Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 18
Offentligt
915660_0001.png
915660_0002.png
Dato:J.nr.:
15. november 201010/08914
Folketinget, Udvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg

Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations besvarelse af spørgsmål nr. 10

ad L 18. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Henriksen.

Spørgsmål nr. 10:

”Ministeren bedes uddybende forklare, hvordan Udlændingeservice har kunnet bestemme,at danske myndigheder har skullet administrere efter en Schengen-regel om at sidestillelangtidsvisum med en opholdstilladelse, når dette ikke har været vedtaget af Folketinget, jf.lovforslagets bemærkninger pkt. 2. Desuden bedes ministeren redegøre for, hvordan begre-bet ”nationale interesser” her skal forstås.”

Svar:

Der er tale om en særlig situation.I 2002 blev der i Danmark på baggrund af Schengenregler indført regler i udlændingelovenom, at langtidsvisum til andre Schengenlande gav ret til indrejse og ophold i Danmark. Lang-tidsvisum blev således ligestillet med en opholdstilladelse.Herefter blev det i visumkodeksen besluttet, at langtidsvisum kun skulle give ret til transitgennem andre Schengenlande. Da Danmark gennemførte visumkodeksen i dansk ret, blevudlændingeloven derfor ændret i overensstemmelse med dette.Inden visumkodeksen nåede at træde i kraft i april 2010, besluttede de øvrige Schengenlan-de, at de alligevel ikke ville ændre retstilstanden. For de øvrige Schengenlande nåede æn-dringen således aldrig at træde i kraft.Da Danmark allerede har ændret udlændingeloven, skal reglerne føres tilbage, således at deer i overensstemmelse med den nye forordning om langtidsvisum, hvor langtidsvisum side-stilles med en opholdstilladelse.
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Folketingets Europaudvalg blev forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 25.-26. februar 2010 orienteret om sagen, herunder at regeringen ville fremsætte lovforslag medhenblik på at gennemføre forordningen i udlændingeloven.Af udlændingebekendtgørelsens § 19, stk. 4, fremgår det, at Udlændingeservice kan tilladeindrejse uden visum, når humanitære hensyn, hensyn til nationale interesser eller internatio-nale forpligtelser taler derfor. Begrebet ”nationale interesser” skal fortolkes som tilfælde, hvordet er i Danmarks interesse, at der tillades indrejse uden visum. Integrationsministeriet harvurderet, at dette var tilfældet i denne særlige situation, da det i modsat fald ville skabe prak-tiske problemer for ambassaderne, Udlændingeservice og politiet, hvis Danmark formeltskulle have særregler på Schengenområdet, indtil lovændringen træder i kraft.Der blev ved vurderingen lagt vægt på, at langtidsvisum siden 2002 har givet ret til indrejseog ophold i Danmark, og at Danmark kun ændrede udlændingeloven, fordi visumkodeksenophævede denne mulighed, men at denne ændring aldrig nåede at træde i kraft i de andreSchengenlande.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk