Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 187
Offentligt
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KTlf. 72 20 50 00E-mail [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 18. maj 2011 stillet følgende spørgsmål nr.52 (L 187), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod(EL).J.nr. 2011-0002780
”Ministeren bedes redegøre for, hvilken lovhjemmel politiet har haft til at foretagekontrolaktioner overfor tilfældigt udvalgte borgere, der ankommer til Kastrup Luft-havn, med henblik på at tjekke om de kan mistænkes for socialt bedrageri. Der be-des i den forbindelse redegjort for, hvorvidt det falder ind under politiets opgavesom ordensmagt, at hjælpe en anden myndighed med at gennemføre en kontrolakti-on, som myndigheden ikke selv har lovhjemmel til at foretage (det er det lovforsla-get L 187 skal give), eller om politiet som efterforskningsmyndighed har hjemmeltil at kontrollere tilfældigt udvalgte borgere, således som man har fået hjemmel til atgøre med visitationszonerne, hvor man dog kun må undersøge for våben.”
Med hensyn til de konkrete kontrolaktioner kan jeg henvise til mit svar og dermedJustitsministeriets udtalelse i svaret på spørgsmål 51.Jeg kan desuden nævne at, som det også fremgår af bemærkningerne til lovforsla-get, har Pensionsstyrelsen i en årrække har haft et samarbejde med SKAT og politi-et i lufthavnene. Det fremgår også af bemærkningerne, at SKAT og politiet har ind-berettet oplysninger til Pensionsstyrelsen i form af CPR-numre og kopi af den på-gældendes pas, såfremt de i forbindelse med udførelsen af deres myndighedsopgavehar fået en formodning om, at en person uberettiget har modtaget arbejdsløsheds-dagpenge eller uddannelsesydelse under ophold i udlandet.Videre kan jeg nævne, at den foreslåede bestemmelse i arbejdsløshedsforsikringslo-vens § 91 b kodificerer og udvider den hidtidige praksis ved en ny hjemmel, der gi-ver Pensionsstyrelsen bedre mulighed for at målrette indsatsen mod uberettigetmodtagelse af arbejdsmarkeds- og sociale ydelser og samtidig understøtte en kor-rekt administration af reglerne.Da politiet hører under Justitsministeriets område, har jeg også her bedt Justitsmini-steriet om bidrag til brug for besvarelsen.Justitsministeriet har mere generelt oplyst, at politiets opgaver er nærmere opregneti politilovens § 2, hvorefter politiet har til opgave
1) at forebygge strafbare forhold, forstyrrelse af den offentlige fred og orden samtfare for enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed,2) at afværge fare for forstyrrelse af den offentlige fred og orden samt fare for en-keltpersoners og den offentlige sikkerhed,3) at bringe strafbar virksomhed til ophør samt efterforske og forfølge strafbare forhold,4) at yde borgerne bistand i andre faresituationer,5) at udføre kontrol og tilsynsopgaver efter gældende ret,6) at yde andre myndigheder bistand efter gældende ret og7) at udføre andre opgaver, der følger af gældende ret eller i øvrigt har en naturligtilknytning til politiets virksomhed.Rigspolitiet har i den forbindelse oplyst Justitsministeriet følgende:”Politilovens § 2 udgør det overordnede grundlag for politiets virksomhed –også i lufthavne.Det bemærkes, at politilovens § 2, nr. 5, henviser til de tilsyns- og kontrolop-gaver, som politiet efter en række særlove selvstændigt skal varetage indenfor det pågældende lovgivningsområde. For så vidt angår politiets kontrol ogtilsynsopgaver i lufthavne skal det særligt fremhæves, at politiet forestårgrænsekontrol (personkontrol) i henhold til udlændingelovens regler. Græn-sekontrol i forbindelse med indrejse fra eller udrejse til et ikke-Schengenlandindebærer kontrol af de rejsendes rejsedokumenter (pas).Det bemærkes endvidere, at politilovens § 2, nr. 6. omfatter tilfælde, hvorpolitiet efter anmodning fra en særmyndighed bistår med at påse overholdel-se af love og vedtægter inden for særmyndighedens område. Det kan f.eks.være bistand til SKAT, Arbejdstilsynet, veterinær- eller miljømyndigheder-ne. Der er i disse situationer ikke tale om en selvstændig politimæssig virk-somhed, men om støttefunktioner, f.eks. i tilfælde hvor der bliver lagt hin-dringer i vejen for særmyndighedens kontrovirksomhed.”Jeg kan henholde mig til Justitsministeriets svar.
Venlig hilsen
Inger Støjberg
2