Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 198
Offentligt
998937_0001.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 17. maj 2011Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: SUMMFFSags nr.: 1006135Dok nr.: 531464
Folketingets Kommunaludvalg har den 6. maj 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 1 vedr. L 198 til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 1:’’Ministeren bedes kommentere henvendelse af 5/5-11 fra Dansk Byggeri, jf. L198 – bilag 3”Svar:I henvendelse fra Dansk Byggeri anføres det, at lovforslag om nedsættelse afstatstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale parkeringsindtæg-ter”begrænser Københavns Kommunes muligheder for at bruge parkerings-indtægter til nye investeringer på parkeringsområdet”,og at lovforslaget der-ved”risikerer at forringe erhvervslivets vilkår og forringe den fri konkurrence”.Hertil skal Indenrigs- og Sundhedsministeriet bemærke, at lovforslaget netopgiver den enkelte kommune mulighed for at fradrage kommunens eventuelleudgifter til afskrivning og forrentning af investeringer i parkeringsanlæg. Det vilsige, at den enkelte kommune i modsætning til det anførte kan anvende ind-tægter fra betalingsparkering til at finansiere den årlige afskrivning og forrent-ning af investeringen.Lovforslaget giver endvidere den enkelte kommune mulighed for at vælge enbalanceordning. Med en balanceordning vil kommunen kunne anvendeheleparkeringsindtægten til investeringer på parkeringsområdet, uden at der skeren nedsættelse i statstilskuddet.Indenrigs- og Sundhedsministeriet deler således ikke Dansk Byggeris bekym-ring for, at lovforslaget skulle forringe erhvervslivets vilkår.I forhold til Dansk Byggeris beskrivelse af problemer med ”heftigmyldretrafikog manglen på parkeringsmuligheder”skal ministeriet bemærke, at det netoper en kommunal opgave – på lige fod med øvrige kommunale opgaver – at sik-re gode rammer for parkering. Med lovforslaget ændres der ikke på kommu-ners mulighed for at opføre parkeringspladser og for fortsat at opkræve beta-ling for parkering efter vejlovens bestemmelser. Sådanne beslutninger er endel af det kommunale selvstyre og beror på en lokalpolitisk prioritering.Sigtet med lovforslaget er således ikke at forhindre kommunerne i at sikrehensigtsmæssige parkeringsforhold men i stedet at sikre,, at der ikke fremad-rettet er stigninger i de kommunale parkeringsindtægter, som kan tilskrives fi-skale hensyn.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Maja Frydkjær Frandsen