Kommunaludvalget 2010-11 (1. samling)
L 176
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 9. maj 2011Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: DEPNOUSags nr.: 1101896Dok nr.: 516001
Folketingets Kommunaludvalg har den 3. maj 2011 stillet følgende spørgsmålnr. 13 vedr. L 176 til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 13:’’Ifølge lovforslaget er de økonomiske konsekvenser for kommuner og regionerunder ét udgiftsneutrale. Ministeren bedes oplyse, hvordan lovforslaget vurde-res at ramme de enkelte kommuner. Herunder hvordan påvirker lovforslagetden lille kommune med mange ældre borgere, herunder hvor stor er de byrde-fordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne, og hvilke kommunerrammes hårdest?”Svar:Samlet set vil lovforslaget give anledning til begrænsede byrdefordelingsmæs-sige forskydninger mellem kommunerne. De samlede forskydninger for de en-kelte kommuner fremgår af bilag.Den kommunale medfinansiering af sundhedsvæsenet består i den gældendeordning af to dele. Dels et grundbidrag pr. indbygger og dels en aktivitetsbe-stemt medfinansiering. I den foreslåede model, hvor grundbidraget afskaffesog den aktivitetsbestemte medfinansiering øges, vil der dels være en ændringi kommunernes aktivitetsbestemte udgifter til regionerne og dels en udlig-ningsvirkning.For så vidt angår den direkte udgiftsvirkning, vil et øget aktivitetsbestemt med-finansiering alt andet lige medføre højere udgifter til sundhedsområdet forkommuner med et demografisk eller socioøkonomisk betinget højt forbrug afsygehusydelser, når der ses bort fra de incitamentsmæssige virkninger.Udgifterne til kommunal medfinansiering er for kommunerne under ét kompen-seret via det kommunale bloktilskud og indgår således også i udligningen mel-lem kommunerne, hvor der tages højde for kommunale forskelle i den alders-mæssige og socioøkonomiske sammensætning af befolkningen. Ved omlæg-ningen fra grundbidrag til aktivitetsafhængigt bidrag sker der endvidere en på-virkning af kommunernes opgjorte udgiftsbehov i tilknytning til udligningen. Detindebærer, at der ved den samlede omlægning er tale om relativt begrænsedebyrdefordelingsmæssige virkninger.Af vedlagte bilag fremgår en beregning af konsekvenserne af omlægningen.Beregningen tager udgangspunkt i, at grundbidraget afskaffes. Kommunernesaktivitetsbestemte medfinansiering forøges tilsvarende (sammen med en min-dre teknisk tilpasning af bloktilskuddet). Kommunernes aktivitetsbestemtemedfinansiering i er beregnet med udgangspunkt i aktiviteten i 2009.
Side 2
I bilaget fremgår af kolonne 1 den udligningsmæssige virkning af et øgetkommunalt udgiftsbehov. Af kolonne 2 fremgår den kommunale merudgift vedden forøgede kommunale medfinansiering, mens effekten af det reduceredekommunale grundbidrag fremgår af kolonne 3. Af kolonne 4 fremgår den sam-lede virkning (1+2+3).Det fremgår af bilaget, at Glostrup, Tårnby og Hvidovre kommuner er dekommuner, som oplever det relativt største tab ved omlægningen på hhv.0,11, 0,09 og 0,08 pct. af beskatningsgrundlaget. Læsø, Lolland og Ishøjkommuner har den relativt største gevinst på hhv. 0,28, 0,15 og 0,10 pct. afbeskatningsgrundlaget.Det bemærkes, at det indgår i kommissoriet for Indenrigs- og Sundhedsmini-steriets Finansieringsudvalg for det igangværende arbejde med udligningssy-stemet for kommunerne, at evt. væsentlige byrdefordelingsmæssige virkningerfor kommunerne ved omlægningen af den kommunale aktivitetsbestemte med-finansiering af sundhedsvæsenet skal indgå i udvalgets arbejde.For så vidt angår, hvilke byrdefordelingsmæssige virkninger lovforslaget vilhave for en lille kommune med mange ældre, henvises til besvarelsen afspørgsmål nr. 4.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Niels Ougaard