Kulturudvalget 2010-11 (1. samling)
L 19
Offentligt
912022_0001.png
912022_0002.png
912022_0003.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
8. november 2010Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 1 (L 19), forslag til lov om ændring af lov omradio- og fjernsynsvirksomhed (Gennemførelse af medieaftale for 2011-2014 m.v.), stil-let af Folketingets Kulturudvalg den 20. oktober 2010.
Per Stig Møller
Dok. nr. 720258
Side 2

Spørgsmål nr. 1

L 19, forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Gennemførelseaf medieaftale for 2011-2014 m.v.).Skrivelse af 20. oktober 2010.Svar til Kulturudvalget fra kulturministeren.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. oktober 2010 fra Forbrugerrådet, jf.KUU L 19 – bilag 2.

Svar:

Jeg tillader mig at henvise til det kommenterede høringsnotat vedrørende forslag til lovom ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Gennemførelse af medieaftale for2011-2014 m.v.), som jeg fremsendte til Kulturudvalgets orientering den 6. oktober2010.I høringsnotatet kommenteres bl.a. Forbrugerrådets høringssvar af 24. august 2010vedrørende lovforslaget, som er fremsendt til Kulturudvalgets orientering ved Forbru-gerrådets henvendelse af 20. oktober 2010.Forbrugerrådet finder, at der er behov for et forbud mod produktplacering i alle medierog kan ikke støtte den foreslåede adgang til produktplacering i fjernsyn og on-demand-audiovisuelle medietjenester inden for programgenrerne spillefilm, film og serier produ-ceret til fjernsyn eller on-demand audiovisuelle medietjenester, sportsprogrammer oglette underholdningsprogrammer. Forbrugerrådet betragter produktplacering somskjult reklame og henviser bl.a. til, at der ved produktplacering ikke sker identifikationaf produkterne som reklame.Af det kommenterede høringsnotat fremgår, at den foreslåede adgang til produktplace-ring er en konsekvens af medieaftalen for 2011-2014 og er i overensstemmelse med reg-lerne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/13/EU af 10. marts 2010 om sam-ordning af visse love og administrative bestemmelser i medlemsstaterne om udbud afaudiovisuelle medietjenester (direktiv om audiovisuelle medietjenester). Det fremgår afafsnit 3.6.2.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger, at det er hensigten i medfør afden foreslåede udvidede bemyndigelsesbestemmelse i § 85 a, stk. 5, at fastsætte nær-mere regler om de krav, som programmer med produktplacering i overensstemmelsemed direktivets regler skal opfylde. Det er hensigten at fastsætte sådanne regler bl.a. iforhold til direktivets regler om, at programmer, som indeholder produktplacering, skaloverholde bestemmelserne om redaktionel uafhængighed og unødig fremhævelse afprodukter m.v. og ikke direkte må tilskynde til køb eller leje af produkter eller tjeneste-
Side 3
ydelser, samt at seerne skal informeres tydeligt om, at der foregår produktplacering vedbegyndelsen og afslutningen af programmet og efter en reklamepause. Det fremgårendvidere af høringsnotatet, at Kulturministeriet på baggrund af ordlyden af art. 11 idirektivet om audiovisuelle medietjenester har præciseret ordlyden af lovforslagets § 85a, stk. 3, så det fremgår, at der er forbud mod produktplacering i programmer henvendttil børn under 14 år. Endvidere er det i lovteksten indføjet, at adgangen til produktpla-cering ikke gælder for DR’s og de regionale TV 2-virksomheders programmer, og lovfors-lagets bemærkninger er udbygget i overensstemmelse hermed.Forbrugerrådet henviser desuden i rådets høringssvar til markedsføringslovens § 4,hvor det fastsættes, at en reklame skal fremstå således, at den klart vil blive opfattetsom en reklame uanset dens form og uanset, i hvilket medium den bringes.I forhold til produktplacering i spillefilm finder jeg anledning til at bemærke, at pro-duktplacering i spillefilm i dag i henhold til markedsføringslovens § 4 er tilladt, så læn-ge der sker en kreditering i filmens rulletekster. Jeg skal i den forbindelse henvise tilbemærkningerne til markedsføringslovens § 4, hvor følgende er anført: ”Der stilles ikkeet ubetinget krav om, at identifikationen skal ske i eller sammen med reklamen, selvom det typisk vil være naturligt. Fx vil identifikationskravet i tilfælde, hvor der er ind-gået aftale om særlig eksponering af produkter i film, kunne være opfyldt, såfremt detaf rulleteksterne før eller efter filmen fremgår, at der har været anvendt produkter ef-ter aftale med en eller flere erhvervsdrivende.”Med udgangspunkt i denne retstilstand blev der ved lov nr. 1269 af 16. december 2009om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og lov om ophavsret (Gennemførel-se af direktivet om audiovisuelle medietjenester m.v.) og bekendtgørelse nr. 105 af 28.januar 2010 om reklamer og sponsorering m.v. af programmer i radio, fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenester samt indgåelse af partnerskaber, som er udstedt imedfør af loven, givet adgang til i fjernsyn og on-demand audiovisuelle medietjenesterat vise spillefilm og kort- og dokumentarfilm, som indeholder produktplacering.De krav om reklameidentifikation, som allerede i dag findes i radio- og fjernsynslovgiv-ningen, og de nye krav om identifikation af produktplacering, som foreslås indført medlovforslaget, supplerer identifikationskravet i markedsføringslovens § 4.