Arbejdsmarkedsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 187
Offentligt
1001188_0001.png
Folketingets ArbejdsmarkedsudvalgChristiansborg1240 København K
BeskæftigelsesministerietVed Stranden 81061 København KTlf. 72 20 50 00E-mail [email protected]www.bm.dkCVR 10172748EAN 5798000398566
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 17. maj 2011 stillet følgende spørgsmål nr.37 (L 187), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod(EL).
24. maj 2011J.nr. 2011-0002780

Spørgsmål nr. 37:

”Ministeren bedes redegøre for hvilken klageadgang der vil være for borgere, oghvad der i givet fald vil kunne klages over såvel i forhold til kontrol i lufthavne m.v.som i forhold til indhentelse af bankoplysninger.”

Endeligt svar:

En borger der bliver kontrolleret i en lufthavnskontrol m.v., har mulighed for atklage over Pensionsstyrelsens sagsbehandling til Beskæftigelsesministeren, ligesomborgeren kan klage til Datatilsynet over Pensionsstyrelsens behandling af personop-lysninger. Datatilsynets afgørelser kan indbringes for Folketingets Ombudsmand.De samme klagemuligheder gælder for en borger, hvor Pensionsstyrelsen har ind-hentet bankoplysninger.En borger, der bliver afsløret i at have begået socialt bedrageri ved at modtage ydel-ser i udlandet med urette – det gælder både hvor a-kassen (arbejdsløshedsdagpengeog uddannelsesydelse) og hvor kommunen (kontanthjælp, starthjælp, ledigheds-ydelse, særlig ydelse, introduktionsydelse eller sygedagpenge) er rette myndighed -vil modtage en afgørelse fra rette myndighed om tilbagebetaling og konsekvenser iforhold til fremtidige udbetalinger til borgeren.Disse afgørelser kan påklages i det administrative system, og borgeren er sikret medretssikkerhedsgarantier på præcis den samme måde som ved alle andre afgørelser,myndigheden træffer.Borgeren kan herefter vælge at få sin sag prøvet ved domstolene.
Venlig hilsen
Inger Støjberg