Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 168
Offentligt
1003007_0001.png
1003007_0002.png
1003007_0003.png
TALEPAPIR
Dato:Kontor:
18. maj 2011Udlændingelovskonto-ret
J.nr.:
11/40797
Talepapir til brug for samrådsspørgsmål den 24. maj 2011.Spørgsmål A:”Ministeren bedes redegøre detaljeret for de fremsendte ændringsforslag vedr. undtagelse af visselandes statsborgere fra betingelsen om indvandringsprøven og konsekvenserne af ændringsfor-slagene.”
Talepunkter:Jeg har den 17. marts 2011 fremsat et lovforslag til ændring af udlæn-dingelovens regler om ægtefællesammenføring. Lovforslaget indebærerbl.a., at der stilles en række integrationsrelaterede betingelser for atopnå ægtefællesammenføring her i landet. Lovforslaget indebærerbl.a., at den gældende indvandringsprøve skærpes, ligesom der indfø-res et pointsystem, der træder i stedet for 24 års-reglen.Formålet med lovforslaget er at sikre, at de udlændinge, der ønsker attage varigt ophold her i landet, dokumenterer, at de har de fornødneforudsætninger for og viljen til at bidrage til det danske samfund.Det er samtidig min opfattelse, at der er grund til at overveje, om der al-tid er behov for at stille samme krav over for alle ansøgere om ægtefæl-lesammenføring.
Er det således fornuftigt, at udlændinge fra samfund, der ligger nær påvores, skal underkastes den samme virkelighed, som udlændinge, dersøger til Danmark fra lande, hvis samfund adskiller sig væsentligt fravores samfund.Jeg har derfor fremsat et ændringsforslag til ægtefællesammenførings-lovforslaget.Ændringsforslaget indebærer, at jeg som minister bemyndiges til atfastsætte nærmere regler om, at udlændinge, der ansøger om opholds-tilladelse som led i ægtefællesammenføring, er undtaget fra kravet ombestået indvandringsprøve, hvis de er statsborgere i visse nærmerefastlagte lande. Fastlæggelsen af lande sker på grundlag af en vurde-ring af, at der er tale om lande, hvis samfundsforhold har lighed medDanmark, og hvortil Danmark har etableret tættere forbindelser.Konsekvensen af ændringsforslaget er således, at ansøgere om ægte-fællesammenføring, der er statsborgere i et af de fastlagte lande, erundtaget fra kravet om indvandringsprøven. De øvrige betingelser forægtefællesammenføring skal være opfyldt.Ændringsforslaget er efter min opfattelse udtryk for, at den danske ud-lændingepolitik skal være fast, fair og fornuftig.Fastlæggelsen af lande vil for det første ske på grundlag af det HumanDevelopment Index, som FN’s Udviklingsprogram (UNDP) har udarbej-det. Fastlæggelse af de lande, hvis statsborgere vil blive undtaget fraindvandringsprøven, vil endvidere ske på grundlag af de lande, der ermedlem af OECD. Fastlæggelsen af lande vil endelig ske på grundlagaf, at det pågældende lands statsborgere skal kunne indrejse visumfrit iDanmark i medfør af EU’s regler om visumfritagelse.Vi har ved udarbejdelsen af ændringsforslaget ladet os inspirere af und-tagelsesordninger i andre europæiske lande. Der er i sagens natur for-
skelle i, hvordan disse er udmøntet, og jeg vil i den forbindelse gernebemærke, at den foreslåede undtagelsesordning er tilpasset den dan-ske udlændingelovgivning.Et forslag, hvorefter nogle nationaliteter skal opfylde et krav, mens an-dre nationaliteter undtages herfra, rejser spørgsmål om forholdet til vo-res internationale menneskerettighedsforpligtelser. Der ligger dog ensaglig og rimelig grund bag den foreslåede ordning, og spørgsmålet omforholdet til vores internationale forpligtelser har været drøftet med Ju-stitsministeriet.Jeg skal bemærke, at jeg er bekendt med, at der er indbragt et præjudi-cielt spørgsmål for EU-Domstolen vedrørende den hollandske ordning.Jeg vil endelig gerne oplyse, at jeg har besluttet mig for at nedsætte enkommission, der skal vurdere dansk udlændingelovgivning og se på,om vi kan arbejde videre af det spor, der lægges med dette ændrings-forslag. Det er min opfattelse, at vi på denne måde kan sikre en moder-nisering af fast og fair. Til fast, fair og fornuftig.Tak for ordet.