Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 162
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets Trafikudvalg
DatoJ. nr.
30. marts 20112011-976
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 10. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 1 ved-rørende L 162 – Forslag til lov om ændring af lov om Metroselskabet I/S ogArealudviklingsselskabet I/S (Flytning af containerterminal i KøbenhavnsHavn), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 1:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 8. marts 2011 fra ØsterbroHavnekomité, jf. L162 – bilag 1"Svar:
Hvad angår spørgsmålet om rekreative områder vil jeg henvise til, at det frem-går af lovforslag nr. L 162, at der foreslås henlagt et større område (i lovens bi-lag 2 angivet med ”III”) til rekreative formål.Endvidere hviler lovforslaget bl.a. på et ønske om at frigøre et område, såledesat der vil kunne ske byudvikling med 600.ooo etagemeter nybyggeri til bolig ogerhverv i Århusgadeområdet. Det sker bl.a. i kraft en flytning af containerter-minalen fra sin nuværende placering i Indre Nordhavn til en ny placering i Yd-re Nordhavn. Herved frigøres arealer til byudvikling. Dette kan næppe ses somudtryk for en ensidig satsning på erhvervslivet.Hvad angår spørgsmålet om belastning af tung trafik kan jeg oplyse, at der alle-rede i dag er tung trafik til og fra den nuværende containerterminal. Selve ud-flytningen til Ydre Nordhavn forventes ikke at medføre en øget trafikmængde iforhold til den nuværende placering i Indre Nordhavn. Dog må det forventes, atbedre rammer for havnedriften vil skabe en øget havneaktivitet og dermed engenerel vækst i lastbiltrafikken til og fra havnen. Denne øgede trafikmængdeskal imidlertid ses i lyset af, at der ikke er bebyggelse i Ydre Nordhavn, og atgodstransport via skib samlet set giver en mindre trafikbelastning. Hertilkommer, at den kommende nye vejforbindelse mellem Nordhavn og Helsin-gørmotorvejen (Nordhavnsvej) vil sikre en direkte forbindelse for lastbiltrafiktil motorvejsnettet.Til spørgsmålet om en mulig ændring af finansieringsmodellen skal jeg oplyse,at nærværende lovforslag bygger på den finansieringsmodel, der blev aftalt i2006 mellem et stort antal af Folketingets partier. Jeg ser ikke noget behov forat overveje ændringer i denne model.
Side 2/2
I øvrigt skal jeg henvise til lovforslaget med bemærkninger samt det oversendtehøringsnotat samt det, som jeg sagde under Folketingets første behandling aflovforslaget.Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt