Erhvervsudvalget 2010-11 (1. samling)
L 160
Offentligt
1004097_0001.png
1004097_0002.png
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTEREN
27. maj 2011

Besvarelse af spørgsmål 26 ad L 160 stillet af Erhvervsudvalget den

26. maj 2011 efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).

Spørgsmål:

I lyset af, at Forbrugerombudsmanden i sine retningslinjer for SMS-lånhar fastsat ganske omfattende oplysningskrav, der skal opfyldes per sms,og i lyset af, at Forbrugerombudsmanden med en udtalelse fra IT- og Te-lestyrelsen af 10. december 2008 har sikret, at dette kan lade sig gøre, be-des ministeren oplyse, hvorfor oplysningspligten i forbindelse med mar-kedsføring af rabatkuponer på sms ikke vil kunne opfyldes tilsvarende, jf.ministerens svar på spørgsmål 22 og 24?

Svar:

Som anført i min besvarelse af spørgsmål 24 er oplysningskravene til ra-batkuponer de samme, uanset om rabatkuponen er i en avis, på internetteteller sendes via en sms.For at sikre at forbrugeren får alle de oplysninger, som kræves efter lo-ven, er det anført i lovforslaget, hvordan den erhvervsdrivende skal sikre,at forbrugeren får adgang til samtlige relevante oplysninger, hvis den er-hvervsdrivende vælger at markedsføre sig via sms.Lovforslaget er således ikke til hinder for, at den erhvervsdrivende giveralle oplysninger forbundet med brugen af en rabatkupon via. sms.Meget omfattende tilbudsbetingelser i forbindelse med brugen af rabat-kuponer kan dog indeholde så mange oplysninger, at de for visse mobilte-lefoners vedkommende ikke kan indeholdes eller aflæses i enkelte sms’ereller på enkelte skærmbilleder. I stedet vil forbrugeren skulle læse adskil-lige sms’er eller skærmbilleder for at kunne sætte sig ind i tilbudsbetin-gelserne.De tilbudsbetingelser, der er knyttet til brugen af rabatkuponen, skal kon-kret leve op til lovens krav om, at de skal være let tilgængelige for for-brugeren, og at forbrugeren umiddelbart kan sætte sig ind i betingelserneinden købet. Vurderes tilbuddet i den konkrete situation at være beskrevetklart og tydeligt, og er det lettilgængeligt for forbrugeren, vil oplysnings-forpligtelsen ved markedsføring af rabatkuponer derfor kunne opfyldesvia sms.På den baggrund er jeg ikke enig i spørgerens antagelse om, at oplys-
ØKONOMI- OGERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.oem.dk
2/2
ningsforpligtelserne i forbindelse med markedsføring af rabatkuponer viasms ikke vil kunne opfyldes. Det bemærkes, jf. ovenfor, at der selvsagtaltid vil være tale om en konkret vurdering i det enkelte tilfælde.