Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173
Offentligt
1003681_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. maj 20112011-1484
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. maj 2011 stillet mig følgende spørgsmål 20vedrørende L 173 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel (Tilladelsertil offentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier), som jeghermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anne Baastrup (SF).

Spørgsmål 20:

”I forlængelse af ministerens ændringsforslag, jf. L 173 – bilag 9, bedesministeren oplyse, hvad der vil ske med alle de EP tilladelser, som i dag erudstedt, uden at den pågældende har en taxi bevilling i forvejen og hvornår.”

Svar:

Det fremgår af lovforslaget, at allerede udstedte EP-tilladelser forbliver i kraftefter deres indhold.Trafikstyrelsen har oplyst, at tidspunktet for udløbet af EP-tilladelser er fastsatefter tidspunktet for udløbet af vognmandens øvrige tilladelser efter busloven –og altså ikke efter udløbet af virksomhedens kontrakt med et trafikselskab omoffentlig servicetrafik.De vognmænd, hvis EP-tilladelser udløber før udløbet af virksomhedenskontrakt med et trafikselskab om offentlig servicekørsel, vil derfor kunnekomme i klemme, hvis de ikke opfylder ændringsforslagets krav om, at det eren betingelse for at få udstedt en tilladelse til offentlig servicetrafik, atvirksomheden har en taxitilladelse.For at afhjælpe denne særlige situation har jeg til hensigt at fremsætteyderligere et ændringsforslag, hvorefter en virksomheds EP-tilladelser vilkunne forlænges indtil udløbet af den kontrakt, som virksomheden før lovensikrafttræden har indgået med et trafikselskab om offentlig servicetrafik.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt