Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 174
Offentligt
1006776_0001.png
1006776_0002.png
1006776_0003.png
1006776_0004.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
1. juni 2011Strafferetskontoret2011-730-1298AEC41330
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 39 vedrørende forslag til lovom ændring af straffeloven (Udvidelse af ”noget for noget-ordningen”om tidlig prøveløsladelse af dømte m.v. (L 174), som Folketingets Rets-udvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2011. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Karen Hækkerup (S).
Lars Barfoed/Ole Hasselgaard
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 39 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af straffeloven (Udvidelse af ”noget for noget-

ordningen” om tidlig prøveløsladelse af dømte m.v. (L 174):

”Under 2. behandling af lovforslaget i folketingssalen fast-holdt den konservative ordfører, at forslaget lemper i ”denmilde ende”, hvorimod det ikke skulle berøre indsatte med enlængere dom. Ministeren bedes derfor bekræfte, at lovforsla-get også gælder for indsatte med domme over 8 månedersfængsel, og at fristen på de 8 måneder alene afgrænser del afde indsatte, hvor anklagemyndigheden ikke længere skal hø-res inden de kan løslades på halv tid. Ministeren bedes samti-dig redegøre for, at dømte med langtidsdomme over 5 år ogsåmed lovforslaget får mulighed for tidligere uledsaget udgang,da den nedre grænse for hvor lang tid af straffe der skal væreafsonet nu afskaffes.”

Svar:

1.

Lovforslaget ændrer noget for noget-ordningen på to punkter: For detførste indebærer lovforslaget en lempelse af noget for noget-ordningenstidsmæssige betingelser, så prøveløsladelse efter ordningen fremover vilkunne ske, når halvdelen af straffetiden, dog mindst 2 – mod i dag 4 –måneder, er afsonet. For det andet vil arbejdstræning fremover efter om-stændighederne kunne udgøre den ”særlige indsats”, som efter gældenderet kræves for, at tidlig prøveløsladelse efter noget for noget-ordningenkan komme på tale.Som det fremgår af punkt 2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lov-forslaget, er noget for noget-ordningen i dag kun relevant for indsattemed domme på over 6 måneders fængsel, da indsatte med domme på 6måneders fængsel kan blive prøveløsladt efter 4 måneder på mere lempe-lige betingelser efter bestemmelsen om ordinær prøveløsladelse efter 2/3tid.Som det fremgår af punkt 4.2 i de almindelige bemærkninger til lovfors-laget, indebærer lempelsen af de tidsmæssige betingelser, at noget fornoget-ordningen fremover også vil kunne finde anvendelse på dømtemed en dom på 4-6 måneders fængsel. Den foreslåede lempelse af detidsmæssige betingelser har alene betydning for denne gruppe af indsatte.Lempelsen af de tidsmæssige betingelser berører således ikke retsstillin-gen for indsatte med domme på over 6 måneders fængsel. Lempelsen vil2
endvidere ikke være relevant for indsatte med en dom på 3 månedersfængsel eller derunder, da disse indsatte kan blive prøveløsladt efter 2måneder på mere lempelige betingelser efter bestemmelsen om ordinærprøveløsladelse efter 2/3 tid.Som det fremgår af bl.a. Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 5fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget, kan noget for noget-ordningen som udgangspunkt anvendes, uanset hvilken kriminalitet denpågældende er dømt for, idet der dog over for indsatte, der afsoner straffefor de groveste forbrydelser, bør udvises en meget betydelig varsomhedmed at anvende adgangen til tidlig prøveløsladelse. Dette har været rets-tilstanden, siden ordningen blev indført i 2004, og lovforslaget ændrerikke herved.

2.

Som det fremgår af punkt 3.4 i de almindelige bemærkninger til lov-forslaget, foreslås det i analysen fra februar 2011 af kriminalforsorgensfremtidige kapacitets- og sikkerhedsbehov, at personer med længeredomme i videre omfang end i dag skal have mulighed for at få fuldt ud-bytte af noget for noget-ordningen.Som udgangspunkt kan indsatte i lukkede institutioner med domme på 5års fængsel eller derover først få tilladelse til uledsaget udgang, når entredjedel af straffetiden er afsonet. Hvis den indsatte er idømt 8 års fæng-sel eller derover, kan tilladelsen først meddeles, når halvdelen af straffe-tiden er udstået. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan dog dispenserefra disse tidsmæssige betingelser, hvis særlige omstændigheder taler fordet. Denne mulighed administreres i dag meget restriktivt. Da prøveløs-ladelse forudsætter gennemførelse og vurdering af et udslusningforløbmed uledsaget udgang, kan indsatte med domme på 5 års fængsel ellerderover, som opfylder betingelserne for tidlig prøveløsladelse efter nogetfor noget-ordningen, således i en række tilfælde først løslades lidt senereend efter halv tid.Med henblik på at gøre det muligt at tilrettelægge udslusningsforløbetsåledes, at prøveløsladelse i de relevante tilfælde kan ske efter halv tid,foreslås det i analysen, at indsatte med domme på 5 års fængsel eller der-over, som skønnes at kunne opfylde betingelserne for tidlig prøveløsla-delse efter noget for noget-ordningen, i videre omfang end i dag skal ha-ve mulighed for at påbegynde et uledsaget udgangsforløb, før de oven-nævnte tidsmæssige betingelser er opfyldt.3
Dette forslag vil kunne gennemføres administrativt ved, at Direktoratetfor Kriminalforsorgen i overensstemmelse med det ovenfor anførte lem-per den restriktive praksis for meddelelse af dispensation fra de tidsmæs-sige betingelser for uledsaget udgang.
4