere og investorer. Brug af en medgift til
håndtering af et nødlidende pengeinstitut vil
således blive finansieret af afviklingsafdelingen i Fonden.
Den finansielle sektor hæfter for betaling til
afviklingsafdelingen, hvorfor ordningen som sådan ikke
indebærer nogen økonomisk risiko for staten.
3.3. Ligningsloven
Ligningslovens § 7 B, stk. 1,
fastlægger den skattemæssige behandling af frivillige
private ordninger i henhold til § 21 a i lov om en
garantifond for indskydere og investorer. Ligningslovens
§ 7 B, stk. 2-3, indeholder de skattemæssige
konsekvenser af ordninger, der etableres via Finansiel Stabilitet
A/S i medfør af § 15 a i lov om en garantifond for
indskydere og investorer.
De frivillige ordninger sigter på en
videreførelse af et nødlidende pengeinstitut gennem
overdragelse af aktiver og passiver til et andet pengeinstitut,
mens ordninger via Finansiel Stabilitet A/S sker med henblik
på en kontrolleret afvikling af et nødlidende
pengeinstitut. Et beløb, der ydes til dækning af
underbalance i forbindelse med en frivillig ordning, er
skattepligtigt. Derimod skal beløb, der udbetales til et
datterselskab til Finansiel Stabilitet A/S i forbindelse med
afvikling af et nødlidende pengeinstitut, ikke medregnes til
datterselskabets skattepligtige indkomst.
Med forslaget til ændring af lov om
finansiel stabilitet skabes der grundlag for, at ordninger via
Finansiel Stabilitet A/S ligeledes kan ske med henblik på en
videreførelse af et nødlidende pengeinstitut gennem
overdragelse til et andet pengeinstitut. Der er i princippet tale
om en genindførelse af den såkaldte medgiftsordning,
der blev ophævet ved lov nr. 576 af 6. juni 2007. Det
foreslås på den baggrund ligeledes at genindføre
skattefritagelsen for beløb, der udbetales til dækning
af en underbalance ved et overtagende pengeinstituts overtagelse af
aktiver og passiver fra et nødlidende pengeinstitut. Det vil
være en forudsætning for ydelse af medgift, at det er
økonomisk mere fordelagtigt for Indskydergarantifonden end
anvendelse af en ordning via Finansiel Stabilitet A/S. Der er
derfor reelt ikke tale om en udvidelse af skattefritagelsen.
Da muligheden for udbetaling fra en frivillig
ordning, jf. § 21 a i lov om en garantifond for
indskydere og investorer til hel eller delvis dækning af en
regnskabsmæssig underbalance bibeholdes, foreslås der
ikke ændring af ligningslovens § 7 B,
stk. 1.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget vil i udgangspunktet ikke have
statsfinansielle konsekvenser, da Indskydergarantifonden
finansierer anvendelsen af ordningen. I det tilfælde, at
anvendelsen af ordningen skulle resultere i udbetalinger, der
overstiger Indskydergarantifondens formue, har
Indskydergarantifonden adgang til at optage lån på det
almindelige pengemarked. Herudover har Indskydergarantifonden efter
den nuværende ordning mulighed for at ansøge om
statsgaranti, der kan stilles af økonomi- og
erhvervsministeren med tilslutning fra Finansudvalget.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget skønnes at have indirekte
positive økonomiske konsekvenser for institutter, der har
tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed i Danmark. Ved at
indføre en medgiftsordning sikres det, at
Indskydergarantifonden kan vælge at benytte den ordning, der
økonomisk og forretningsmæssigt er den mest
hensigtsmæssige løsning for et nødlidende
pengeinstitut. Medgiftsordningen finder alene anvendelse, hvis det
viser sig at være den billigste løsning for
Indskydergarantifonden.
Det skal bemærkes, at EU-Kommissionen
arbejder på et forslag til harmonisering af
indskydergarantifondes finansiering. Arbejdet forventes på
nuværende tidspunkt at medføre, at der skal ske en
større forhåndsindbetaling til Indskydergarantifonden.
Fremadrettet forventes Indskydergarantifonden således at
få en større formue, hvilket vil bidrage til, at det
eventuelle behov for optagelse af statsgaranterede lån vil
falde yderligere.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Idet bidragene til Indskydergarantifonden
opkræves ved lov, skal medgiftsordningen anmeldes til
EU-Kommissionen i henhold til de EU-retlige
statsstøtteregler. Lovforslaget vurderes således at
indeholde statsstøtte omfattet af EUF-Traktatens artikel
107, stk. 1. Der vil derfor skulle ske notifikation til
Kommissionen af medgiftsordningen, jf. EUF-Traktatens artikel 108,
stk. 3.
Der har tidligere været arbejdet for at
få EU-Kommissionens godkendelse af en lignende
medgiftsordning. Det var dengang den finansielle sektors vurdering,
at det ikke var muligt at forene en operationel ordning med
EU-Kommissionens kriterier for at kunne acceptere ordningen.
I forhold til nærværende lovforslag
vurderes det umiddelbart muligt at opnå en godkendelse af
medgiftsordningen, samtidig med at ordningen bevarer sin
oprationalitet. Dette skyldes særligt, at
Indskydergarantifonden alene vil kunne træffe beslutning om
medgift, såfremt dette samlet set vil være den
økonomisk og forretningsmæssige mest
hensigtsmæssige løsning for Indskydergarantifonden.
Indskydergarantifondens bestyrelse og
værdiansættelsesrådet er sammensat af
repræsentanter for sektoren, og de besluttende organer har
derfor en interesse i at sikre en korrekt og markedskonform
vurdering af den økonomiske hensigtsmæssighed i valget
af løsning, herunder en væsentlig interesse i at
sikre, at der ikke ydes en for stor medgift til det overtagende
pengeinstitut. Netop hensynet til at sikre, at det overtagende
institut ikke opnår en uberettiget økonomisk fordel i
form af en for stor medgift, hvilket ville kunne give en
konkurrenceøkonomisk fordel i forhold til konkurrenterne, er
det fastlagt, at beslutningen om valg af medgiftsordningen skal
træffes med deltagelse af de to
pengeinstitutrepræsentanter, og beslutningsgrundlaget
udarbejdes af værdiansættelsesrådet, der har et
indgående kendskab til og indblik i forholdene i sektoren og
dermed har gode forudsætninger for at vurdere, om der er tale
om en markedskonform medgift. Det skyldes samtidig at
EU-Kommissionen i arbejdet med et kommende direktivudkast for
Indskydergarantiordninger lægger op til, at
Indskydergarantiordningerne skal have flere redskaber i forbindelse
med krisehåndtering.
Skulle det af hensyn til foreneligheden med EUs
statsstøtteregler være påkrævet at sikre
en markedsmæssig efterprøvning af
medgiftsløsningen, fx. på grund af de deltagende
institutters størrelse eller omfanget af medgiften, vil
aftalen om medgiften kunne betinges af, at der efter den betingede
overdragelse gennemføres en åben og transparent proces
for andre eventuelt interesserede overtagende institutter.
Det vurderes, at den foreslåede
skattemæssige behandling vil kunne accepteres af Kommissionen
som en del af ordningen.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget er sendt i høring samtidig med
lovforslagets fremsættelse for Folketinget hos
følgende myndigheder og organisationer:
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring (AES),
Arbejdsmarkedets Tillægspension (ATP), Arbejdsskadestyrelsen,
Børsmæglerforeningen, Danish Venture Capital and
Private Equity Association, Danmarks Nationalbank, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Skibskredit A/S, Dansk
Aktionærforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Autoriseret Markedsplads A/S, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Forening for
International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk
Industri, Dansk Investor Relations Forening - DIRF, Dansk Metal,
Dansk Pantebrevsforening, Danske Advokater, Danske
Forsikringsfunktionærers Landsforening, Danske Maritime,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Aktuarforening, Den
Danske Finansanalytikerforening, Den danske
Fondsmæglerforening, Disciplinærnævnet for
Statsautoriserede Revisorer, FDIH - Foreningen for Distance- og
Internethandel, Finansforbundet, Finanshuset i Fredensborg A/S,
Finansiel Stabilitet A/S, Finansrådet - Danske
Pengeinstitutters Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finans og Leasing, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet,
Foreningen af Firmapensionskasser, Foreningen af
Forretningsførere for Udenlandske Forsikringsselskaber,
Foreningen af Interne Revisorer, Foreningen af J. A. K.
Pengeinstitutter, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer,
FOREX, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen,
Frivilligrådet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Garantifonden
for indskydere og investorer, Garban-Intercapital Scandinavia,
Håndværksrådet, Indsamlingsorganisationernes
Brancheorganisation (ISOBRO), InvesteringsForeningsRådet,
ISACA Denmark Chapter , IT-branchen, KommuneKredit, Kommunernes
Landsforening, Kuratorforeningen, KøbmandStandens
OplysningsBureau, Landbrug & Fødevarer, Landsforeningen
af forsvarsadvokater, Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokale
Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD), NASDAQ
OMX Copenhagen A/S, Nets, Parcelhusejernes Landsforening,
PostDanmarks Juridiske afdeling, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rederiforeningen af 1895, Regionale Bankers
Forening, Regnskabsrådet, Revifora, Revisorkommissionen,
Revisortilsynet, Rigsrevisionen, Sammenslutningen Danske
Andelskasser, Statsadvokaten for Særlig Økonomisk
Kriminalitet, Skibs- og Bådebyggeriets Arbejdsgiverforening,
Telekommunikationsindustrien i Danmark, VP Securities A/S, Western
Union, Færøernes Hjemmestyre via Rigsombudsmanden
på Færøerne, Grønlands Selvstyre via
Rigsombudsmanden i Grønland,
Beskæftigelsesministeriet, Pensionsstyrelsen,
Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Justitsministeriet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Kirkeministeriet, Klima- og
Energiministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet,
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet
for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for
videnskab, teknologi og udvikling, Skatteministeriet,
Socialministeriet, Statsministeriet, Transportministeriet,
Udenrigsministeriet, Undervisningsministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet, Økonomistyrelsen, Danmarks Statistik,
Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Patent- og
Varemærkestyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen,
Søfartsstyrelsen, Den Europæiske Centralbank
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at have indirekte
positive økonomiske konsekvenser for pengeinstitutter. Ved
at indføre rammebetingelserne for en medgiftsordning sikres
det, at Indskydergarantifonden kan vælge at benytte den
ordning, der økonomisk og forretningsmæssigt er den
mest hensigtsmæssige løsning for et nødlidende
pengeinstitut. | | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes at indeholde
statsstøtte omfattet af EF-traktatens artikel 107,
stk. 1. Ordningen skal således anmeldes til
Europa-Kommissionen med henblik på godkendelse, jf.
EF-traktatens artikel 108, stk. 3. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i stk. 1, at hvis et
pengeinstitut med tilladelse efter § 7 i lov om finansiel
virksomhed, ikke længere opfylder betingelserne for at have
tilladelse som pengeinstitut, dvs. at instituttet ikke opfylder
lovgivningens krav til solvens eller minimumskapital, og hvis der
er fastsat en frist i medfør af § 225,
stk. 1, i lov om finansiel virksomhed samt hvis instituttet
har truffet beslutning om at ville lade sig afvikle efter reglerne
i §§ 16 e-16 i i lov om finansiel stabilitet, jf.
§ 16 f, stk. 1, skal Indskydergarantifonden
træffe beslutning om, hvorvidt der skal tilføres
midler eller stilles garanti til dækning af pengeinstituttets
ikke-efterstillede kreditorer (medgift).
Med forslaget bliver Finansiel Stabilitet A/S
eksekutor for den beslutning, som Indskydergarantifonden
måtte træffe om at medvirke til afviklingen af et
nødlidende institut ved at tilføre midler eller
stille garanti til dækning af instituttets ikke-efterstillede
kreditorer. Med bestemmelsen vil Finansiel Stabilitet A/S
således have mulighed for at kunne deltage i
håndteringen af et nødlidende pengeinstitut både
gennem en medgiftsløsning og gennem afvikling i
overensstemmelse med reglerne herom i §§ 16 e-16 i i
lov om finansiel stabilitet.
Anvendelsen af medgiftsordningen vil alene blive
aktuel i den situation, hvor det nødlidende pengeinstitut
har besluttet at lade sig overtage af et andet pengeinstitut. Da
der er tale om indførelsen af en ordning, der skal
dække et instituts underbalance, er det givet, at instituttet
har tabt egenkapitalen. Efter § 247 i lov om finansiel
virksomhed har det nødlidende pengeinstituts bestyrelse
herefter mulighed for at disponere som part i en salgsproces, hvor
alternativet vil være afvikling via afviklingsordningen i
Bankpakke III (eller konkurs).
Det er således det nødlidende
pengeinstituts beslutning og ansvar, om det vil vælge at
indgå i en medgiftsløsning i forhold til valg af
afvikling efter §§ 16 e-16 i eller eventuelt
konkurs. Såfremt det nødlidende pengeinstitut
træffer beslutning om, at det ønsker at indgå en
overdragelsesaftale med et andet pengeinstitut, der er indstillet
på at overtage det nødlidende pengeinstituts aktiver
og passiver mod en medgift hertil, skal der indgås en
betinget aftale herom. Aftalen skal være uigenkaldelig for
det overtagende institut.
Indskydergarantifonden træffer
afgørelse om, hvorvidt Indskydergarantifonden vil medvirke
til en afvikling af det nødlidende pengeinstitut ved at
tilføre midler eller stille garanti til dækning af
instituttets ikke-efterstillede kreditorer (medgift) på
grundlag af en vurdering og indstilling fra
værdiansættelsesrådet i afviklingsafdelingen hos
Indskydergarantifonden. Beslutningen skal træffes af
Indskydergarantifondens bestyrelse, jf. nærmere i
stk. 4, samt i bemærkningerne til nr. 2. Bestyrelsen
skal træffe beslutning om, hvorvidt det i det konkrete
tilfælde må anses som mest hensigtsmæssigt ud fra
en markedsøkonomisk betragtning at tilføre midler
eller stille garanti til dækning af instituttets
ikke-efterstillede kreditorer eller gennemføre afvikling i
overensstemmelse med reglerne i §§ 16 e - 16 i, i
lov om finansiel stabilitet. Endvidere skal bestyrelsen vurdere, at
der er tale om en holdbar forretningsmodel.
Det er afviklingsafdelingens
værdiansættelsesråd, der udarbejder
beslutningsgrundlaget for Indskydergarantifondens bestyrelse.
Værdiansættelsesrådet i afviklingsafdelingen
vurderer om anvendelse af medgiftsløsningen i den konkrete
situation samlet set vil være den økonomisk mest
hensigtsmæssige for Indskydergarantifonden (i regi af
pengeinstitutafdelingen og i regi af afviklingsafdelingen), og at
ordningen også ud fra forretningsmæssige overvejelser
kan anses som holdbar.
Værdiansættelsesrådet vil
endvidere skulle vurdere, om det overtagende institut også
på længere sigt vil kunne håndtere det
nødlidende institut. I den forbindelse kan der lægges
vægt på Finanstilsynets vurdering af løsningen
som værende holdbar, og om Finanstilsynet dermed vil godkende
overdragelsen af det nødlidende pengeinstitut til det
overtagende pengeinstitut. Indskydergarantifondens vurdering heraf
forventes at foregå over ganske kort tid og forventes derfor
at være baseret på en her og nu vurdering ud fra de
oplysninger, som det overtagende institut selv har tilvejebragt.
Der forventes således alene en vurdering ud fra de
oplysninger, der er mulige at fremskaffe givet den korte
tidshorisont.
Den medgift, som der eventuelt måtte blive
truffet beslutning om, skal reelt set afspejle den underbalance,
som det overtagende institut ville skulle have håndteret uden
Indskydergarantifondens beslutning om medgift.
Efter bestemmelsen i det foreslåede stk. 2 er Indskydergarantifonden
afskåret fra at træffe beslutning om, at tilføre
midler eller stille garanti til dækning af det
nødlidende pengeinstituttets aktie-, garanti- eller
andelskapital og anden efterstillet kapital, jf.
§§ 132 og 136 i lov om finansiel virksomhed.
Indskydergarantifonden skal efter det
foreslåede stk. 3 afholde
samtlige omkostninger forbundet med medgiftsordningen efter
stk. 1. Afholdelsen af omkostninger vil ske via
pengeinstitutafdelingen. Herunder skal der både afholdes
omkostninger til selve medgiften til et overtagende institut, men
også de omkostninger, som Finansiel Stabilitet A/S
påtager sig som eksekutor på ordningen, bl.a. i
relation til planlægning og udførelse af evt. udbud og
indgåelse af den betingede overdragelsesaftale.
Efter stk. 4
træffes beslutninger om medvirken efter stk. 1, og
dermed brug af en medgiftsløsning, af
Indskydergarantifondens formand og næstformand og
pengeinstitutternes to bestyrelsesmedlemmer.
Indskydergarantifonden er en selvstændig
fond med én bestyrelse, der allerede har en hjemmel til via
sine vedtægter at beslutte, at det kun er de dele af
bestyrelsen, som en beslutning vedrører, der træffer
beslutning.
Da der i forhold til nærværende
forslag alene er tale om beslutninger, der vedrører
pengeinstitutterne, og da ordningen desuden også kun
finansieres af pengeinstitutterne, er det fundet
hensigtsmæssigt, at det også er pengeinstitutternes
repræsentanter, der sammen med formandskabet træffer
beslutning om anvendelse af medgiftsordningen. Beslutningen skal
træffes i enighed.
Det bemærkes, at de forskellige parter, der
er involveret i beslutningen, bærer ansvaret for sine egne
beslutninger, men kan - alt efter beslutningens art - i nogen grad
støtte sig på andre parters vurdering. Det
følger således af lovforslaget, at
værdiansættelsesrådets vurdering danner
udgangspunkt for bestyrelsens beslutning om, at der kan anvendes en
medgiftsløsning.
Efter stk. 5 kan
Indskydergarantifonden deltagelse efter stk. 1 ske i
fællesskab med andre. Det kunne fx være
tilfældet, hvor det drejer sig om et konsortium af
overtagende banker.
Til nr. 2
Efter bestemmelsen skal
værdiansættelsesrådet foretage en konkret
vurdering af det hensigtsmæssige i en deltagelse i en
eventuel medgiftsløsning med henblik på at udarbejde
et beslutningsgrundlag til Indskydergarantifondens bestyrelse. Her
skal værdiansættelsesrådet både tage
højde for markedsøkonomiske overvejelser, men
også tage de forretningsmæssige betragtninger med i
dets vurdering. Det skal således kunne
sandsynliggøres, at en deltagelse i en
medgiftsløsning på baggrund af de foreliggende
oplysninger forventeligt vil være en økonomisk set
billigere løsning for Indskydergarantifonden frem for at
skulle håndtere det nødlidende institut via
afviklingsordningen i lov om finansiel stabilitet. Det skal i
beslutningsgrundlaget dokumenteres, at der er sket en sammenligning
af de omkostninger, som Indskydergarantifonden (både i regi
af pengeinstitutafdelingen og afviklingsafdelingen) forventeligt
vil have ved afvikling via afviklingsordningen, med de
omkostninger, der forventeligt vil være forbundet med en
deltagelse i en medgiftsløsning.
Ved Indskydergarantifondens omkostninger forbundet
med afvikling tænkes der således både på de
udgifter, som Indskydergarantifonden ville have ved at skulle
honorere indskyderne (finansieret via pengeinstitutafdelingen), men
også på de udgifter, som Indskydergarantifonden ville
have ved at skulle stille en tabsgaranti for afviklingen
(finansieret via afviklingsafdelingen).
Finansiel Stabilitet A/S er forpligtet til at
bistå med at tilvejebringe det nødvendige
dokumentations- og oplysningsgrundlag til brug for
værdiansættelsesrådets vurdering af, om en
deltagelse i en medgiftsløsning på baggrund af de
foreliggende oplysninger vurderes at ville være
økonomisk mere fordelagtig for Indskydergarantifonden frem
for at skulle håndtere det nødlidende institut via den
eksisterende afviklingsordning i regi af lov om finansiel
stabilitet. Det vil ske i forbindelse med, at Finansiel Stabilitet
A/S' vurderingsteams foretager en gennemgang af det
nødlidende pengeinstituts aktiviteter med henblik på
eventuel gennemførelse af afviklingsordningen i lov om
finansiel stabilitet, og der foretages review af vurderingerne af
review eksperter udpeget af værdiansættelsesrådet
til brug for fastsættelse af en mellemregning, jf.
§ 16 g, stk. 7, i lov om finansiel stabilitet.
Udover, at der skal være tale om den
økonomisk mest fordelagtige løsning for Fonden,
så skal Indskydergarantifonden kunne dokumentere baggrunden
for sin vurdering af, at en medgiftsordning er en holdbar
forretningsmodel, herunder at køberen er rentabel og magter
at overtage det nødlidende pengeinstitut. Det overtagende
pengeinstitut skal efter overtagelsen være rentabelt
også på længere sigt og skal kunne magte
både økonomisk og ledelsesmæssigt m.v. at
overtage det nødlidende pengeinstitut, således at der
er skabt en mulig vedvarende løsning på det
nødlidende pengeinstituts situation.
Værdiansættelsesrådets vurdering heraf til brug
for Indskydergarantifondens afgørelse, vil kunne hvile
på Finanstilsynets vurdering af det overtagende institut og
godkendelse af overdragelsen samt øvrige oplysninger som
værdiansættelsesrådet måtte finde
nødvendige for at kunne foretage en uafhængig
vurdering af den forretningsmæssige holdbarhed i
løsningen.
I forbindelse med, at
værdiansættelsesrådet vurderer, om kriterierne
for at tildele medgift er opfyldt, kan medlemmerne komme i
besiddelse af fortrolig viden. Et pengeinstitut, der har medlemmer
i værdiansættelsesrådet, kan derfor ikke afgive
bud på et nødlidende pengeinstitut, hvis det
pågældende medlem har deltaget i vurderingen for
værdiansættelsesrådet.
Værdiansættelsesrådets medlemmer
må heller ikke deltage i en vurdering af et nødlidende
pengeinstitut, hvori medlemmet er ansat i forbindelse med en
eventuel efterfølgende budrunde.
Til nr. 3
Af hensyn til at sikre
værdiansættelsesrådets handlekraft i en
situation, hvor et af medlemmerne er forhindret i at deltage i
vurderingen og udarbejdelsen af indstillingen, jf. den
foreslåede bestemmelse i § 5,
stk. 8, foreslås det, at der kan udnævnes
suppleanter til værdiansættelsesrådet efter samme
procedure, som der udnævnes medlemmer efter. Det vil sige, at
det er økonomi- og erhvervsministeren, der udpeger
suppleanter efter indstilling fra Finansrådet, og suppleanter
udpeges for op til 3 år.
Suppleanterne skal indtræde i
værdiansættelsesrådet i det tilfælde, at et
eller flere af medlemmerne vurderer, at der kan opstå
habilitets spørgsmål efter § 5,
stk. 8.
Samtidig gøres der opmærksom
på, at den fortrolighedsbestemmelse, der gælder for
personer tilknyttet frivillige ordninger efter kap. 7 a også
gælder for værdiansættelsesrådet.
Bemærkningerne til bestemmelsen
videreføres i øvrigt.
§ 2
Efter stk. 1 skal Finansiel Stabilitet A/S'
medvirke i en medgiftsordning. Finansiel Stabilitet A/S' medvirken
er dog betinget af, at Indskydergarantifonden træffer
beslutning herom, jf. § 2 i lov om en garantifond for
indskydere og investorer.
Finansiel Stabilitet A/S' medvirken er betinget
af, at Indskydergarantifonden har truffet en beslutning herom. Det
er værdiansættelsesrådet i
Indskydergarantifondens afviklingsafdeling, der foretager
vurderingen på baggrund af hvilken, formanden og
næstformanden i bestyrelsen for Indskydergarantifonden samt
de to bestyrelsesmedlemmer i Indskydergarantifonden, der
repræsenterer pengeinstitutterne, træffer
beslutning.
Finansiel Stabilitet A/S skal medvirke til at
tilvejebringe det nødvendige dokumentations- og
oplysningsgrundlag til brug for
værdiansættelsesrådet.
Finansiel Stabilitet A/S er således alene
eksekutor på den beslutning, som Indskydergarantifonden
træffer. Finansiel Stabilitet A/S skal herefter varetage
samtlige praktiske foranstaltninger forbundet med
gennemførelsen af medgiftsløsningen, herunder blandt
andet varetage, planlægge og gennemføre en eventuelt
påkrævet åben og transparent salgsproces samt
indgåelsen af den betingede aftale om med et overtagende
institut.
Det følger af det foreslåede stk. 2, at der af hensyn til at sikre
det overtagende instituts ønske om medgift, og
størrelsen heraf, er markedskonform vil kunne indgås
en betinget aftale mellem Finansiel Stabilitet A/S og det
overtagende institut. Det vil særligt skulle ske,
såfremt det er et krav for at sikre overensstemmelse med EUs
statsstøtteregler.
Aftalen om medgift kan således betinges af,
at der gennemføres en åben og transparent proces for
andre eventuelt interesserede overtagende institutter på
baggrund af et gennemsyn af det nødlidende instituts
"bøger" med henblik på at fremsætte et bud inden
udløbet af en frist fastsat af Finansiel Stabilitet A/S.
Udbuddet sker på det eksisterende kundegrundlag, og fristen
skal derfor fastsættes under rimelig hensyntagen hertil.
Fristen kan således være endog meget kort - fx. et par
dage.
Med indgåelsen af den betingede aftale
må der antages at foreligge en løsning, der
muliggør, at Finanstilsynet kan meddele en forlængelse
af den frist, der er meddelt pengeinstituttet i medfør af
§ 225, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed.
Størrelsen af medgiften for det
nødlidende pengeinstituts aktiver og ikke-efterstillede krav
således bliver testet i markedet ved en åben og
transparent salgsproces. Aktiver og passiver vil blive solgt til
den tilbudsgiver, som forlanger den mindste medgift.
Interesserede overtagende institutter vil alene
kunne komme i betragtning til at deltage i processen, hvis det er
Finansiel Stabilitet A/S' vurdering, at de opfylder kravene til
rentabilitet og økonomisk formåen, der stilles som
betingelse for Indskydergarantifondens beslutning om tildeling af
medgift.
Finansiel Stabilitet A/S skal betinge aftalen om
medgift af en beslutning efter § 204, stk. 1, samt
konkurrencemyndighedernes godkendelse. Derudover skal aftalen
være uigenkaldelig for det overtagende institut - dog med
mulighed for at afgive et nyt bud - på lige fod med alle
andre, såfremt der gennemføres et udbud og buddet
medfører en formindskelse af medgiften.
Tilsagn fra Indskydergarantifondens side om
medgift kan gives i forbindelse med indgåelse af den
betingede aftale eller inden den af Finanstilsynet fastsatte frist
udløber, men tildelingen af medgift kan ikke finde sted,
før aftalen er endelig.
Endelig bemyndiges økonomi- og
erhvervsministeren efter stk. 3 til at fastsætte
nærmere regler om Finansiel Stabilitet A/S' medvirken til
håndtering af et nødlidende pengeinstitut i form af en
medgiftsløsning. Endvidere får økonomi- og
erhvervsministeren bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler, der muliggør et samarbejde mellem
Finanstilsynet, Finansiel Stabilitet A/S og Indskydergarantifonden.
Reglerne kan indeholde en beskrivelse af det praktiske samarbejde,
udveksling af oplysninger og indhentning af overtagelsestilbud,
herunder finansiering af udbudsprocessen m.v. Bemyndigelsen vil
bl.a. også kunne anvendes til at fastsætte
nærmere regler for, hvornår og hvordan den åbne
og transparente salgsproces skal finde sted. Herunder også
nærmere regler for aftale om en eventuel kompensation
(break-up fee) og afholdelse af omkostninger samt indfrielse af
faciliteter, der er stillet til rådighed af det institut, der
er indgået en betinget overdragelsesaftale med og som efter
en eventuel afholdelse af en budproces fravælges.
Til § 3
Til nr. 1 og 2
I henhold til § 15 a i lov om en
garantifond for indskydere og investorer skal Fonden dække
indskud i forbindelse med, at et nødlidende pengeinstitut
overdrager sine aktiver til et datterselskab under Finansiel
Stabilitet A/S. Indskud, som Fonden dækker i forbindelse med,
at et nødlidende pengeinstitut overdrager sine aktiver til
et datterselskab under Finansiel Stabilitet A/S, skal ifølge
ligningslovens § 7 B, stk. 2, ikke medregnes til den
skattepligtige indkomst.
Som modstykke til skattefriheden gælder, at
datterselskabet under Finansiel Stabilitet A/S ikke kan medregne de
forpligtelser, som dækkes ved betalingen fra Fonden, ved
opgørelsen af den skattemæssige anskaffelsessum for de
aktiver, der overtages fra det nødlidende pengeinstitut.
Samtidig begrænser ligningslovens § 7 B,
stk. 3, det nødlidende pengeinstituts adgang til at
anvende dets skattemæssige underskud, så tab, der har
udløst udbetalingen fra Indskydergarantifonden, ikke kan
nedbringe fremtidig skattepligtig indkomst, der ikke stammer fra
pengeinstitutvirksomheden. Begrænsningen omfatter hele det
nødlidende pengeinstituts skattemæssige underskud,
uanset om det overstiger det tab, der har udløst
udbetalingen fra Indskydergarnatifonden.
Forslaget til ændring af lov om finansiel
stabilitet indebærer, at Finansiel Stabilitet A/S får
mulighed for at deltage aktivt i en afvikling af et
nødlidende institut ved at tilføre midler eller
stille garanti til dækning af instituttets ikke-efterstillede
kreditorer i en afvikling af et nødlidende pengeinstitut.
Det sker i forbindelse med en overdragelse af det nødlidende
pengeinstituts aktiver og passiver til et overtagende
pengeinstitut, der er indstillet på at overtage det
nødlidende pengeinstitut mod, at underbalancen bliver
dækket af Indskydergarantifonden.
Det foreslås at skattefritage sådanne
betalinger på linje med de betalinger, som under de
gældende regler sker til et datterselskab under Finansiel
Stabilitet A/S i forbindelse med afvikling af et nødlidende
pengeinstitut. Dette svarer til den retsstilling, som var
gældende ifølge ligningslovens § 7 B indtil
2007 for beløb, som Indskydergarantifonden udbetalte til hel
eller delvis dækning af en underbalance i forbindelse med
overdragelse af aktiver og passiver fra et pengeinstitut til et
andet pengeinstitut. Det foreslås, at modstykket til
skattefritagelsen bliver som under de gældende regler i
ligningslovens § 7 B, stk. 2-3, at udbetalingen ikke
kan medregnes som anskaffelsessum for overtagne aktiver, herunder
at det nødlidende pengeinstitut ikke kan anvende
skattemæssige underskud, hvis det påbegynder ny
aktivitet.
Til § 4
Af hensyn til at sikre EU- Kommissionens accept af
ordningen foreslås det, at økonomi- og
erhvervsministeren bemyndiges til at fastsætte lovens
ikrafttrædelsestidspunkt.
Til § 5
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1, at ændringerne i
ligningsloven samt lov om en garantifond for indskydere og
investorer ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Ændringerne af lov om finansiel stabilitet
gælder direkte for Færøerne og
Grønland.
Med det foreslåede stk. 2 vil ændringen til lov om en
garantifond for indskydere og investorer helt eller delvis kunne
sættes i kraft for Grønland og Færøerne
med de afvigelser, som de grønlandske og
færøske forhold tilsiger
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov | | | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om en garantifond for indskydere
og investorer, jf. lovbekendtgørelse nr. 133 af 22. februar
2011, som senest ændret ved § 30 i lov nr. 718 af
25. juni 2010, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1.§ 2 affattes således: | § 2 (Ophævet). | | »§ 2. Opfylder et pengeinstitut
med tilladelse efter § 7 i lov om finansiel virksomhed,
ikke længere kapitalkravene i lov om finansiel virksomhed, og
er der fastsat en frist medfør af § 225,
stk. 1, og har instituttet truffet beslutning om at ville lade
sig afvikle efter reglerne i kapital 4 b i lov om finansiel
stabilitet, kan Fonden beslutte at medvirke til en afvikling af
instituttet ved at tilføre midler eller stille garanti til
dækning af pengeinstituttets samtlige ikke-efterstillede
kreditorer, jf. § 16 k i lov om finansiel stabilitet
(medgift). Fonden træffer beslutning herom, når det
må skønnes, at en sådan afvikling
påfører Fonden færre omkostninger end afvikling
efter §§ 16 e -16 i lov om finansiel stabilitet, og
løsningen ud fra en forretningsmæssig betragtning er
holdbar. | | | Stk. 2. Fonden
kan ikke træffe beslutning om, at medvirke til en afvikling
af instituttet ved at tilføre midler eller stille garanti
til dækning af pengeinstituttets aktie-, garanti- eller
andelskapital og anden efterstillet kapital, jf.
§§ 132 og 136 i lov om finansiel virksomhed. | | | Stk. 3. Fonden
afholder via pengeinstitutafdelingen omkostningerne forbundet med
selve medgiften og omkostninger, som Finansiel Stabilitet A/S
påtager sig som eksekutor på ordningen. | | | Stk. 4.
Beslutning om medvirken efter stk. 1 træffes af Fondens
formand og næstformand og de to repræsentanter i
bestyrelsen, der repræsenterer de institutter, der er
nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1, efter indstilling
fra værdiansættelsesrådet, jf. § 5,
stk. 8. | | | Stk. 5. Fondens
deltagelse efter stk. 1 kan ske i fællesskab med
andre.« | | | | | | 2. I § 5 indsættes som stk. 8: »Stk. 8.
Afviklingsafdelingens værdiansættelsesråd
udarbejder en vurdering af, om Finansiel Stabilitet A/S' medvirken
efter § 16 k i lov om finansiel stabilitet
påfører Fonden færre omkostninger end afvikling
efter §§ 16 e -16 i i lov om finansiel stabilitet,
og om løsningen ud fra en forretningsmæssig
betragtning er holdbar. Værdiansættelsesrådets
medlemmer må ikke deltage i en vurdering af et pengeinstitut,
hvori de er ansat. Et pengeinstitut, der har medlemmer i
Værdiansættelsesrådet kan ikke afgive bud
på et nødlidende pengeinstitut, hvis det
pågældende medlem har deltaget i vurderingen for
værdiansættelsesrådet.« | | | | § 18,
stk. 4 Afviklingsafdelingens
værdiansættelsesråd udgøres af 4
medlemmer, der repræsenterer institutterne nævnt i
§ 3, stk. 1, nr. 1. Medlemmerne udpeges af
økonomi- og erhvervsministeren efter indstilling fra
Finansrådet for 3 år ad gangen.
Værdiansættelsesrådet vælger en formand
blandt sine medlemmer. | | 3.§ 18, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Afviklingsafdelingens værdiansættelsesråd
udgøres af 4 medlemmer der repræsenterer institutterne
nævnt i § 3, stk. 1, nr. 1. Medlemmerne
udpeges af økonomi- og erhvervsministeren efter indstilling
fra Finansrådet for 3 år ad gangen. Der udpeges
suppleanter efter tilsvarende procedure.
Værdiansættelsesrådet vælger en formand
blandt sine medlemmer. § 21 c finder i øvrigt
anvendelse for medlemmer af
værdiansættelsesrådets og dets
suppleanter.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om finansiel stabilitet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 875 af 15. september 2009, som
ændret ved § 14 i lov nr. 516 af 12. juni 2009,
§ 7 i lov nr. 1273 af 16. december 2009, § 1 i
lov nr. 721 af 25. juni 2010 og § 14 i lov nr. 1556 af
21. december 2010, foretages følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 16 j før overskriften før § 17
indsættes: »§ 16
k. Finansiel Stabilitet A/S eksekverer beslutninger truffet
af Fonden for indskydere og investorer i overensstemmelse med
§ 2 i lov om en garantifond for indskydere og investorer
om at tilføre midler eller stille garanti til dækning
af pengeinstituttets ikke-efterstillede kreditorer (medgift). Stk. 2. Finansiel
Stabilitet A/S' eksekvering efter stk. 1 kan være
betinget af, at der gennemføres en åben og transparent
proces med mulighed for interesserede overtagende pengeinstitutter
til at fremkomme med bud. Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren kan fastsætte regler
for Finansiel Stabilitet A/S' medvirken til afvikling af et
pengeinstitut efter stk. 1 og om samarbejdet i den forbindelse
mellem Finansiel Stabilitet A/S, Finanstilsynet og Garantifonden
for indskydere og investorer, herunder også indhentelse af
overtagelsestilbud.« | | | | | | § 3 | | | | | | I Ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1365 af 29. november 2010, som senest ændret ved
§ 7 i lov nr. 254 af 30. marts 2011, foretages
følgende ændringer: | | | | § 7 b,
stk. 2. Beløb, som i forbindelse med afviklingen af
et nødlidende pengeinstitut udbetales til datterselskabet
til Finansiel Stabilitet A/S i medfør af § 15 a i
lov om en garantifond for indskydere og investorer, medregnes ikke
til den skattepligtige indkomst. Den del af overtagne
forpligtelser, der er dækket af beløb efter 1. pkt.,
kan ikke anses for en del af datterselskabets anskaffelsessum for
de overtagne aktiver fra det nødlidende pengeinstitut. | | 1. I § 7B, stk. 2, indsættes
efter 1. pkt.: »Det samme gælder beløb,
der udbetales i medfør af § 16 k i lov om
finansiel stabilitet.« | | | | § 7 b,
stk. 2. Beløb, som i forbindelse med afviklingen af
et nødlidende pengeinstitut udbetales til datterselskabet
til Finansiel Stabilitet A/S i medfør af § 15 a i
lov om en garantifond for indskydere og investorer, medregnes ikke
til den skattepligtige indkomst. Den del af overtagne
forpligtelser, der er dækket af beløb efter 1. pkt.,
kan ikke anses for en del af datterselskabets anskaffelsessum for
de overtagne aktiver fra det nødlidende pengeinstitut. | | 2.§ 7 B, stk. 2, 2. pkt., der
bliver til 3. pkt., affattes således: »Den del af overtagne forpligtelser, der er
dækket af beløb efter 1. eller 2. pkt., kan ikke anses
for en del af anskaffelsessummen for de overtagne aktiver fra det
nødlidende pengeinstitut.« |
|