Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2010-11 (1. samling)
L 168
Offentligt
991088_0001.png
991088_0002.png
Dato:J.nr.:
3. maj 201111/30435

Besvarelse af spørgsmål nr. 20 ad L 168 stillet af Folketingets Udvalg for Udlændinge-

og Integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 20.

april 2011.

Spørgsmål:

”Ministeren bedes begrunde, at hvorfor undtagelsen for opfyldelse af kravet om tidsube-grænset opholdstilladelse for flygtninge ikke står mere klart i lovforslaget, som Dansk Flygt-ningehjælp påpeger i deres høringssvar?”

Svar:

I sit høringssvar af 22. marts 2011 har Dansk Flygtningehjælp bl.a. anført, at flygtningehjæl-pen har noteret sig, at det af lovforslaget fremgår, at reglerne vil blive administreret således,at flygtninge ikke henvises til at tage ophold i det land, de er flygtet fra, hvis de fortsat er irisiko for asylrelevant forfølgelse. Hvis ikke reglerne bliver administreret som angivet, vil dervære tale om brud med EMRK artikel 8.I høringssvaret har flygtningehjælpen endvidere anført, at flygtningehjælpen imidlertid gerneså, at undtagelsen for flygtninge stod mere klart i lovgrundlaget, helst direkte i lovteksten.Dette ønske skal – anfører flygtningehjælpen – også ses i lyset af, at det i dele af bemærk-ningerne til det aktuelle lovforslag anføres, at kravene også skal gælde personer med flygt-ningestatus, jf. især bemærkningerne til forslaget om at overføre de nye regler for tidsube-grænset opholdstilladelse.Integrationsministeriet skal hertil bemærke, at kravet om den herboendes opfyldelse af deoverførte betingelser for tidsubegrænset opholdstilladelse som betingelse for ægtefælle-sammenføring er reguleret i forslaget til udlændingelovens § 9, stk. 12.Det er i den foreslåede bestemmelse udtrykkeligt anført, at der kan ses bort fra betingelsen,hvis ganske særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler imod at kræve be-tingelsen opfyldt. Med den foreslåede formulering sikres det, at der i hver enkelt sag og ioverensstemmelse med hidtidig praksis vil skulle foretages en vurdering af en ansøgning iforhold til Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den europæiske menneskerettig-hedskonvention (EMRK).
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk
Den måde, der i den foreslåede bestemmelse er taget højde for Danmarks internationaleforpligtelser, svarer til den måde, der i udlændingelovens øvrige bestemmelser vedrørendeægtefællesammenføring er taget højde for Danmarks internationale forpligtelser, hvor detteer relevant.Integrationsministeriet skal endelig bemærke, at lovforslaget indeholder et afsnit, der inde-holder en beskrivelse af en række generelle eksempler på fravigelse af betingelserne forægtefællesammenføring, når den herboende er flygtning eller har beskyttelsesstatus.
Med venlig hilsen
Søren Pind
Side 2
Holbergsgade 6 ¶ 1057 København K ¶ T 3392 3380 ¶ F 3311 1239 ¶ E [email protected] ¶ www.nyidanmark.dk