Uddannelsesudvalget 2010-11 (1. samling)
L 172
Offentligt
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
28-04-2011I forbindelse med behandlingen af (L 172) Forslag til Lov om ændring aflov om godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i erhvervsret-tet voksen- og efteruddannelse og lov om arbejdsmarkedsuddannelserm.v. (Tilpasninger med henblik på at modvirke utilsigtet anvendelse afgodtgørelsesordningen, tilpasninger på grund af digitalisering m.v.) harFolketingets Uddannelsesudvalg efter ønske fra Bjarne Laustsen (S) ibrev af 5. april 2011 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 4:”Vil ministeren punkt for punkt uddybende kommentere de kritiske be-mærkninger i Dansk Industris høringssvar?”Svar:DI’s høringssvar indeholder ganske rigtigt kritiske bemærkninger, mendet hører med i det samlede billede, at der også er positive bemærknin-ger.Med hensyn til den første kritiske bemærkning i DI’s høringssvar henvi-ser jeg til min besvarelse på spørgsmål 3.Den næste kritiske bemærkning drejer sig om indførelsen ”af et loft over,hvor mange uger der kan opnås VEU-godtgørelse til årligt”, hvor DIønsker, at der skal tages højde for vilkårene i de forskellige brancher, ogat længerevarende forløb som fx GVU skal undtages. Her henviser jeg tilmin besvarelse af spørgsmål 1, hvor jeg har redegjort for, at der vil bliveudarbejdet en liste over uddannelser, der ikke er omfattet af en øvregrænse, og at denne liste vil blive udarbejdet i samarbejde med arbejds-markedets parter.Dernæst anfører DI, at ”De beskrevne kontrolforanstaltninger omkring,hvorvidt der er udbetalt løn, har en likviditetseffekt for virksomheder-ne”, og dette kan DI ikke støtte. De kontrolforanstaltninger, der tænkes
2på, er samkøring med e-indkomstregisteret for at sikre, at der er indrap-porteret lønoplysninger i de tilfælde, hvor godtgørelsen skal udbetales tilarbejdsgiveren. Dette vil medføre en lidt senere udbetaling af godtgørelsei forhold til i dag, da godtgørelsen først kan komme til udbetaling efterden 10. i den måned, der følger efter uddannelsens afslutning.Det er min opfattelse, som det også er tilkendegivet i bemærkningerne tillovforslagets pkt. 4, at der vil blive tale om en minimal påvirkning afvirksomhedernes likviditet. Mange arbejdsgivere afleverer i dag ansøg-ningsskemaerne ganske sent, og de kan derfor ved at aflevere tidligereend i dag modvirke den forsinkelse, som samkøringen med e-indkomstregisteret medfører.Endelig anfører DI, at ”Yderligere finder vi det ikke belyst, hvordan fi-nansieringen af den ønskede udvikling af systemet skal skaffes. Vi findersåledes ikke, at midlerne til dette formål skal findes blandt de midler,som virksomhederne indbetaler til VEU-godtgørelsen. Samtidig skal detunderstreges, at vi ikke finder det realistisk, at virksomhederne skal rede-gøre for, hvorvidt aktiviteten falder inden for de rammer, som giver ad-gang til godtgørelse.”Idet jeg forudsætter, at DI med ordet ”systemet” henviser til den data-base, som det er hensigten at opbygge, og som skal gøre det muligt forUndervisningsministeriet og arbejdsløshedskasserne at indhente og ud-veksle oplysninger om uddannelsesforbruget hos både forsikrede og ikkeforsikrede lønmodtagere og selvstændige erhvervsdrivende, er det hen-sigten at finansiere denne ved hjælp af de midler, der frigøres ved atmodvirke uhensigtsmæssig brug af godtgørelsesordningen. I den forbin-delse kan det oplyses, at staten også bidrager til VEU-rammen.Virksomhederne vil ikke blive pålagt at redegøre for, om aktiviteten fal-der inden for de rammer, som giver adgang til godtgørelse. Når databa-sen er etableret, vil det være muligt digitalt at kontrollere uddannelses-forbruget hos den enkelte, og databasen vil hurtigt kunne give oplysnin-ger om, hvorvidt en person har deltaget i den samme uddannelse medgodtgørelse tre gange, og derfor ikke kan få yderligere godtgørelse til denuddannelse inden for kalenderåret, eller om den samlede overgrænse foruddannelsesuger med godtgørelse inden for et kalenderår er overskredet,så der ikke kan udbetales godtgørelse ved fortsat deltagelse i uddannelse.Databasen vil også rumme oplysninger om, hvilke uddannelser der erfritaget for den øvre grænse. Databasen vil helt generelt forenkle admini-strationen, både for arbejdsgiverne, Undervisningsministeriet og arbejds-løshedskasserne. Databasen vil samtidig kunne skabe et langt klarerebillede af anvendelsen af godtgørelsesordningen end det er tilfældet i dag.
Med venlig hilsen
3Troels Lund Poulsen