Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 173
Offentligt
994614_0001.png
994614_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
10. maj 20112011-907
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 14. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål 2vedrørende L 173 – Forslag til lov om ændring af lov om taxikørsel (Tilladelsertil offentlig servicetrafik og krav til beklædning af førere af taxier), som jeghermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht(S).

Spørgsmål 2:

”Har ministeren overvejet andre betingelser for udstedelse af EP tilladelser(fremover tilladelse til offentlig servicetrafik), som f.eks. køretøjsstørrelse og -type, og i bekræftende fald bedes redegjort for, hvorfor disse andre betingelserikke er medtaget i lovforslaget.”

Svar:

Der har i debatten været fremført flere modeller for udstedelse af tilladelser tiloffentlig servicetrafik f.eks., at tilladelserne kun kan udstedes til køretøjer, somer indrettet til kørestole, at tilladelserne kun kan udstedes til taxivognmænd,eller at tilladelserne kun kan udstedes til køretøjer til mere end 8 passagerer.En model, hvorefter tilladelser til offentlig servicetrafik kun kan udstedes tilkøretøjer, som er indrettet til kørestole, vil mærkbart mindske udbuddet afkøretøjer, der kan anvendes i forbindelse med trafikselskabernes samordnedekørsel. Ifølge Trafikstyrelsens oplysninger er ca. 2/3 af de nuværende EP-bilerikke indrettet til befordring af kørestole.En model, hvorefter tilladelser til offentlig servicetrafik kun kan udstedes tiltaxivognmænd, vil medføre en indsnævring af kredsen af virksomheder, der vilkunne få udstedt tilladelser til offentlig servicetrafik, da taxitilladelser erunderlagt en antalsbegrænsning.En del EP-tilladelser er i dag udstedt til selskaber. Modellen vil således betyde,at disse virksomheder ikke vil kunne få udstedt tilladelser til offentligservicetrafik, idet taxitilladelser kun kan udstedes til personligt drevnevirksomheder.Endvidere vil både busvognmænd og iværksættere, f.eks. taxichauffører, væreudelukket fra at få udstedt tilladelser til offentlig servicetrafik.
Trafikstyrelsen skønner, at ca. 250 ud af de ca. 650 EP-tilladelser, der erudstedt på nuværende tidspunkt, er givet til virksomheder, der ikke hartaxivognmænd.Køretøjer indrettet til befordring af mere end 8 passagerer er busser og krævertilladelse til buskørsel. Denne model vil således betyde en reel afskaffelse af EP-tilladelser.Modellen vil reducere udbyderkredsen i forbindelse med trafikselskabernessamordnede kørsel væsentligt, da kun taxivognmænd med taxitilladelser ogbusvognmænd med tilladelse til buskørsel vil kunne byde på kørslen.Et formindsket udbud af anvendelige køretøjer eller en reduceret udbyderkreds– som alle tre modeller vil medføre - vil have økonomiske konsekvenser, da detefter oplysninger fra Kommunernes Landsforening og Danske Regioner vilmedføre en væsentlig fordyrelse af kommuner og regioners lovpligtige kørsel,der udbydes af trafikselskaberne.Trafikselskaberne i Danmark har oplyst, at de er meget afhængige af, at derbåde findes taxivognmænd og vognmænd med EP-tilladelser. Dette ernødvendigt for at være sikre på at kunne opfylde behovet hos kommuner ogregioner (forsyningssikkerheden).
Side 2/2
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt