Trafikudvalget 2010-11 (1. samling)
L 155
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
TrafikudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
30. marts 20112011 - 892
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. marts 2011 stillet mig følgende spørgsmål 2 ved-rørende L 155, forslag til lov om anlæg af Nordlig Omfartsvej ved Næstved, somjeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 2:
Ministeren bedes gøre rede for årsagen til, at anlæg af den ca. 7 km. langenordlige omfartsvej ved Næstved, vil koste mellem 75 og 95 mio. kr. pr. km,mens det i svarene på TRU alm. del – spm. 645-649 anføres, at udbygninghenholdsvis nyanlæg af en række veje i Nordsjælland, antagelig vil koste om-kring 30-55 mio. kr. pr. km.Svar:
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på, at den nordlige omfartsvej vedNæstved er nyanlæg af en 2+1 sporet vej i åbent land.Intervallet på 30-55 mio. kr. pr. km. som spørgeren henviser til, fra svarene påspm. 645-649, omfatter udbygning af eksisterende veje til 3 spor. Som detfremgår af svarene på spm. 645-649, er der endvidere tale om helt indledenderegneeksempler, hvortil der skal lægges et korrektionstillæg.Ved statslige infrastrukturanlæg tillægges indledende anlægsoverslag et korrek-tionstillæg på 50 pct. Det skønnede anlægsoverslag for en række veje i Nord-sjælland vil således inklusive dette tillæg udgøre 45-82,5 mio. kr. per km.Den primære årsag til, at anlægsprisen ved den nordlige omfartsvej ved Næst-ved er i den høje ende, er, at der indgår flere omkostningstunge bygværker iprojektet. Herunder krydsningen af Susådalen på en højbro, 2 krydsninger afjernbanen mellem Næstved og Ringsted samt anlæg af en større fordelerringved Køgevej.
Med venlig hilsen
Hans Chr. Schmidt